loading...
about interior design
yegane بازدید : 16 سه شنبه 26 بهمن 1400 نظرات (0)

فضای کاری را که باعث افزایش میزان انگیزه و کارایی کارمندان می شود ، به عنوان یک محیط کاری پویا معرفی می کنند. این فضا ممکن است بسته به موضوع شغلی شامل اتاق های استراحت ، بازی ، ایده پردازی و موارد مشابه باشد که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

ناگفته نماند که کارایی کارمندان با حال روحی و خوشحالی آن ها رابطه مستقیم دارد. یعنی هر چقدر که کارمندان خوشحال تر باشند ، محیط کاری پویا تر خواهد بود.

اتاق های استراحت

یکی از قسمت های جدانشدنی از هر دفتر کاری ، اتاق های استراحت است. این اتاق ها بهتر است از امکانات کافی برخوردار باشند تا بتوانند حس آرامش را به کارمند منتقل کنند.

زمانی که کارمند زمان کوتاهی را در این اتاق های استراحت با امکانات کافی سپری کند ، احساس آرامش را جایگزین افکار پریشان می کند و فعالیت شغلی خود را با قوا و انگیزه هر چه بیشتر پیش می برد.

اتاق های ایده پردازی

متاسفانه این اتاق ها چندان در طراحی دفاتر و اداره های امروزی مورد استقبال قرار نمی گیرند. در صورتی که تمام فرآیند کار به ایده پردازی درست وابسته است. این اتاق ها می توانند فضای مناسبی برای برگزاری جلسه های غیررسمی باشند.

بنابراین بهتر است راحت ترین میز و صندلی ها از نظر ارگونومی در این اتاق ها قرار گیرند تا کارمندان با تمرکز هر چه بیشتر بتوانند ایده های بی نظیر و کارآمد خود را مطرح کنند. همچنین وجود تجهیزاتی از قبیل تخته سیاه ، تخته وایت برد و سایر موارد در این اتاق ها به ارائه های خلاقانه و ایده پردازی بیشتر کمک خواهد کرد بنابراین محیط کاری پویا تر خواهد بود.

اتاق های بازی

شاید در ابتدا وجود اتاق های بازی در محیط کاری پویا غیرقابل درک باشد ، اما باید گفت یکی از مهم ترین قسمت هایی است که در طراحی فضا های کاری به آن توجهی نمی شود.

مسلما در طول روز ، زمانی برای استراحت کارمندان در نظر گرفته خواهد شد. چه بهتر که این زمان استراحت برای تخلیه انرژی و بازی های مختلف سپری شود.

شرکت های بزرگ و مطرحی که در کشور های پیشرفته فعالیت می کنند ، به منظور ایجاد فضای کاری پویا، اتاق هایی را برای سرگرمی کارمندان خود طراحی کرده اند.

بازخورد خوب کارمندان ، افزایش کارایی آن ها و مواردی از این قبیل باعث شده است تا به ذهن شرکت های نوپا و تازه تاسیس امروزی هم ایده طراحی اتاق های بازی خطور پیدا کند.

معرفی نمونه های شاخص کمپانی هایی با محیط کاری پویا

کمپانی های مختلف در سراسر این کره خاکی وجود دارند که با ایجاد فضای کاری پویا ، نظر کارمندان را جلب کرده اند و توانسته اند باعث رضایت شغلی فراوان آن ها شوند.

طبق آمار های موجود ، آمریکا توانسته است چندین کمپانی را معرفی کند که فضایی پویا دارند و کارمندان از این که در آن ها فعالیت می کنند ، کاملا راضی هستند.

فیسبوک

اولین کمپانی الگو در زمینه دفتر کاری شبکه اجتماعی فیسبوک است که کارمندان آن به صورت میانگین 97 درصد رضایت شغلی و از محیط کار خود دارند. از خدماتی که در این دفتر کاری ارائه می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان عبور و مرور در محوطه دفتر با دوچرخه
  • لباسشویی و خشکشویی
  • خدمات درمانی و پزشکی
  • رستوران و بوفه خوراکی
  • مرکز ماساژ درمانی حرفه ای

سیلزفورس

شرکت سیلزفورس (Salesforce) با آدرس اینترنتی salesforce.com ، یک شرکت مهم در زمینه ارائه خدمات نرم افزاری مبتنی بر فضای ابری است که با وجود سختی و زیاد بودن حجم کار ، تنها 1 درصد کارکنان در فرآیند کار خود استرس کمی را تجربه می کنند.

این برند بسیار سرشناس موفق شده است با فراهم کردن امکانات و شرایط عالی و یک محیط کاری پویا ، میزان رضایت کارمندان خود را به بیش 90 درصد برساند.

خدماتی که این کمپانی به منظور ایجاد فضای کاری پویا ارائه می دهد ، عبارت است از:

  • سالن ورزشی و ماساژ حرفه ای
  • میز کار هایی مجهز به دستگاه تردمیل
  • بار و بوفه رایگان
  • سفر به نقاط مختلف دنیا به مدت 7 روز در سال

ساترن

سومین کمپانی که در لیست شرکت هایی با محیط های کاری پویا قرار می گیرد ، ساترن (Southern) نام دارد و یک شرکت تولید برق محسوب می شود. محیط کاری پویایی که این کمپانی برای کارمندان خود فراهم کرده است ، باعث می شود تا کمترین میزان استرس به کارمندان انتقال پیدا کند.

آمار ها نشان می دهد 28 درصد از کارکنان مجموعه ساترن اعلام کرده اند که استرس بسیار کمی در محیط کار دارند. همچنین میزان رضایت کارمندان از فضای این کمپانی به صورت میانگین 88 درصد اعلام شده است.

گوگل

کمپانی گوگل ، یکی از قدیمی ترین کمپانی هایی است که ایده های خاصی راجع به پویاسازی محیط کار ارائه داد. این کمپانی به منظور ایجاد انگیزه و کارایی حداکثری کارمندان ، روش های مختلفی را امتحان کرد تا به نتیجه امروزی رسید.

کارمندان گوگل، کار کردن در محیط کاری مورد نظر را دوست داشتنی تلقی می کنند و میزان رضایت آن ها تقریبا چیزی حدود 86 درصد است. خوشبختانه این مجموعه با پیروی از روش های نوین ایجاد محیط کاری پویا توانسته است در یک سال اخیر ، 9000 شغل جدید را به کمپانی گوگل اضافه کند.

در زیر ، به خدمات خوبی که گوگل به کارمندان ارائه می دهد تا از سطح استرس آن ها بکاهد و موجب افزایش کارایی آن ها شود ، اشاره کرده ایم:

  • سالن ورزش و تناسب اندام با کلاس های رایگان
  • رستوران و غذای باکیفیت
  • سالن ماساژ حرفه ای
  • برنامه تعطیلات
  • پشتیبانی فنی در 7 روز هفته به صورت 24 ساعته

اثرات مثبت و منفی محیط کاری پویا و غیرپویا بر روحیه کارمندان

اگر بخواهیم محیط کار را معرفی کنیم ، باید از آن به عنوان فضایی فیزیکی رفتاری نام ببریم که مواردی از قبیل مشخصات کار و فرهنگ سازمانی در آن به عنوان مشخصه شناخته می شود. مرتبط بودن ویژگی های مختلف فضای کار و تاثیرگذاری آن بر کارایی کارمندان موضوعی غیرقابل انکار است.

مسلما اثرات مثبت محیط کاری پویا بر روحیه کارمندان به مراتب بیشتر از اثرات منفی آن است. به طور مثال:

  • از طرح های معقولی برای طراحی اتاق کار استفاده شود. چرا که وجود اتاق کار در کنار مکان های پر رفت و آمد و پر سروصدایی از قبیل سرویس بهداشتی ، آبدارخانه و جاهای دیگر ، موجب سلب آرامش کارمند و کاهش کارایی او خواهد شد.
  • استفاده از نور طبیعی در فضای کاری را فراموش نکنید. نور محیط اداری تأثیر فراوانی بر بازده کارکنان دارد چون نور طبیعی کم منجر به کسالت کارمندان می شود و همین موضوع ، کاهش کارایی و علاقه آن ها به محیط کار و کار های گروهی را از بین خواهد برد.
  • به کارگیری صندلی ، میز و تجهیزات دیگری از این قبیل مطابق با ارگونومی هر شخصی ، محیط کاری را پویاتر و بهتر می کند. چون باعث می شود کارمند با گذراندن وقت زیادی پشت این میز و صندلی ، احساس راحتی کند و به حرفه خود بیشتر از قبیل علاقمند شود.

از اثرات منفی محیط کاری غیرپویا بر روحیه کارمندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمایل نداشتن به خلاقیت ، نوآوری و ایده پردازی
  • دنبال کردن فرصتی برای فرار از کار
  • از بین رفتن ویژگی مسئولیت پذیری
  • ابراز کردن مداوم نارضایتی از کار

منبع: تهران دیزاین سنتر

yegane بازدید : 15 دوشنبه 25 بهمن 1400 نظرات (0)

سبک آرت دکو در طراحی داخلی ، سبکی تجملاتی ، درخشان و پر زرق و برق است که در کشور های اروپایی و به طور خاص فرانسه ، رواج زیادی دارد. در این سبک گران قیمت ، عناصر در جای جای دکوراسیون به زیبایی می درخشند و ظاهری لوکس و قیمتی به خانه یا هتل می دهند. سبک آرت دکو از خانه یک صحنه تئاتر قدیمی می سازد که عناصر اصلی آن نور و آینه هستند.

مروری بر تاریخچه سبک معماری آرت دکو

سبک آرت دکو با نام جاز مدرن هم مرسوم است. سبکی که در واقع جنبشی موفق در حوزه معماری و هنر های تجسمی محسوب می شود. آرت دکو مخفف واژه آرتس دکوراتیفس است. واژه ای که از نمایشگاهی بین المللی به نام نمایشگاه هنر های تزئینی و صنعتی مدرن گرفته شده است. این نمایشگاه در سال 1952 و در شهر پاریس برگزار شده بود. البته معماری آرت دکو ، در سال های پیش از جنگ جهانی اول پدید آمد و بعد ها در فاصله بین جنگ جهانی اول و دوم گسترش بیشتری پیدا کرد.

در اواخر دهه 20 و 30 میلادی ، هم این سبک به اوج رسید. سبک معماری آرت دکو سبکی گران قیمت و لوکس است. به همین دلیل رواج این سبک با رشد اقتصادی جامعه رابطه ای مستقیم دارد. به دلیل شرایط نا به سامان اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم این سبک با اقبال زیادی رو به رو نشد. ولی دوباره در سال 1980 این سبک گسترش یافت. و امروزه هم در فرانسه و سایر کشور های اروپایی رواج دارد.

مکان های مناسب برای سبک معماری آرت دکو

از آن جایی که سبک آرت دکو در طراحی داخلی سبکی قیمتی و پر هزینه است ، به همین دلیل استفاده از آن بیشتر در سینما ها ، هتل های تجملاتی و کشتی های تفریحی رایج است. برج های بلند و موزه ها هم برای طراحی به این سبک موارد بسیار مناسبی محسوب می شوند.

برای مثال ساختمان های فیشر ، گاردین و تئاتر فاکس ، از نمونه های شاخص معماری آرت دکو در آمریکا محسوب می شوند. در این قسمت نمایی پرشکوه از تئاتر فاکس قابل مشاهده است.

مواد اولیه مورد استفاده در سبک معماری آرت دکو

در تهیه مبلمان چوب های نادر و تزئینی ، و پوست های گران قیمت مانند پوست کوسه یا گورخر و یا پارچه هایی با این طرح ها به کار می روند. عناصر فلزی مورد استفاده هم بیشتر شامل کروم ، فولاد ضد زنگ ، برنز ، نیکل و نقره می شوند. این فلز ها بیشترین درخشش را دارند و به دلیل قیمت شان ، عناصری لوکس هم محسوب می شوند.

سنگ های درخشان و صیقلی مانند سنگ های مرمرین و چوب های گران قیمت مانند آبنوس هم کاربرد گسترده ای در این سبک دارند.

آینه و شیشه ، نقشی اساسی در لوکس نشان دادن ظاهر دکوراسیون ایفا می کنند. آینه های قدی و پنجره های بزرگ در کنار لوستر های شیشه ای درخشندگی لازم برای پیاده سازی سبک آرت دکو را فراهم می کنند.

در سبک آرت دکو ، پارچه های به کار رفته در پرده ها ، از جنس حریر و ابریشم هستند. همچنین چرم مصنوعی دان دان می تواند کف اتاق خواب را بپوشاند. این چرم ها در گذشته از پوست کوسه و سفره ماهی ساخته می شد. پارچه های ساتن و وینیل هم از موارد پرکاربرد در سبک آرت دکو به شمار می روند.

نورپردازی مناسب در سبک معماری آرت دکو

پنجره های بزرگ با پرده های نازک روشن ، به بزرگی و روشنایی فضای درون خانه کمک می کنند. برای نورپردازی بهتر است از لوستر های شیشه ای پرزرق و برق استفاده کرد. این لوستر ها نور را لایه لایه و تشعشع آن را زیاد می کنند. همچنین لوستر هایی با طرح های هندسی منظم در سبک آرت دکو کاربرد ویژه ای دارند.

استفاده از آینه در طراحی آرت دکو ، نباید به گونه ای باشد که آرامش فضا را به هم بزند و دکوراسیون را غیر قابل تحمل کند. آینه کاری ها باید ظاهری تجملاتی و خیره کننده داشته باشند؛ اما نباید در سطح وسیع به  کار روند. بهتر است از آینه در سه زاویه متفاوت و غیر موازی استفاده کرد تا تصویر آینه ها درون همدیگر نیفتد. در غیر این صورت فضایی گمراه کننده و تشویش آور پدید می آید و آرامش ساکنین به هم می خورد.

علاوه بر این ، میزان قدرت منابع نوری باید با توجه به حضور آینه ها و عناصر شیشه ای تنظیم شود. درخشش بیش از حد اجازه نمی دهد که به المان های اصلی دکوراسیون توجه شود.

استفاده از سنگ مرمر و کفپوش های صیقلی هم امکان بازتاب مناسب نور را فراهم می کنند. در نتیجه قدرت منبع نور با عناصری که ذکر شد چند برابر می شود. لوستر ها و سایر منابع نور باید با توجه به این موضوع خریداری شوند.

اشکال منظم هندسی و تقارن در سبک معماری آرت دکو اهمیت ویژه ای دارند. پس بهتر است که منابع نوری در مرکز اتاق نشیمن نصب شوند. به این ترتیب پرتو های نوری در جهات مختلف و به میزان یکسان پخش می شوند و تقارن نوری مناسبی پدید می آید.

رنگ های مناسب سبک آرت دکو در طراحی داخلی

به طور کلی تقابل رنگ سفید و سیاه در سبک آرت دکو بسیار پرتکرار است. در این سبک رنگ های روشن و ملایم کمک می کنند تا عناصر درخشان پرشکوه تر به نظر بیایند. دیوار ها و پرده ها و کفپوش بهتر است در طیف رنگ های سفید و کرم باشند. رنگ قهوه ای درخشان در عناصری مانند پیانو ، قاب آینه های آنتیک و مجسمه های آبنوس به کار می رود.

مبلمان هم می تواند دارای رنگ های خنثی باشد و هم می تواند با رنگ های تیره تر مثل آبی ، خاکستری ، قهوه ای و مشکی به چشم بیاید. سبز هم رنگی مناسب برای برخی المان های خاص در دکوراسیون آرت دکو محسوب می شود. برای مثال قسمتی از دیوارکوب یا صندلی ها می توانند به رنگ سبز ملایم باشند.

مشخصه های سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی

1.‌ تقارن و نظم هندسی

سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی ، عناصر دارای اشکال منظم هندسی کاربردی گسترده دارند. برای مثال ، مبلمان به طور معمول دارای خطوط منحنی و هندسی است و طرحی ساده دارد. طرح های گلدار چون فاقد ساختار منظم هندسی هستند ، به هیچ وجه نباید در این سبک به کار روند.

در این نوع معماری ، کفپوش ها ، دیوارکوب ها و کوسن هایی دارای خطوط منظم هندسی به کار می روند. همچنین آینه ها و لوستر هایی با طرح خورشید هم که خطوطی منظم و تیز دارند در این سبک دکوراسیون دیده می شوند.

2. استفاده از دکوریجات گران قیمت کلاسیک

همان طور که بار ها اشاره شد ، سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی سبکی لوکس و پر هزینه است. اما این پرهزینه بودن ، تنها به دلیل استفاده زیاد از آینه و فلز های برنز ، نقره و کروم نیست. بلکه دکوریجات و اکسسوری ها هم برای پیاده سازی در سبک آرت دکو ، بسیار پرهزینه هستند. قاب های نقاشی کلاسیک و مجسمه های گران قیمت قدیمی نمونه هایی از دکوریجات مناسب این سبک هستند. شومینه و گیاهان تزئینی گران قیمت هم در این سبک دیده می شوند.

مجسمه هایی از اشخاصی مانند ارسطو و افلاطون بدون شک شکوه خیره کننده ای به دکوراسیونی با سبک آرت دکو می دهند.

3. درخشندگی خیره کننده

در واقع درخشندگی ویژگی اصلی سبک آرت دکو است. به جز آینه و شیشه که به استفاده گسترده آن ها اشاره شد ، موارد دیگری هم به این درخشندگی کمک می کنند. برای مثال ، می توان خانه را با مبل هایی طراحی کرد که دارای آینه کاری در ساختار خود باشند. استفاده از منسوجات براق و کف پوش های صیقلی هم به افزایش درخشندگی خانه کمک می کنند.

منبع: تهران سنتر

yegane بازدید : 15 یکشنبه 24 بهمن 1400 نظرات (0)

اگر بخواهیم تاریخچه ای از سبک معماری ساحلی در طراحی داخلی بیان کنیم ، باید بگوییم این سبک دوست داشتنی اولین بار توسط آمریکایی ها در ایالت های مختلفی مانند فلوریدا ، کالیفرنیا و جاهای دیگر این کشور اجرایی شد.
چیدمان فضاها در این مناطق با سبک معماری ساحلی با توجه به شرایط محیطی انجام می شد که امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

تعریفی از سبک ساحلی در دکوراسیون

کسانی که دوستدار طبیعت هستند ، سبک معماری ساحلی و دکوراسیون برای آن ها حس و حال بسیار خوبی به ارمغان می آورد. خوشبختانه به کمک این سبک از معماری ، فارغ از این که در چه منطقه جغرافیایی قرار دارید ، می توانید از آرامش دریا لذت ببرید. چه بسا که اگر از این سبک دکوراسیون در سواحل دریا استفاده کنید ، این حس و حال را چندین برابر خواهید کرد.

سلیقه متفاوت افراد در سراسر این کره خاکی باعث شده است تا سبک معماری ساحلی با سبک های دیگر دکوراسیون ترکیب شود. از این سبک ها به عنوان زیرمجموعه معماری ساحلی یاد می شود که در ادامه هر کدام را مختصر معرفی خواهیم کرد:

معماری ساحلی مدیترانه ای

در کشور هایی نظیر ایتالیا ، اسپانیا و یونان ، سبک ساحلی مدیترانه ای بسیار طرفدار پیدا کرده است. از مشخصه های این سبک دکوراسیون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نور طبیعی بسیار زیاد
  • استفاده از رنگ های روشن
  •  به کارگیری ظروف سفالی
  • استفاده از چوب های سنگین برای میز و مبلمان
  • به کارگیری فلزات مشکلی به عنوان جزئیات

معماری ساحلی آمریکایی

معماری ساحلی آمریکایی در واقع یکی از سبک های معاصر و امروزی به شمار می رود که به خاطر حس آرامش و راحتی ، در آمریکا به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. مشخصه های معماری ساحلی آمریکایی به شرح زیر است:

  • نور فراوانی که کاملا طبیعی باشد.
  • رنگ های سفید و اقیانوسی در نقاط مختلف استفاده شود.
  • سطوحی به کار گرفته شوند که نور را منعکس می کنند.
  • مبلمان گرم و نرم که فضایی آرام و دنج به وجود آورند.

معماری ساحلی فرانسوی

این سبک از معماری ، مورد علاقه کسانی است که دوستدار عتیقه و وسایل قدیمی گران قیمت هستند. در این سبک باید میان شیک بودن و راحتی تعادل برقرار شود.
در این سبک باید و نباید خاصی وجود ندارد. تنها بهتر است اگر وسیله ای را شلوغ انتخاب کردید ، سعی کنید مابقی وسایل مرتبط مینیمال و ساده باشند.
معماری ساحلی اسکاندیناویایی
یکی از زیرمجموعه های سبک معماری ساحلی که تفاوت آن با سبک های دیگر نسبتا فاحش است ، اسکاندیناویایی نام دارد. در این سبک از معماری ، سعی بر این است تا فضایی آرام و خنک ایجاد شود اما حس سردی انتقال داده نشود.
تنها مشخصه این سبک که با معماری ساحلی آمریکایی ، فرانسوی و سایر موارد متفاوت است ، چوب های رنگ روشنی خواهد بود که در سرویس خواب ، مبلمان ، میز و جاهای دیگر این مکان استفاده می شود.

معماری ساحلی استوایی

اولین مناطقی که از سبک معماری ساحلی استوایی استفاده کردند ، هاوایی ، پولینسیا و جزایر دیگری بودند که در آب های اقیانوس آرام واقع شده اند.
در حال حاضر این سبک دوست داشتنی در سراسر جهان گسترش پیدا کرده است. خیلی از افراد از آن با عنوان معماری جزیره ای یاد می‎کنند و می دانند که در اجرای آن باید به سه چیز پایبند باشند:

  • رنگ ها
  • سنت ها
  • باور مردمان بومی آن مناطق

بد نیست بدانید که این سبک با مشخصه های زیر شناخته می شود:

  • نور طبیعی و روشنایی زیاد
  • الگو ها و بافت های مختص مناطق استوایی
  • تجهیزات طبیعی
  • به کارگیری چوب درختانی مانند ساج
  • لوازم و دکوراسیون دریایی

ویژگی سبک ساحلی در دکوراسیون داخلی چیست؟

مسلما هر سبک معماری با ویژگی های خاصی شناخته می شود که سبک ساحلی از این قاعده مستثنا نیست. در زیر ، هر یک از المان هایی را که ویژگی های خاص سبک ساحلی در طراحی داخلی به وجود می آورند و سبب تمایز آن از سبک های دیگر معماری می شوند ، معرفی کرده ایم:

  • شیوه نورپردازی

همان طور که گفته شد ، نور طبیعی خورشید به خاطر گرمایی که به فضا می دهد ، نقش مهمی در سبک معماری ساحلی دارد. پس طراحی باید به شکلی انجام شود که نور کافی بتواند به فضا ورود کند. همچنین برای نورپردازی در شب ، بهترین گزینه استفاده از چراغ های فانوسی شکل خواهد بود.
ممکن است بنا به شرایط موجود ، نیاز به نصب پرده در فضا باشد. در این صورت پیشنهاد می کنیم از پرده هایی با رنگ روشن و نازک استفاده کنید تا مانع ورود نور خورشید به فضا نشوید.

  • طیف رنگ

قطعا می دانید که رنگ در معماری و سبک دکوراسیون اهمیت بسیار زیادی دارد و باید در انتخاب آن دقت فراوانی شود. یکی از ویژگی های بارز سبک ساحلی در دکوراسیون داخلی ، استفاده از رنگ های روشنی است که اکثر آن ها در طبیعت وجود دارد.
در فضایی با سبک معماری ساحلی اصیل ، باید بیشتر از رنگ سفید استفاده شود و به کارگیری رنگ های زیر در کنار سفید کمک می کند تا حس و حال آرامش فضا به مراتب قوی تر شود:
• آبی
• فیروزه ای
• سبز
• لیمویی
• طیف های مختلف رنگ کرم

  • نوع پارچه

پارچه در مبلمان ، سرویس خواب ، پرده و جاهای مشابه به کار گرفته می شود و نوع ، رنگ ، طرح و سبک آن در دکوراسیون منزل نقش اساسی ایفا می کند.
کسی که دوست دارد فضایی ساحلی در منزل خود ایجاد کند ، قطعا حس و حال تابستان در کنار دریا را می پسندد. بنابراین از پارچه هایی در سبک معماری ساحلی استفاده می کند که کاملا سبک و نازک هستند و احساس خنکی را القا می کنند.

  • نوع چوب

چوب در حالت عادی ، فضایی صمیمی را به وجود می آورد. حالا که در سبک معماری ساحلی از چوب های تیره و روشن سنگین در کنار المان هایی از قبیل رنگ های روشن ، پارچه های سبک ، نور طبیعی فوق العاده و موارد دیگر استفاده می شود ، ایجادکننده فضایی گرمی و صمیمی خواهد بود.
یکی از ویژگی های این سبک از معماری این است که معمولا مبلمان ، سرویس خواب ، تجهیزات آشپزخانه یا کفپوش فضا باید از چوب طبیعی انتخاب شوند.

  • وسایل دکوراتیو

وسایل دکوراتیو نقش بسیار پررنگی در تکمیل سبک معماری هر فضا دارند. در سبک ساحلی ، بهتر است وسایلی استفاده شوند که کاملا طبیعی هستند. وسایل دکوراتیوی که معمولا در فضا هایی با این سبک دیده می شوند ، عبارت هستند از:

  • قاب هایی با تزئینات صدف
  • شیشه هایی به رنگ آبی
  • وسایلی با حصیر های بافته
  • مجسمه هایی با جزئیاتی از دریا و ساحل
همه چیز درباره باید ها و نباید های سبک ساحلی در طراحی داخلی

درست است که درباره ویژگی های سبک ساحلی در طراحی داخلی به صورت مفصل صحبت کردیم ، اما بد نیست کمی راجع به باید ها و نباید های این سبک به بحث و گفتگو بپردازیم. از نکات مهمی که بهتر است در هنگام اجرای سبک دکوراسیون ساحلی از آن ها دوری کنید شروع می کنیم:

  • دور رنگ های سنتی را خط قرمز بکشید.
  • کف فضا را با فرش که کفپوشی مصنوعی است ، پر نکنید.
  • عناصر دکوراتیو قدیمی را به کنار بگذارید.
  • نور سرد مصنوعی به فضا اضافه نکنید.
  • اجزای ساحلی زیادی در فضا استفاده نکنید.
  • طراحی فضا را با یک تم رنگی خاص انجام ندهید.

منبع: تهران دیزاین

yegane بازدید : 20 شنبه 23 بهمن 1400 نظرات (0)

شاید به جرئت بتوان گفت که در میان انواع بسیاری از سبک های دکوراسیون داخلی ، هیچ سبکی به اندازه سبک رمانتیک در دکوراسیون لطافت و احساس درون خودش ندارد. سبک رمانتیک همان طور که از نامش پیدا است؛ یکی از پراحساس ترین و عاشقانه ترین سبک های معماری داخلی برای کسانی است که به دنبال ایجاد فضایی آرامش بخش ، لطیف و گرم و صمیمی در محیط خود هستند.

در سبک دکوراسیون رمانتیک با نگاهی به گذشته نوستالژیک معماری داخلی و بازآفرینی فضایی ساده و صمیمی از قصر های پرتجمل رؤیا های کودکی ، فضایی نو و در حین حال آرامش بخش خلق می شود.

درواقع بااینکه این سبک یکی از سبک های به روز و معاصر در دکوراسیون داخلی است ، اما بهره گیری از فضای قدیمی و نوستالژیک ، سبب می شود ارتباط احساسی و قرین شدن با فضای آن در میان افراد به خوبی شکل بگیرد.

سبک رمانتیک در دکوراسیون ، بیش از آن که المان ها و عناصر بصری چشم نواز باشند ، فضاسازی و حس و حالی که این دکوراسیون به بیننده القا می کند اهمیت دارد.

اسم سبک رمانتیک لاتین است این سبک از دو بخش شبی به معنای کهنه ، نخ نما و ژولیده و کلمه شیک به معنای برازنده و باکلاس تشکیل شده است. شبی شیک در اصلاح به گونه ای از معماری داخلی می گویند که در آن فضای داخلی شبیه به فضای خانه های قدیمی طراحی می شود و از وسایل آنتیک و عتیقه برای دکور استفاده می شود.

سبک دکوراسیون رمانتیک ریشه در طراحی های آنتیک فرانسوی با همان شاخصه رمانتیک دارد با این تفاوت که در این سبک سادگی و راحتی جایگزین تفاخر و تجمل آن سبک های اشرافی گذشته شده است. سبک رمانتیک در دکوراسیون را می توان پلی برای عبور طراحی های قدیمی و نوستالژیک گذشته به دنیای مدرن امروزی دانست.

در سبک رمانتیک در دکوراسیون نیز از اشیا قدیمی و عتیقه برای ایجاد حس نوستالژیک استفاده می شود؛ به همین دلیل می توان گفت که سبک رمانتیک همان ویژگی های چیدمان رمانتیک را دارد تنها باکمی تغییرات مدرن و به روز شده در وسایل.

درهرحال وجود روحیه زنانه در المان ها و ویژگی های آرامش بخش سبک رمانتیک به چشم می خورد.

داستان سبک رمانتیک از کجا شروع شد؟

دکوراسیون داخلی تا پیش از عصر ویکتوریا از تجمل و اشرافیت زیادی برخوردار بود. تولد سبک رمانتیک در دکوراسیون به دوره ویکتوریا برمی گردد. زمانی که تحولات بسیاری در معماری داخلی در پاسخ به تجملات دوران پیشین رخ داد. در این دوره با روی کار آمدن سبک رمانتیک در دکوراسیون داخلی ، عناصر ساده تر جایگزین عناصر تشریفاتی و پرزرق وبرق گذشته شدند. درواقع دکوراسیون رمانتیک با ایده گرفتن از سبک معماری دوران ویکتورین ، رویکردی مدرن و تازه به طراحی داخلی بخشید.

این سبک از دهه ۸۰ میلادی از سرزمین بریتانیا ظاهر شد و در دهه ۹۰ به محبوبیت ویژه ای رسید. سبک رمانتیک با تأثیرپذیری از معماری های دیگر نظیر سبک های سوئدی ، فرانسوی و آمریکایی ، در پاسخ به دکوراسیون پر جزییات ، سنگین و کادربندی شده دوران ویکتوریا شکل گرفت.

این سبک بر پایه صمیمیت ، سادگی و راحتی در چیدمان ، قدمت و زیبایی است. سبک رمانتیک از دکور های سلطنتی و پرتجمل عصر ویکتوریا فاصله گرفت و به بازیافت و بازسازی مبلمان و وسایل دکوراتیو با ظاهری قدیمی توجه ویژه کرد.

همچنین مبلمان در این سبک می تواند از نوع پتینه کاری شده و زنگار زده باشد. درواقع می توان در این سبک ، وسایل وینتیج را با چوب های رنگ و رو رفته و وسایل عتیقه ترکیب نمود.

نگاهی به عناصر سبک دکوراسیون داخلی رمانتیک

  • رنگ

رنگ یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین المان های سبک shabby chic  است. رنگ بیش از هر چیز دیگری می توانند آن احساس عاشقانه و لطیف را به شکل بصری به بیننده به اجزای دکوراتیو ببخشند و احساس بیننده را درگیر خودشان کنند.

در طراحی سبک دکوراسیون رمانتیک از رنگ هایی که حس آرامش و عشق را به شکلی آشنا و نوستالژیک نشان دهد استفاده می شود. این رنگ ها معمولاً تن ملایم و خنثی دارند و استفاده از رنگ های جیغ ، گرم و پررنگ توصیه نمی شود. رنگ هایی که معمولاً در معماری داخلی به سبک رمانتیک – اغلب به صورت تک رنگ یا در یک طیف رنگی مشابه- استفاده می شوند که عبارتند از:

یاسی ، صورتی در طیف های مختلف اما ملایم ، صدفی ، مرجانی و زردآلویی ، سفید ، آبی کمرنگ ، پاستلی ، کرم ، بژ ، بلوند بیسکویتی ، آجری ملایم ، بنفش آلویی سیر.

  • مبلمان

در طراحی دکوراسیون رمانتیک مبلمان یکی از مؤلفه های یادآور خاطرات گذشته است. البته مبلمانی الهام گرفته از عصر ویکتوریا که روحی زنانه و لطیف به فضا می بخشد.

در این سبک مبلمان ، میزهای کنسول و وسایل دکور برای القای حالت قدیمی خود ، اثراتی از گذشت زمان و کهنگی برخوردارند و خبری از مبلمان مدرن نیست؛ مانند نشانه هایی از پتینه ، چوب های خراش خورده یا ورقه ورقه شده ، زنگار و زدگی سطوح فلزی و مبلمان تعمیر شده قدیمی. خطوط مبلمان حالت منحنی و منعطف که یادآور ظرافت زنانه است دارد و هیچ گوشه تیز در این طراحی ها به چشم نمی آید. پارچه های مبلمان در دکوراسیون داخلی  سبک shabby chic دارای طرح های ریزنقش هستند. یکی از معروف ترین این نقش ها طرح گل های رز صورتی بر زمینه سفید است.

  • پارچه و پرده

همان طور که اشاره شد در سبک رمانتیک  تمامی عناصر باید جلوه ای قدیمی و نوستالژیک با حفظ شاخصه لطافت و ظرافت زنانه داشته باشند. قطعاً پارچه ها یکی از مهم ترین این موارد برای نشان دادن این ویژگی هستند. در این سبک بیشتر از پارچه های ضخیم نخی و کتانی با رنگ های خاکی و طرح های گل دار وینتیج که شبیه به پارچه های قدیمی فرانسوی است استفاده می شود.

پارچه ها لازم نیست حالت نو و براق داشته باشند و می توانند برای القای حس قدیمی بودن حالت رنگ و رو رفته و کهنگی داشته باشند. به علاوه در سبک رمانتیک از پارچه های ابریشم ، ساتن ، ژاکارد ، مخمل ، پشم و توری های عتیقه و قدیمی نیز برای پرده ، مبلمان و ملافه استفاده می شود.

  • وسایل دکور

در سبک دکوراسیون رمانتیک از وسایل عتیقه به خوبی استفاده می شود. هم چنین به کمک هنر پتینه با قدیمی نشان دادن عناصر و سطوح ، حس نوستالژیک به فضا داده می شود.

عناصر مهمی مانند آینه های قاب دار ، شمعدان ها و شمع های قدیمی ، ظروف و گلدان هایی طرح دار و کلاسیک همگی در این سبک برای جلوه دادن فضای قدیمی مؤثر هستند.

نور

نورپردازی در سبک دکوراسیون رمانتیک همانند پالت رنگی حالت ملایم دارد. در این سبک از لوستر ها و لامپ هایی با نور ملایم با ولتاژ پایین استفاده می شود. هم چنین از وسایل روشنایی قدیمی مانند فانوس ها و چراغ های نفتی و قدیمی نیز برای جلوه دادن به فضا و به عنوان تزیین دکور می توان استفاده کرد. به علاوه بهره بردن از وجود نور طبیعی نیز در این سبک باید برای طراحی پنجره ها مورد توجه قرار بگیرد.

  • گل

گل ها چه طبیعی و چه مصنوعی ، یکی از مهم ترین عناصر سبک معماری داخلی رمانتیک هستند. گل ها با رنگ بندی متنوع خود متناسب با فضای لطیف و شاعرانه ای کهتم رنگی دیوار ها ، طرح گل دار پارچه ها و شمع ها به فضا می دهند؛ می توانند زیبایی یک محیط رمانتیک را به تکامل برسانند.

منبع: تهران دیزاین

yegane بازدید : 20 یکشنبه 30 آبان 1400 نظرات (0)

کفپوش اپوکسی چیست؟

قبل از پرداختن به جواب این سوال بهتر است با ماهیت کلی اپوکسی آشنا شوید. اپوکسی یا پلی پوکساید حاصل واکنش رزین با سخت‌کننده پلی آمید است.
در تعریف رزین نیز باید گفت که رزین در لغت به صمغ های مختلفی گفته می‌شود که می‌توانند از مواد مختلفی مانند پلی استر، پلی آمید، پلی سیلیکون و غیره به‌دست بیایند.

رزین‌ها مایع‌های شفاف و بی‌رنگی هستند که بعد از ترکیب شدن با هاردنر یا سخت‌کننده، به رزین اپوکسی تبدیل می‌شوند. ترکیب حاصل شده از این دو ماده یک مایع روان و سیال است که پس از اجرا بر سطح مورد نظر سفت می‌شود و سختی قابل قبولی به‌دست می‎‌آورد.

در جواب سوال مطرح شده در این قسمت یعنی کفپوش اپوکسی چیست بهتر است بدانید، پایه و اساس این نوع کف پوش‌ها مواد نام‌برده در این بخش هستند که به روش‌های مختلفی روی سطوح مختلف اجرا می‌شوند و پس از سفت شدن به نام کفپوش اپوکسی شناخته خواهند شد.

ویژگی های کفپوش اپوکسی

ویژگی های کفپوش اپوکسی

کفپوش‌های اپوکسی ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارند که همین ویژگی‌ها دلیل اصلی محبوبیت و استفاده بالای آن‌ها به ویژه در محیط‌های صنعتی و پرتردد است.

این نوع کفپوش را می‌توان بر سطوح مختلفی مانند سیمان، سرامیک، موزاییک، بتن، سنگ و فلز اجرا کرد. بسته به نوع کفپوش اپوکسی یا کاربری محل مورد نظر، قطر آن از ۵/۰ میلی‌متر تا ۳ میلی‌متر متغییر است.

بسیاری از افراد به‌خاطر تشابه ظاهری، کفپوش اپوکسی و پلی اورتان را یک محصول می‌دانند در حالی که این دو نوع از نظر ساختار و ویژگی‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. برای درک بهتر این مساله بررسی یک مقایسه کلی بین این دو نوع کفپوش ضروری است:

  • هر دو کفپوش نام‌برده ماهیت پلیمری دارند، اما ماهیت آن‌ها متفاوت از یکدیگر است. کفپوش اپوکسی یک محصول دو جزئی است اما پلی اورتان می‌تواند یک یا دو جزئی باشد. همچنین مواد تشکیل‌دهنده این دو با یکدیگر تفاوت چشمگیری دارد.
  • هر دو کفپوش پلی اورتان و اپوکسی بافت براق، منسجم و غیرقابل نفوذی دارند و این موضوع موجب استفاده از آن‌ها در محیط‌های استریل می‌شود.
  • کفپوش اپوکسی در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوت بسیار کمتری از کفپوش پلی اورتان دارد.
  • مقاومت پلی اورتان در برابر بارهای دینامیکی بالاتر از اپوکسی است.
  • انواع اپوکسی در برابر رطوبت، خراشیدگی و سایش مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهند.

انواع کفپوش اپوکسی

انواع کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی انواع مختلفی دارد که با توجه به معیارهای مشخصی به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند. طبقه‌بندی‌های مختلف برای کفپوش اپوکسی بر سه اساس زیر صورت می‌:

  • ساختار مواد اولیه
  • کاربرد کفپوش اپوکسی
  • نوع رنگ اپوکسی کف

تقسیم‌بندی کفپوش اپوکسی براساس ساختار

اگر بخواهیم کفپوش های اپوکسی را براساس ساختار آن‌ها به چند دسته کلی تقسیم کنیم، باید فهرست زیر را مورد بررسی قرار دهیم:

۱. کفپوش ملات اپوکسی

این کفپوش از اپوکسی جامد به‌علاوه کوارتز یا ماسه به‌دست می‌آید. این نوع کفپوش مقاوم‌ترین نوع کفپوش اپوکسی است که بیشتر برای مکان‌های بسیار پرتردد و صنعتی مانند کارخانه‌ها یا انبارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲. کفپوش خود تسطیح کننده

در مکان‌هایی که کفپوش بتنی، اما با شکاف‌ها و درزهای مختلف دارد، می‌توان از کفپوش خود تسطیح کننده برای یکدست کردن کف استفاده کرد. این نمونه کفپوش تنوع بالایی در رنگ دارند و همچنین از مقاومت قابل قبولی برخوردار هستند.

۳. کفپوش های اپوکسی Flak

یک نوع خاص از کفپوش اپوکسی هستند که لایه‌های رنگی مختلفی در آن‌ها استفاده شده است تا ظاهر کف ساختمان تحرک و پویایی بیشتری داشته باشد. این نوع کفپوش‌ها بیشتر در نمایشگاه‌ها یا فضاهای تبلیغاتی استفاده می‌شوند.

۴. کفپوش های اپوکسی مخلوط با کوارتز دانه درشت

این کفپوش نیز نوع دیگری از کفپوش اپوکسی است که در داخل مواد آن دانه‌های کوارتز رنگ شده وجود دارد. از این دانه‌ها برای جلوگیری از لغزندگی سطح مورد نظر استفاده می‌شود، به‌همین علت بیشتر در سرویس‌های بهداشتی و محیط‌های لغزنده کاربرد دارند.

۵. کفپوش‌های اپوکسی آنتی استاتیک

در محل‌هایی که امکان اشتعال و جرقه برق وجود دارد از کفپوش‌های اپوکسی ضداستاتیک استفاده می‌شوند که امنیت محیط کاری را بالا خواهند برد. در ساختار این کفپوش‌ها از یک نوع رسانا استفاده شده است که موجب تجمع الکتریسیته ساکن در یک نقطه و انتقال آن به زیر زمین خواهند شد. این نوع کفپوش بیشتر در محیط نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۶. کفپوش سه بعدی

در ساختار کفپوش‌های سه بعدی ماده خاصی وجود ندارد، بلکه در لایه میانی این کفپوش‌ها پوسترهای سه بعدی کار گذاشته می‌شوند و سپس روی آن‌ها با یک لایه اپوکسی بدون رنگ پوشانده خواهد شد. بیشترین کاربرد این نوع کفپوش در سرویس‌های بهداشتی یا منازل مسکونی است.

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

تقسیم بندی کفپوش اپوکسی براساس کاربرد

در یک دسته‌بندی دیگر می‌توان کفپوش‌های رزین را براساس کاربری آن‌ها به چند گروه زیر تقسیم کرد:

۱. کفپوش آزمایشگاهی و آنتی باکتریال

به ‌دلیل برخورداری از خاصیت ضدباکتریایی، از این کفپوش ها برای استفاده در محیط‌های درمانی مانند بیمارستان یا آزمایشگاه استفاده می‌شوند. اگر علاقمنید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با این نوع از کفپوش ها بدست آورید، ما به طور مفصل در دو مقاله دیگر با عنوان های کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال و کفپوش اپوکسی آزمایشگاهی درباره آنها صحبت کرده ایم.

۲. کفپوش های ورزشی

در سالن‌های ورزشی و مکان‌هایی که فعالیت افراد بالا است، از کفپوش‌های ورزشی استفاده می‌شود که با خاصیت ضدلغزندگی خود، از سر خوردن افراد یا اشیاء جلوگیری می‌کنند.

۳. کفپوش اپوکسی با مقاومت بالا

در پارکینگ‌ها و مکان‌هایی که وزن زیادی تحمل می‌کنند، استفاده از کفپوش اپوکسی با مقاومت بالا که با نام کفپوش‌های پارکینگ نیز شناخته می‌شوند، ضروری است.

۴. کفپوش های ضد اسید

برای مکان‌هایی مانند کارخانه‌ها و سایر محیط‌هایی که با ترکیبات شیمیایی اسیدی سر ‌و‌ کار دارند استفاده می‌شود.

کفپوش اپوکسی ورزشی

تقسیم بندی کفپوش اپوکسی براساس رنگ اپوکسی کف

بهتر است بدانید که رنگ اپوکسی کف، رنگ های رزینی هستند که در سه نوع مختلف وجود دارند و تنوع در این سه نوع پایه یک تقسیم‌بندی دیگر از کفپوش‌های اپوکسی براساس نوع رنگ به‌کار رفته در آن‌ها است:

  • جامد که قیمت بسیار بالایی دارند و برای اجرا نیازمند یک تیم حرفه‌ای هستند.
  • حلال که به‌طور میانگین ۴۰ الی ۶۰ درصد آن‌ها را اپوکسی جامد تشکیل می‌دهد و قدرت نفوذپذیری بسیار بالایی دارند.
  • مایع نیز تقریبا از ۴۰ الی ۶۰ درصد رنگ جامد برخوردار است، اجرای آن‌ها بسیار آسان است و حتی توسط افرادی که مهارت زیادی ندارند قابل اجرا هستند.

کاربرد های کفپوش اپوکسی

کاربرد کفپوش اپوکسی بسیار متنوع و فراوان است. از این نوع کفپوش‌ها تقریبا می‌توان در همه ساختمان‌ها با کاربرهای مختلف استفاده کرد، زیرا تنوع بالا در انواع این کفپوش با ویژگی‌های متفاوت، دلیلی برای تناسب آن‌ها در همه ساختمان‌ها است. بعضی از رایج‌ترین کاربردهای کفپوش اپوکسی از قرار زیر هستند:

  • بیمارستان‌ها و مراکز درمانی
  • نمایشگاه‌ها و مراکز تبلیغاتی
  • سرویس بهداشتی عمومی یا خصوصی
  • پارکینگ‌های عمومی و خصوصی
  • کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی
  • سالن‌های ورزشی
  • آشپزخانه‌های مسکونی یا تجاری
  • مراکز خرید
  • فرودگاه‌ها و آشیانه هواپیماها

کاربرد کفپوش اپوکسی

مزایای استفاده از کفپوش‌ اپوکسی

استفاده از این کفپوش‌ها با مزایای فراوانی همراه است که بارزترین آن‌ها را در زیر آورده‌ایم:

  • این نوع کفپوش‌ها در مقایسه با سایر انواع کفپوش صرفه اقتصادی بهتری دارند و برای صرفه‌جویی در محیط‌هایی با ابعاد بالا، بهترین انتخاب هستند.
  • کفپوش‌های اپوکسی ظاهری بسیار زیبا و در بیشتر موارد براق دارند که عیوب کف را به‌طور کامل پوشش می‌دهند.
  • این مدل کفپوش‌ها در برابر ضربه، حریق، الکتریسیته، مواد شیمیایی، رطوبت، وزن و تغییرات دمایی مقاومت بالایی دارند.
  • در بسیاری از موارد کفپوش‌های اپوکسی محافظی برای لایه بتنی زیر خود محسوب می‌شوند و از این نظر ماندگاری بالایی دارند.
  • اجرا کفپوش اپوکسی در مقایسه با سیار کفپوش‌ها مانند سرامیک آسان‌تر است و به زمان کمتری نیاز دارد.
  • با وجود شیمیایی بودن این نوع کفپوش، بسیاری از دوستداران محیط زیست آن را یک کفپوش سازگار با محیط می‌دانند. زیرا نیاز به تعویض بالایی ندارد و مقدار استفاده شده از آن برای یک مساحت مشخص کمتر از سایر نمونه‌های مشابه است.
  • براق بودن سطح این کفپوش‌ها به بازتاب بیشتر نور و روشنایی محیط کمک می‌کند.
  • شستشوی آسان، نگهداری راحت و خاصیت ضدباکتری بودن نیز یکی دیگر از مزایای اجرای این نوع کفپوش است.
  • تنوع بالا در رنگ و طرح را می‌توان مزیت استفاده از کفپوش اپوکسی دانست.

معایب استفاده از کفپوش اپوکسی

همه متریال‌های استفاده شده به‌عنوان کفپوش، در کنار مزیت‌هایی که دارند از عیوب مشخصی نیز برخوردار هستند و کفپوش‌های اپوکسی نیز از این قاعده مستثنا نیستند.
عیب‌های این کفپوش بیشتر به اجرای غیرحرفه‌ای آن مربوط می‌شود که در مواردی به جدا شدن کفپوش، موج‌دار بودن، حباب زدن یا ترک برداشتن آن منجر می‌شود.

در پایان باید بگوییم کفپوش‌های اپوکسی یکی از بهترین و رایج‌ترین کفپوش‌ها برای استفاده در محیط‌های مختلف به‌ویژه مکان‌های عمومی و با متراژ بالا هستند که ویژگی‌ها و انواع متفاوتی دارند که در بالا با آن‌ها آشنا شدید.

yegane بازدید : 26 جمعه 28 آبان 1400 نظرات (0)

رنگ ترافیکی پایه آب چیست؟

رنگ ترافیکی پایه آب رنگی است که برای رقیق کردن آن از آب استفاده می شود و به دلیل عدم نیاز به حلال های شیمیایی و عدم وجود ترکیبات روغنی با طبیعت سازگاری فراوانی دارد.

همچنین خیلی سریع خشک می شود و به همین دلیل سرعت کارهای جاده ای را بالا خواهد برد. با توجه به اینکه آب نسبت به حلال های شیمیایی بسیار ارزان تر و در دسترس تر است، استفاده از این رنگ ها برای شما به صرفه تر بوده و می تواند برای پروژه هایی که در آن ها محدودیت بودجه وجود دارد یا باید در زمان مشخصی به اتمام برسند، مناسب باشد.

فرمولاسیون رنگ ترافیکی پایه آب

فرمول اصلی مورد استفاده در ساخت انواع این رنگ ها یکسان است؛ اما برخی برندها از تکنیک ها و افزودنی هایی استفاده می کنند که کیفیت و دوام رنگ را بالاتر برده و استفاده از آن ها را به صرفه تر می کند.

در ساخت رنگ های بر پایه آب دو مرحله اساسی وجود دارد. در مرحله اول لازم است مواد اولیه تشکیل دهنده رزین با روش پلیمریزاسیون امولسیونی دانه ای و ساختار هسته پوسته با هم ترکیب شده و رنگ اولیه به دست می آید.

بعد از آن برای افزایش سرعت خشک شدن رنگ و مقاومت آن در برابر نفوذ آب و رطوبت بعد از خشک شدن از مواد افزودنی مونومر آمین مانند دی متیل آمینو و وانیل مناکریلات استفاده می شود.

در خلال این مراحل ممکن است موادی به رنگ اضافه شوند که مقاومت آن را افزایش داده یا با بهبود قدرت چسبندگی و دیگر ویژگی ها طول عمر آن را بالا ببرند.

ویژگی های رنگ ترافیکی پایه آب

ویژگی های رنگ ترافیکی پایه آب | شرکت پخش رنگ تهران

  1. استفاده از آب به عنوان حلال یا رقیق کننده یکی از اصلی ترین ویژگی های رنگ ترافیکی پایه آب است که بر روی سایر خصوصیات آن نیز تاثیر گذاشته است. این موضوع باعث می شود که تهیه مواد اولیه برای کار با این محصولات بسیار آسان بوده و نیازی به صرف هزینه زیاد برای این کار نباشد.
  2. می توان این رنگ ها را به راحتی با آب شست و نگران پاک یا پخش شدن آن ها نبود. در نتیجه استفاده از آن ها هزینه های نگهداری و خدمات شهری را برای شهرداری ها نیز کمتر خواهد کرد.
  3. از دیگر ویژگی های این رنگ ها می توان به خشک شدن سریع آن ها اشاره کرد. به دلیل فرمولاسیون خاص این محصولات خطوط و علائم کشیده شده تقریبا در حدود ۵ دقیقه خشک شده و بعد از ۱۵ دقیقه می توان تردد را در جاده از سر گرفت.
  4. سرعت بالای عملیات با وجود این رنگ ها باعث می شود که استفاده از آن در پروژه هایی که زمان انجام در آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد، به صرفه باشد. به علاوه ترمیم جاده ها و تمدید رنگ نیز با سرعت مناسبی انجام می شود و دیگر نیازی به مسدود کردن جاده و راه برای روزها نخواهد بود.
  5. با توجه به اینکه این رنگ ها با استفاده از آب خیلی زود رقیق می شوند و می توان غلظت آن ها را به راحتی تنظیم کرد؛ پاشش آن ها نیز بسیار ساده خواهد بود.
  6. این محصولات با استفاده از غلتک یا اسپری بر روی جاده پاشیده می شوند و به دلیل روانی بالایی که دارند بدون گیر کردن در دستگاه از آن خارج می شوند. این ویژگی البته باعث جلوگیری از هدر رفتن رنگ و ساده تر شدن امکان تمیز کردن دستگاه ها نیز خواهد شد.
  7. یکی دیگر از ویژگی های رنگ ترافیکی پایه آب، قدرت چسبندگی زیاد است. این ویژگی باعث می شود که بتوان از این رنگ ها بر روی آسفالت های دانه درشت یا ریز با هر ضخامتی استفاده کرد و نگران خراب شدن رنگ یا نامنظم شدن خطوط نبود.
  8. ضمن اینکه چسبندگی بالای رنگ آن را به خورد آسفالت می برد و به همین دلیل در اثر رفت و آمد مداوم افراد و وسایل نقلیه سنگین و سبک رنگ همچنان پررنگ و درخشان باقی خواهد ماند و رانندگان می توانند در هر شرایط آب و هوایی آن را ببینند.

تفاوت پایه آب با سایر رنگ های ترافیکی

تفاوت پایه آب با سایر رنگ های ترافیکی | شرکت پخش رنگ تهران

با توجه به موارد گفته شده می توان گفت که اصلی ترین تفاوت این رنگ با سایر رنگ های ترافیکی در حلال مورد استفاده، هزینه کار، در دسترس بودن مواد اولیه و سرعت انجام عملیات است.

در بعضی از شهرها یا کشورهای جهان ممکن است استفاده از رنگ های بر پایه حلال مجاز نباشد و به همین دلیل رنگ های بر پایه آب تنها گزینه پیش روی شما خواهد بود.

البته در مناطق سرد که امکان انجماد آب درون آسفالت وجود دارد، اغلب مهندسان راه سازی ترجیح می دهند که از رنگ های بر پایه حلال که نقطه انجماد پایینی دارند استفاده کنند.

کاربرد رنگ ترافیکی پایه آب

مثل هر رنگ ترافیکی دیگری کاربردهای این رنگ منتهی به خط کشی جاده ها و خیابان ها و رسم علائم ترافیکی افقی در آن ها خواهد شد؛ اما ازنظر مکانی می توان این رنگ ها را برای استفاده در مناطق آلوده مناسب دانست. چرا که تبخیر حلال های مورداستفاده در رنگ های بر پایه حلال باعث افزایش آلودگی محیط شده و به محیط زیست نیز ضربه می زند.

این در حالی است که رنگ های بر پایه آب حتی در صورت تبخیر نیز آسیبی به محیط زیست نخواهند رساند و البته که تبخیر بر روی کیفیت این محصولات تاثیری نخواهد داشت.

کاربرد رنگ ترافیکی پایه آب در پروژه هایی با هزینه و زمان محدود را نمی توان فراموش کرد. مواد اولیه این محصولات ارزان و در دسترس هستند و به دلیل سرعت خشک شدن بالا بسیار کاربردی هستند.

علاوه بر این در جاده های برون شهری که اغلب وسایل نقلیه سنگین باری و مسافری رفت وآمد دارند اغلب از این رنگ ها استفاده می شود و این به دلیل چسبندگی زیاد و مقاومت بالای آن ها در برابر فرسایش و سایش است.

در محیط های شهری که امکان دوده گرفتن رنگ و از بین رفتن درخشش آن بسیار بیشتر از جاده هاست می توان انواعی از این رنگ ها را به کار برد. این رنگ ها خیلی راحت با آب شسته می شوند و برای تمیز کردن سطح خیابان و مشخص کردن علائم نیازی به استفاده از ماشین آلات پیچیده یا حلال های گران قیمت و حتی بستن جاده به منظور انجام عملیات تمیزکاری نیست.

با استفاده از ماشین های آبپاش که تقریبا در هر شهرداری پیدا می شوند، می توان این رنگ ها را تمیز کرده و مجددا درخشندگی قبل را به آن ها برگرداند.

کاربرد رنگ ترافیکی پایه آب | شرکت پخش رنگ تهران

مزایای رنگ ترافیکی پایه آب

با توجه به مطالب ذکرشده در بخش های قبل می توان به این نتیجه رسید که مزایای رنگ ترافیکی پایه آب بیشتر مربوط به سرعت کار و کاهش آلودگی می شود؛ اما این رنگ مزیت های دیگری نیز دارد که در این بخش آن ها را بیان خواهیم کرد.

  • سازگاری با سلامت انسان و محیط زیست

بزرگ ترین مزیت این رنگ ها جایگزین کردن آب به جای حلال آلی است. تبخیر حلال های آلی از سطح جاده ها و خیابان ها باعث ایجاد آلودگی تنفسی می شود و سلامت انسان را به خطر می اندازد. ضمن اینکه این ویژگی از آلوده شدن محیط و آسیب رسیدن به اکوسیستم طبیعی نیز جلوگیری خواهد کرد.

نکته جالب اینکه به دلیل محتوای جامد بالا در این رنگ ها در مراحل تولید و ساخت نیز سلامت کارکنان کارخانه ها در معرض خطر نیست؛ با توجه به این ویژگی ها می توان این رنگ را یکی از بی خطرترین رنگ های ترافیکی دانست.

  • خشک شدن سریع

خشک شدن سریع (در حدود ۵ دقیقه) یکی از اصلی ترین مزایای رنگ ترافیکی پایه آب است. این ویژگی باعث کوتاه شدن عملیات عمرانی و سرعت گرفتن کار خط کشی جاده خواهد شد.

همچنین بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می توان راه را باز کرد تا افراد به مسیر خود ادامه دهند. پس این چیزی نیست که نیاز به اطلاع رسانی شهرداری ها یا آماده سازی شهروندان برای اجرای عملیات عمرانی داشته باشد.

  • مقاومت در برابر سایش

علاوه بر این به دلیل قدرت چسبندگی زیاد این رنگ ها خیلی خوب به خورد آسفالت می روند و به همین دلیل استفاده از آن ها در مسیرهای پررفت وآمد بسیار به صرفه خواهد بود.

مقاومت بالای این محصولات در برابر سایش باعث می شود که وزن سنگین وسایل نقلیه مختلف و خطوط ترمز و روغن ریزی خودروها بر روی کیفیت رنگ تاثیری نداشته و همچنان بتواند مسیر را برای رانندگان مشخص کند.

  • خاصیت انعکاسی خوب

فرمولاسیون این رنگ ها به گونه ای طراحی شده است که می توان آن را برای آسفالت هایی تا ضخامت ۰.۶ میلی متر نیز به کار برد.

این نوع رنگ دارای دانه های شیشه ای بزرگی است که به خوبی در طول شب نور چراغ ماشین را بازتاب داده و باعث می شوند که رانندگان در طول شب یا در شرایط آب وهوایی مثل برف و باران شدید یا گرد و غبار مسیر جاده را تشخیص دهند.

ضمن اینکه این بلورهای شیشه ای در طول روز نور خورشید را به خوبی منحرف می کنند تا مزاحم دید رانندگان نشود و آن ها بتوانند در ساعات ظهر در گرم ترین شهرهای کشور به مسیر خود ادامه دهند.

  • استفاده راحت

برای استفاده از رنگ ترافیکی پایه آب نیازی به استفاده از دستگاه های پاشش با فشار بالا نیست و حتی می توان از قلم های دستی و غلتک نیز استفاده کرد. این ویژگی اجرای این رنگ ها را بسیار ساده و کم هزینه خواهد کرد و نیاز به دستگاه های پیشرفته برای پاشش رنگ را از بین خواهد برد.

ضمن اینکه امکان اجرای آن با ابزارهای دستی باعث می شود که در خیابان ها و کوچه های باریک که امکان ورود خودروها و دستگاه های پاشش وجود ندارد، بتوان خط کشی های دقیق و علائم ترافیکی را رسم کرد تا برای ورود از فرعی به اصلی یا برعکس مشکلی پیش نیاید.

yegane بازدید : 17 چهارشنبه 26 آبان 1400 نظرات (0)

رنگ اپوکسی چیست؟

رنگ اپوکسی به صورت اختصاصی برای استفاده های صنعتی طراحی شده است. این نوع رنگ، اکریلیک لاتکس محسوب می شود و ممکن است در ترکیبات خود مقدار کمی اپوکسی نیز داشته باشد و برای پوشاندن کف استفاده شود.

رنگ های اپوکسی پوشش محافظی مقاوم روی سطح ایجاد می کنند و نگهداری از آن ها نیز آسان است. رنگ اپوکسی به علت ویژگی های خاصی که دارد، در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مقاوم است و به راحتی تمیز می شود. این ویژگی های رنگ اپوکسی باعث می شوند گزینه ای ایده آل برای گاراژ و انبارها باشد.

مهم ترین تفاوت رنگ اپوکسی و رنگ معمولی، در دوام بیشتر رنگ روی بتن است. رنگی که در کف استفاده می شود بدون اپوکسی، به ویژه در مکان های پررفت وآمد به سرعت پوسته پوسته شده و از بین می رود.

رنگ اپوکسی چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

پوشش اپوکسی چیست؟

پوشش یا روکش اپوکسی یک ترکیب پوششی است که از دو عنصر متمایز تشکیل شده است: رزین اپوکسی و سخت کننده پلی آمین که به عنوان کاتالیزور شناخته می شود.

این دو ماده پس از ترکیب، با یکدیگر واکنش شیمیایی می دهند که باعث ایجاد پیوند می شود. هنگامی که پوشش اپوکسی به طور کامل حرارت ببیند، به ما پوششی پلاستیکی اما مقاوم و سخت می دهد که از هر لحاظ کارآمد است.

پوشش های اپوکسی به علت خواص فیزیکی خاصی مانند سختی و دوام در برابر ساییدگی، ضربه و همچنین مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی بسیار محبوب هستند. این ویژگی ها باعث می شوند پوشش اپوکسی، یک گزینه ایده آل برای محیط های صنعتی باشد.

فن آوری پوشش اپوکسی به طور گسترده در صنعت نفت و گاز و همچنین آب و فاضلاب، به منظور محافظت از خط لوله کشی در برابر خوردگی استفاده می شود.

پوشش اپوکسی چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

چرا باید به جای رنگ معمولی از رنگ اپوکسی استفاده کنیم

رنگ اپوکسی انتخابی مدرن و مقرون به صرفه است. فرمولاسیون قوی این رنگ باعث می شود تنها با اجرای یک لایه، از حفاظت و ضخامت مطلوبی برخوردار شوید. همچنین پس از استفاده از این نوع رنگ، نیازی نیست کف هر طبقه هر ۶ ماه یک مرتبه رنگ شود.

رنگ اپوکسی در برابر رطوبت مقاوم است و می تواند درجه حرارت بالا را نیز تحمل کند. به همین دلیل انتخاب مناسبی برای حمام ها، سونا و استخر است. رنگ اپوکسی، سطحی براق و بدون درز ایجاد می کند که تمیز کردن آن بسیار آسان است.

این رنگ همچنین در سالن های ورزشی، پارکینگ ها و مناطقی که احتمال نشتی وجود دارد، استفاده می شود.

شباهت بین رنگ اپوکسی و پوشش اپوکسی

در حقیقت، حتی ممکن است متخصصان صنعت ساختمان سازی از کلمه رنگ برای لایه های پوششی و روکش هایی که در ساختمان به کار می برند، استفاده کنند.

علت این اشتباه ممکن است به دلیل شباهت در اسم باشد، زیرا تفاوت رنگ و کفپوش اپوکسی متعدد است. تنها شباهت موجود بین رنگ اپوکسی و پوشش اپوکسی، فرآیند اجرای این دو است که در هر دو، شامل دو الی سه لایه می شود.

روکش های اپوکسی از جنس رنگ نیستند و لایه محافظتی قوی و ماندگار هستند. این روکش ها همچنین در برابر لغزش مقاوم هستند و ظاهر زیبایی دارند.

تفاوت رنگ اپوکسی و کفپوش اپوکسی

تفاوت رنگ و کفپوش اپوکسی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • فرآیند نصب

رنگ اپوکسی یک رنگ ساده است و خودتان به آسانی می توانید آن را روی هر سطحی اجرا کنید. بنابراین صاحبان خانه می توانند به راحتی از این رنگ برای کفپوشی گاراژ یا انبار خود استفاده کنند.

همچنین رنگ به سرعت خشک می شود و تنها پس از گذشت چند ساعت، می توانید از آن استفاده کنید و روی آن راه بروید.

فرآیند نصب رنگ اپوکسی | شرکت پخش رنگ تهران

از سوی دیگر، پوشش اپوکسی به دلیل وجود رزین و سخت کننده نیاز به یک نصاب حرفه ای دارد تا بتواند مدت طولانی به خوبی کار کند. از طرفی در صورت استفاده از پوشش اپوکسی، نکاتی برای کسب بهترین نتایج وجود دارد که حتما باید رعایت شوند.

به عنوان مثال اگر می خواهید ماندگاری و پیوستگی کار بالا باشد، باید سطح را کاملا تمیز کنید. سپس میزان رطوبت را به طور دقیق اندازه گیری کنید. بعد از این مرحله باید منافذ سطح را شناسایی کنید و پوشش را طوری نصب کنید که تمام آن ها را بپوشاند.

  • دوام کار

یک تفاوت رنگ اپوکسی و کفپوش اپوکسی، می تواند دوام این دو باشد که باید به آن توجه کرد. اگر قصد شما تنها بازسازی ظاهر و جنبه زیبایی محیط است، بهترین انتخاب برای شما رنگ اپوکسی است.

رنگ اپوکسی از رنگ های اکریلیک یا لاتکس معمولی، دوام بیشتری دارد اما برخلاف پوشش اپوکسی نسبت به مواد شیمیایی، سایش و لکه ها مقاوم نیست.

در مقابل، اگر قصد بازسازی کف یک منطقه  پر رفت و آمد را که ممکن است در معرض مواد شیمیایی باشد دارید، بهتر است از پوشش اپوکسی استفاده کنید.

پوشش اپوکسی پس از اتمام فرآیند اجرا و نصب، بسیار سخت و بادوام خواهد بود و در برابر ضربه شدید، سایش، مواد شیمیایی، روغن و گریس مقاومت بالایی دارد.

پوشش اپوکسی به قدری استحکام دارد که می تواند سال ها در محیط های صنعتی با ترافیک بالا دوام بیاورد.

  • هزینه خرید مواد اولیه و اجرا

دیگر تفاوت رنگ و کفپوش اپوکسی، قیمت این دو است. طبیعتا رنگ اپوکسی بسیار ارزان تر از پوشش اپوکسی است. رنگ اپوکسی را به راحتی می توانید از فروشگاه ها خریداری کنید و خودتان سطح مورد نظر را رنگ کنید.

این امر باعث صرفه جویی در هزینه  های نصب می شود. با این حال، به خاطر داشته باشید که آسیب پذیری رنگ در برابر سایش و فرسودگی بیشتر از کفپوش اپوکسی است و طی گذشت زمان ممکن است هزینه های بیشتری برای تعمیر به دنبال داشته باشد.

در مورد تفاوت رنگ اپوکسی و پوشش اپوکسی باید به این نکته نیز اشاره کنیم که نصب و اجرای پوشش اپوکسی ممکن است در ابتدا هزینه زیادی داشته باشد اما قطعا در آینده به تعمیرات و هزینه های جانبی کمتری نیاز پیدا خواهد کرد.

yegane بازدید : 69 دوشنبه 24 آبان 1400 نظرات (0)

قبل اجرای اپوکسی باید چه اقداماتی انجام گیرد؟

برای اجرای رنگ های مختلف از جمله اپوکسی، نیاز به اقدامات اولیه ای است که اگر مد نظر قرار نگیرند و به آن ها توجهی نشود، نتیجه کار قطعا دلچسب و رضایت بخش نخواهد بود. بنابراین بد نیست با این اقدامات که در ادامه آورده ایم آشنا شوید.

  • تمیز کردن سطح

سطحی که قرار است اپوکسی روی آن اجرا شود، هیچ محدودیتی از لحاظ جنس ندارد. چوب، بتن، فلز یا هر سطح دیگری می تواند با رنگ اپوکسی پوشانده شود.

اما مساله این جا است که وجود گرد و غبار، گریس، حلال، روغن یا هر ماده دیگری از این قبیل باعث می شود تا کیفیت رنگ نهایی قابل قبول نباشد.

بنابراین باید سطح را از گرد و غبار پاک و برای از بین بردن گریس، روغن یا حلال روی سطح اقدام کنید. چرا که وجود آن ها منجر به کاهش پیوند سطح و اپوکسی خواهد شد.

  • تعمیر کردن سطح

سطوح مختلف ممکن است ایراداتی داشته باشند که قبل از اجرای رنگ اپوکسی باید برای تعمیر آن ها اقدام کرد. وجود ترک یا آسیب روی سطح، از جمله آن ها هستند که اگر رفع نشوند، اپوکسی نهایی انتظارهای لازم را برآورده نخواهد کرد.

  • خراش انداختن سطح

این عملیات زمانی انجام می شود که سطح صاف و صیقلی باشد. بنابراین خراش هایی روی آن ایجاد می شود تا اتصال بین سطح و اپوکسی افزایش پیدا کند.

شیوه استفاده از اپوکسی به روش های مختلف

شیوه استفاده از اپوکسی به روش های مختلف | شرکت پخش رنگ تهران

حالا که با زیرسازی و کارهای مقدماتی اجرای رنگ اپوکسی آشنا شدید، وقت آن رسیده است که درباره شیوه های مختلف استفاده از آن صحبت کنیم.

از آن جایی که اپوکسی هیچ محدودیت مصرفی ندارد و در فضاهای روباز و سربسته به راحتی قابل استفاده است، باید کمی راجع به شیوه های مختلف اجرای آن اطلاعات داشته باشید. چون تاثیر مستقیمی روی قیمت تمام شده آن خواهد گذاشت.

روش اول: شانه ای

در اجرای شانه ای، اجراکننده اپوکسی بعد از انجام مراحل زیرسازی و اقدامات اولیه، تاپ کت یا رنگ اپوکسی را به کمک وسیله مخصوص کارتک مانندی روی سطح پخش می کند. معمولا برای اجرا کردن اپوکسی به روش شانه ای، ضخامت لایه رنگ را ۱ الی ۱.۵ میلیمتر در نظر می گیرند.

روش دوم: پوست پرتقالی

در روش پوست پرتقالی، کارتک نقشی در پخش لاک اپوکسی روی سطح مورد نظر ندارد. اجراکننده در این روش به کمک غلطک های مخصوص، تاپ کت را روی سطح به صورت یکنواخت پخش می کند.

ضخامتی که برای لایه رنگ اپوکسی در روش پوست پرتقالی مد نظر قرار می گیرد، چیزی حدود ۳۰۰ میکرون است.

روش سوم: بدون هوا

در این روش، اجرای رنگ اپوکسی توسط دستگاه مخصوصی انجام می شود و این امکان را به مجری می دهد تا ضخامت بیشتری از رنگ را روی سطح استفاده کند. شاید بپرسید تفاوت این سه روش چیست و کدامیک نسبت به دیگری برتری دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم:

  • در روش شانه ای، سختی کار و مواد مصرفی نسبت به روش پوست پرتقالی بیشتر است.
  • اپوکسی نهایی در روش پوست پرتقالی از لحاظ فنی و ظاهری، از اپوکسی اجرایی به روش شانه ای ضعیف تر است.
  • قیمت اپوکسی پوست پرتقالی از اپوکسی شانه ای ارزان تر است.
  • روش بدون هوا نسبت به دو روش دیگر شانه ای و پوست پرتقالی، اپوکسی با کیفیت بهتری ارائه می دهد.

معرفی ابزار و تجهیزات برای اجرای اپوکسی

بعد از آشنایی با شیوه استفاده از اپوکسی باید ابزارهای لازم برای اجرای آن را نیز بشناسید. اجازه دهید آن ها را معرفی کنیم:

معرفی ابزار و تجهیزات برای اجرای اپوکسی | شرکت پخش رنگ تهران

  • دستگاه ساب

این دستگاه مربوط به اقدامات اولیه اجرا کردن اپوکسی است. به کمک این دستگاه، هر نوع پستی و بلندی از سطح مورد نظر حذف خواهد شد. گاهی در متراژ های بالا، جاروهای صنعتی را در کنار دستگاه ساب استفاده می کنند تا عملیات تمیزکاری را زودتر انجام دهند.

  • ترازو

تنها زمانی اپوکسی سطحی صاف، صیقلی و زیبا را به ما خواهد داد که ترکیبات آن با وزن دقیق مخلوط شوند.

گاهی برای کفپوش های اپوکسی که این روزها بسیار رواج پیدا کرده اند، لایه های میانی در نظر می گیرند که معمولا از موادی مانند بتونه، سیلیس، ماستیک و مواد مشابه تشکیل شده اند. کم یا زیاد شدن هر یک از این مواد در اجرای رنگ اپوکسی، نتیجه مطلوب را نخواهد داد.

  • میکسر

برای استفاده از رنگ اپوکسی، باید با ماده مکمل خود یعنی پلی یورتان به درستی ترکیب شود که میکسر مخصوص این کار را انجام می دهد.

  • کفش میخی

در روش های استفاده از اپوکسی به روش شانه ای یا پوست پرتقالی، باید وسیله ای وجود داشته باشد تا مجری امکان راه رفتن روی سطح را داشته باشد، بدون آن که ردی از او باقی بماند. به این منظور کفش میخی هم باید در کنار ابزارهای اجرای رنگ اپوکسی قرار دهید.

  • ماله شانه ای

این نوع ماله یکی از ابزارهای لازم در روش اجرای شانه ای است. این وسیله کمک می کند تا رنگ اپوکسی مایع به ضخامت ۱ الی ۱.۵ میلیمتر به صورت یکنواخت روی سطح پخش شود.

البته ماله شانه ای در دو نوع دسته کوتاه و بلند وجود دارد که برای استفاده در متراژ های بزرگ، آن را با دسته های بلند و تی مانند به کار می گیرند.

  • غلطک حباب گیری

این وسیله، یکی از اصلی ترین ابزار و تجهیزات به شمار می رود. چرا که نقش مهمی در مشخصات ظاهری اپوکسی نهایی خواهد داشت.

زمانی که اپوکسی به روش شانه ای یا پوست پرتقالی روی سطح پخش شد، اجراکننده به کمک غلطک های حباب گیر قبل از خشک شدن، حباب هایی را که روی سطح ایجاد شده اند از بین خواهد برد.

  • دستگاه ایرلس

در روش بدون هوا، دستگاهی با قابلیت پاشش رنگ مورد استفاده قرار می گیرد که ایرلس نامیده می‎شود و می تواند ضخامت بیشتری از رنگ اپوکسی را روی سطح پخش کند.

مراحل اجرای اپوکسی به صورت گام به گام

در ابتدای متن راجع به اقدامات اولیه صحبت کردیم. در این بخش به صورت مرحله به مرحله اجرا کردن اپوکسی را توضیح می دهیم.

مراحل اجرای اپوکسی به صورت گام به گام | شرکت پخش رنگ تهران

مرحله اول: استفاده از پرایمر

برای استفاده از رنگ اپوکسی، ابتدا لازم است لایه ای از پرایمر روی سطح کشیده شود. البته بسته به نوع سطح، پرایمر انتخابی متفاوت خواهد بود. مثلا روی سطح بتنی باید از پرایمری استفاده شود که به خوبی در بستر مورد نظر نفوذ و حفره ها را پر کند.

معمولا پرایمرها از نظر میزان غلظت، رقیق تر از اپوکسی هستند و علاوه بر زیبایی و براقیت دو چندان، باعث اتصال بهتر اپوکسی به سطح خواهند شد.

مرحله دوم: اجرای لایه میانی

بسته به این که چه سطحی را با اپوکسی می پوشانید، باید یک لایه میانی انتخاب کنید. ماستیک کاری، نام دیگر اجرای لایه میانی در فرآیند استفاده از رنگ اپوکسی است.

برای انجام این مرحله، باید اپوکسی با فیلرهای مناسب ترکیب شود. این لایه های میانی ضخامت و سطح اپوکسی را به استانداردترین حالت ممکن می رسانند و حذف شدنی نیستند.

مرحله سوم: استفاده از تاپ کت

در واقع پوشش نهایی اپوکسی را تاپ کت می نامند که بسته به سطح، در یک یا چند لایه اجرا می شود. روش های شانه ای، پوست پرتقالی و ایرلس که راجع به آن ها صحبت شد، مختص این مرحله هستند.

شیوه نگهداری از اپوکسی

زیبایی اپوکسی و طرح های متنوع آن، باعث شده است تا جایگزین کفپوش های دیگر شود. اما باید بدانید که نیاز به مراقبت دارد. یعنی رعایت نکردن شیوه نگهداری اپوکسی باعث می شود تا طول عمر آن کاهش پیدا کند و زودتر از موعد خراب شود.

بنابراین به نکات زیر دقت کنید:

  • برای تمیز کردن کفپوش ها باید از مواد شوینده مخصوص استفاده کنید.
  • جلوی ضربات زیاد و محکم به سطح را بگیرید.
  • مواد شیمیایی غلیظ و خطرناک روی آن نریزید.
  • آن را در معرض حرارت بالا قرار ندهید.

منبع: پخش رنگ تهران

yegane بازدید : 35 شنبه 22 آبان 1400 نظرات (0)

رنگ ترافیکی سرد چیست

پاسخ به این سوال که رنگ ترافیکی سرد چیست، تنها در دمای انجام کار در حین اختلاط محدود می شود. به این معنا که شما در زمان مخلوط کردن اجزای مختلف رنگ های ترافیکی سرد، نیازی به افزایش دما نداشته و می توانید به راحتی این اجزا را در دمای محیط با هم ترکیب کنید.

این موضوع باعث می شود که هیچ محدودیتی در کاربرد رنگ ترافیکی سرد وجود نداشته باشد و بدون نیاز به مهارت خاصی بتوان اجزای آن را با هم ترکیب کرد.

رنگ ترافیکی گرم چیست

بزرگ ترین تفاوت رنگ ترافیکی گرم و رنگ ترافیکی سرد، به دمای اختلاط آنها برمی گردد. در زمان اختلاط اجزای رنگ ترافیکی گرم، باید دما را تا حد مشخصی یعنی حدود ۱۸۰ تا ۱۹۰ درجه سانتی گراد بالا برد.

به عبارت بهتر شما در صورتی می توانید منتظر تشکیل فیلم رنگ باشید که پیش از اعمال رنگ بر روی آسفالت، آن را به خوبی گرم کرده باشید.

این کار باعث می شود که دوام رنگ بهبود پیدا کند؛ اما نکته مهم اینجا است که این اختلاط و رسیدن به دمای موردنظر نیاز به تخصص دارد؛ همچنین باید در زمان اعمال این نوع از رنگ ها، جوانب ایمنی را به خوبی رعایت کرد.

ویژگی های رنگ ترافیکی سرد

ویژگی های رنگ ترافیکی سرد | شرکت پخش رنگ تهران

مهم ترین ویژگی رنگ ترافیکی سرد، عدم نیاز به دمای بالا برای ترکیب شدن با حلال است؛ این موضوع باعث شده که بتوان رنگ های ترافیکی سرد را به راحتی رقیق کرده و یا آنها را تمیز کرد.

البته ویژگی های کلی رنگ های ترافیکی سرد تا حد زیادی به نوع آنها بستگی دارد؛ به عبارت بهتر با توجه به اینکه این رنگ ها بر پایه کدام حلال تولید شده باشند، ویژگی های متفاوتی خواهند داشت. در نتیجه در ادامه با بررسی انواع رنگ ترافیکی سرد، ویژگی های هریک را بر خواهیم شمرد.

  • رنگ ترافیکی سرد چند جزئی

این نوع از رنگ های ترافیکی سرد، بر پایه رزین اکریلیک ترموپلاستی تولید شده و معمولا دارای یک شتاب دهنده هستند که به فرایند خشک شدن آنها سرعت می بخشد.

مزیت بسیار مهم این نوع از رنگ ها، ثبات بسیار بالای آنها است؛ رنگ های ترافیکی سرد چند جزئی در اثر قرارگیری مداوم در معرض شرایط جوی مختلف دچار رنگ پریدگی یا تغییر رنگ نخواهند شد. درنتیجه گزینه مناسبی برای استفاده در فضاهای باز هستند.

  • رنگ ترافیکی سرد بر پایه رزین اکریلیک ترموپلاست

تفاوت رنگ ترافیکی سرد بر پایه رزین اکریلیک ترموپلاست با مورد قبلی، این است که این رنگ معمولا به صورت تک جزئی مورد استفاده قرار می گیرد. همین موضوع باعث شده که دوام آن تا حد زیادی بهبود پیدا کند.

این نوع از رنگ های سرد ترافیکی قدرت چسبندگی بسیار خوبی داشته و با سرعت زیادی خشک می شوند. همچنین دارای مقاومت مکانیکی بالایی بوده و در اثر عبور و مرور زیاد، دچار سایش یا پریدگی رنگ نخواهند شد. این نوع از رنگ ها مقاومت دمایی بالایی از خود نشان داده و در برابر تابش خورشید مقاوم هستند.

  • رنگ ترافیکی سرد بر پایه کلرو کائوچو

کلرو کائوچو نیز بک نوع رزین است که استفاده از آن در این نوع رنگ ترافیکی سرد، باعث شده دوام نسبتا خوبی داشته باشد. البته در مقایسه با دیگر رنگ های سرد ترافیکی، رنگ های بر پایه کلرو کائوچو، دیرتر خشک می شوند.

همچنین پس از خشک شدن تا حد زیادی شکننده هستند؛ به همین دلیل استفاده از این نوع رنگ ها محدود بوده و در موارد زیادی کاربرد ندارند.

ویژگی های رنگ ترافیکی گرم

ویژگی های رنگ ترافیکی گرم | شرکت پخش رنگ تهران

برای پی بردن به تفاوت رنگ ترافیکی گرم و رنگ ترافیکی سرد بهتر است با ویژگی های رنگ ترافیکی گرم نیز آشنا شوید. رنگ ترافیکی گرم نیز در سه دسته کلی قرار می گیرد که هریک ویژگی های خاص خود را دارند؛ این سه دسته عبارت اند از:

  • رنگ گرم ترافیکی هیدروکربنی

رنگ ترافیکی گرم هیدروکربنی بوی ملایمی داشته و در برابر آب و رطوبت نیز بسیار مقاوم است؛ در نتیجه مناسب استفاده در محیط هایی با میزان بارش زیاد یا رطوبت بالا است.

این نوع از رنگ ها مقاومت خوبی در برابر خورندگی از خود نشان داده و به همین دلیل می توانند در محیط هایی مانند پارکینگ مورد استفاده قرار بگیرند.

  • رنگ گرم ترافیکی اپوکسی

رنگ ترافیکی گرم اپوکسی، چسبندگی بسیار خوبی بر روز سطوح داشته و می تواند سطح زیادی از آنها را پوشش دهد. امکان اجرای این نوع رنگ در ضخامت های زیاد وجود داشته و به همین دلیل برای پوشش های محافظتی نیز استفاده می شود.

این نوع از رنگ ترافیکی در برابر آب مقاوم بوده و در محیط های مرطوب به راحتی از بین نمی رود. همچنین بسیار ضربه پذیر بوده و خواص مکانیکی فوق العاده ای دارد؛ درنتیجه در مکان های پررفت وآمد خواص خود را از دست نخواهد داد.

  • رنگ ترموپلاستیک گرم

این نوع از رنگ ها بر اساس رزین های ترموپلاستیک ساخته می شوند؛ به همین دلیل در برخورد با دمای بالا، تحمل خوبی داشته و بدون تغییر در خواص شیمیایی، ذوب و قابل اجرا می شوند.

رنگ های ترموپلاستیک گرم نیز مانند نسخه مشابه در طبقه بندی رنگ های ترافیکی سرد، مقاومت دمایی بسیار خوبی داشته و در برابر تابش های UV نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. همچنین دارای دوام و ماندگاری خوبی بوده و به راحتی دچار تغییر رنگ نمی شوند.

  • رنگ گرم ترافیکی آلکیدی

رنگ ترافیکی گرم آلکیدی بر پایه رزین های آلکیدی ساخته شده که به راحتی با هوا خشک می شوند؛ همین امر باعث شده که این نوع از رنگ های گرم با سرعت زیادی خشک شده و برای اجرای آنها نیازی به مسدود کردن خیابان یا جاده نباشد.

در کنار این ها رنگ های آلکیدی چسبندگی بسیار بالایی داشته و در اثر اصطکاک، خرد نشده یا دچار سایش نمی شوند. این نوع از رنگ ها دارای جلای خوبی بوده و اجرای آنها بسیار ساده است.

کاربرد رنگ ترافیکی سرد

کاربرد رنگ ترافیکی سرد بسته به نوع آن متفاوت خواهد بود؛ البته در حالت کلی از این رنگ ها بیشتر برای رنگ کردن جاده های فرعی و مکان هایی با رفت و آمد کمتر استفاده می شود؛ زیرا رنگ های ترافیکی سرد، مقاومت مکانیکی کمتری نسبت به رنگ های ترافیکی گرم دارند.

  • رنگ آمیزی دست اندازها و نشانه های ترافیکی

یکی از مهم ترین کاربردهای رنگ های سرد چند جزئی، در رنگ آمیزی دست اندازها و نشانه های ترافیکی موجود در کف جاده است. این نوع از رنگ ها بیشتر برای نمایش علائم هشدار به کار می روند؛ زیرا ثبات رنگ خوبی داشته و نسبت به دیگر نمونه های رنگ ترافیکی سرد، از دوام بیشتری برخوردار هستند.

همچنین در برابر آلودگی های جوی نیز بسیار مقاوم بوده و گزینه خوبی برای خط کشی های افقی مانند خط کشی عابر پیاده هستند.

اما در مناطق سردسیر با میزان بارش زیاد، بیشتر از رنگ های بر پایه رزین اکریلیک ترموپلاست استفاده می شود؛ زیرا به راحتی خشک شده و با آب قابل شستشو نیستند.

  • خط کشی بزرگراه ها

این نوع از رنگ ها نیز به دلیل مقاومت مکانیکی بالا، در بزرگراه ها کاربرد دارند. همچنین به دلیل سرعت بالای خشک شدن، در مواردی که خط کشی ها نیاز به بازسازی دارند.

از این نوع رنگ ترافیکی سرد استفاده می شود؛ زیرا در این صورت دیگر نیازی به مسدود کردن همه یا بخشی از جاده و بزرگراه نیست.

خط کشی بزرگراه ها با | شرکت پخش رنگ تهران | شرکت پخش رنگ ترافیکی

  • خط کشی های محوری و کنار جاده

رنگ های ترافیکی سرد کلرو کائوچو نیز به دلیل خاصیت شکنندگی خود پس از خشک شدن، بیشتر برای خط کشی های محوری و کنار جاده استفاده می شوند؛ زیرا این خط کشی ها کمتر در معرض عوامل مکانیکی مانند رفت و آمد خودروها بوده و در نتیجه استفاده از این رنگ سرد ترافیکی مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

کاربرد رنگ ترافیکی گرم

رنگ های ترافیکی گرم مقاومت بسیار خوبی در برابر فشار داشته و خواص مکانیکی فوق العاده ای را از خود نشان می دهند؛ به همین دلیل از آنها کاربرد های فراوانی دارند، این کاربرد ها عبارتند از:

  • خط کشی ها بزرگراه ها و مسیرهای شلوغ شهری

از رنگ های ترافیکی گرم برای اجرای خط کشی ها بر روی سطوح پررفت و آمد مانند بزرگراه ها و مسیرهای شلوغ شهری استفاده می شود. همچنین می توان با خیال راحت برای رنگ آمیزی مسیرهای مخصوص اتوبوس های شهری یا ایستگاه های اتوبوس از این نوع رنگ ترافیکی استفاده کرد.

  • باند فرود هواپیما یا پیست اتومبیلرانی

همچنین به دلیل قدرت انعکاس نور فوق العاده ای که دارند؛ در مکان هایی مانند باند فرود هواپیما یا پیست اتومبیلرانی که نیاز به دیدن نشانه ها و علائم از فاصله دور یا در سرعت زیاد وجود دارد، از این نوع رنگ استفاده می شود.

  • رسم علائم راهنما

این نوع از رنگ ها را می توان بر روی سطوح مختلفی مانند آسفالت یا بتن پیاده سازی استفاده کرد کرد؛ در نتیجه می توان از آنها برای رسم علائم راهنما در پارکینگ ها نیز استفاده کرد.

رنگ های ترافیکی گرم پس از مدت کوتاه تخریب نشده و در برابر ضربه و فشار مکانیکی بسیار مقاوم هستند؛ به همین دلیل گزینه بسیار مناسبی برای رسم علائم ترافیکی و راهنما بر روی کف جاده ها یا بزرگراه ها هستند.

در کنار این ها ماندگاری بسیار بالایی داشته و در فاصله های زمانی طولانی نیاز به ترمیم و تعمیر پیدا می کنند؛ این موضوع نیز دلیل دیگری برای استفاده از رنگ های ترافیکی گرم در مسیرهای پررفت وآمد و مکان هایی مانند سالن های ورزشی است.

| شرکت پخش رنگ تهران

  • پوشش کف پارکینگ یا گاراژ

مقاومت این رنگ ها در نفوذ مواد روغنی، آنها را به گزینه مناسبی برای پوشش کف پارکینگ یا گاراژ تبدیل کرده است.

  • استفاده در جداول حاشیه خیابان

ازآنجاکه این رنگ ها با سرعت زیادی خشک می شوند؛ می توان به راحتی آنها را با خودروهای مخصوص و بدون نیاز به مسدود کردن خیابان اجرا کرده و بهترین نتیجه را به دست آورد. همچنین رنگ های گرم مقاومت بالایی در برابر آب دارند که آنها را به گزینه مناسبی برای استفاده در محیط های مرطوب و جداول حاشیه خیابان تبدیل کرده است.

بررسی تفاوت رنگ ترافیکی گرم و رنگ ترافیکی سرد

احتمالا تا اینجای مقاله متوجه شده اید که تفاوت رنگ ترافیکی گرم و رنگ ترافیکی سرد در چیست؛ اما برای جمع بندی بهتر دیدیم که این تفاوت ها را در قالب موارد خاص مرتب کرده و به شما ارائه کنیم:

  • رنگ ترافیکی گرم نسبت به رنگ ترافیکی سرد، دوام و مقاومت مکانیکی بیش تری داشته و برای محیط های پررفت و آمد مناسب تر است.
  • رنگ ترافیکی سرد، هزینه کمتری نسبت به رنگ ترافیکی گرم داشته و به همین دلیل در بیشتر پروژه های ترمیمی یا استفاده های فرعی، انتخاب می شود.
  • اجرای رنگ ترافیکی سرد آسان تر بوده و نیاز به تجهیزات خاص یا نیروهای ماهر نخواهد داشت؛ همچنین ایمنی بیشتری دارد.
  • مقاومت رنگ ترافیکی گرم در برابر آب و هوای نامساعد یا تابش مستقیم خورشید بیشتر بوده و کمتر دچار شکنندگی یا پریدگی رنگ خواهد شد.
  • رنگ ترافیکی گرم، قدرت بیشتری در بازتاب نور داشته و به همین دلیل برای باند فرود هواپیما یا پیست اتومبیلرانی مناسب تر است.
  • سرعت خشک شدن رنگ گرم ترافیکی نسبت به رنگ سرد بیشتر بوده و برای اجرای آن نیازی به مسدود کردن جاده نیست.
yegane بازدید : 39 یکشنبه 16 آبان 1400 نظرات (0)

رنگ ترافیکی جزئی بر پایه رزین های آلکید و آلکید اصلاح شده ساخته شده و دارای یک جزء است. این رنگ همچنین ممکن است از کلر کائوچو و آکریلیک های معمولی نیز ساخته شود. تولید این نوع رنگ ها نسبت به سایر رنگ های ترافیکی ساده تر است و به همین دلیل اغلب از آن ها برای خط کشی خیابان و جاده استفاده می شود.

این رنگ ها ممکن است پایه حلالی یا آبی داشته باشند که نوع آبی آن به دلیل سازگاری بیشتر با محیط زیست و زودتر خشک شدن طرفداران بیشتری دارد.

کاربرد رنگ ترافیکی تک جزئی

اکنون که متوجه شدید رنگ ترافیکی تک جزئی چیست می توانیم در خصوص کاربرد آن نیز توضیحاتی را ارائه دهیم. این کاربرد ها عبارتند از:

خط کشی جاده ها و ترسیم علائم ترافیکی

با توجه به اینکه این محصولات از سری رنگ های ترافیکی هستند برای خط کشی جاده ها استفاده می شوند؛ اما چه جاده هایی؟ این رنگ ها در خیابان های شهری که هرروز حجم زیادی از ماشین ها رفت و آمد دارند و برای سطوح آسفالتی با دانه بندی درشت بسیار مناسب هستند.

نمونه هایی که بر پایه حلال هستند را می توان در جاده هایی با آسفالت با ضخامت کمتر از ۷۰۰ میکرون استفاده کرد؛ با توجه به اینکه ضخامت جاده های برون شهری که محل تردد ماشین های سنگین است بیشتر از این مقدار در نظر گرفته می شود، نمی توان آن را برای خط کشی و تعیین حدود این جاده ها استفاده کرد.

منبع: رنگ تهران

تعیین محل ایستگاه های اتوبوس

همچنین برای تعیین محل ایستگاه های اتوبوس یا خط کشی در مسیری که اتوبوس های شهری رفت و آمد می کنند نیز مناسب نیست؛ چراکه ضخامت این بخش ها نیز برای تحمل وزن بالای اتوبوس بیشتر از سایر قسمت های خیابان در نظر گرفته می شود.

ترسیم علائم ترافیکی

یکی دیگر از موارد کاربرد این رنگ ها ایجاد علائم ترافیکی بر روی دیوارها یا سازه های بتنی اطراف جاده است.

با توجه به خشک شدن سریع رنگ های تک جزئی بر پایه آب اغلب برای چنین کاربردی ایجاد می شوند. به خصوص که لازم است این علائم باید هر چند وقت یک بار مجددا رنگ شوند و در صورت استفاده از رنگ های بر پایه آب کار سریع تر پیش رفته و اختلالی در رفت و آمد ایجاد نمی شود.

همچنین می توان آن ها را برای ترسیم علائم ترافیکی در کف خیابان یا ترسیم خطوط پارکینگ استفاده کرد.

رنگ ترافیکی دو جزئی چیست؟

رنگ های ترافیکی دو جزئی از دو جزء رزین و عامل پخت تشکیل شده اند. این رنگ ها اغلب با استفاده از اسپری بر سطح جاده های برون شهری پاشیده می شوند و طول عمر بالایی دارند.

توجه داشته باشید که این دسته از رنگ ها در کارخانه ترکیب نمی شوند و باید ترکیبات آن ها را به صورت جداگانه در دو ورودی مجزای دستگاه های پاشش ریخت؛ سپس دستگاه آن ها را با هم ترکیب می کند و پاشش صورت می گیرد.

رزین های مورد استفاده در این رنگ ها در دو دسته ترموست و ترموپلاست قرار می گیرند که برای کار کردن بر روی سطوح جاده ابتدا باید آن ها را ذوب کرده و بر روی سطح جاده پاشید. سپس باید فرصت کافی برای خشک شدن در دمای محیط را به آن ها داد تا سفت و محکم شوند.

اگر نمی دانید که پایه رنگ ترافیکی دو جزئی چیست باید بگوییم که بیشتر انواع این رنگ ها در دسته رنگ های سرد قرار می گیرند و می توان در دمای معمولی با آن ها کار کرد. برخی انواع آن نیز که نیاز به ذوب کردن دارند در دسته رنگ های ترافیکی گرم قرار می گیرند.

کاربرد رنگ ترافیکی دو جزئی

بعد از تعریف چیستی رنگ ترافیکی دو جزئی میخواهیم کاربرد های آن را بررسی کنیم. کاربرد رنگ دو جزئی عبارتند از :

خط کشی جاده های برون شهری

اصلی ترین کاربرد رنگ ترافیکی دو جزئی خط کشی خطوط ممتد و منقطع در جاده های برون شهری است. این رنگ ها به دلیل مقاومت فرسایشی بالایی که دارند می توانند وزن ماشین های سنگین را به خوبی تحمل کنند و خیلی دیر کمرنگ یا خراب می شوند.

امکان اجرای رنگ های دو جزئی در آسفالت با ضخامت ۴ میلی متر وجود دارد. به همین دلیل در حاشیه خیابان ها، مسیر تردد اتوبوس های شهری و دیگر قسمت های خیابان های درون و برون شهری که ضخامت بیشتری دارند استفاده می شوند.

خط کشی معابر پیاده

رنگ های ترافیکی دو جزئی را می توان در خط کشی معابر پیاده نیز به کار برد. این رنگ ها نیازی به حلال و رقیق کننده ندارند و به همین دلیل سرعت اجرای آن ها بسیار بالاست؛ پس در زمان تعمیرات جاده ها یا تمدید علائم ترافیکی افقی موجود در کف آن ها نیازی نیست که جاده برای مدت زمان زیادی بسته شده و رفت و آمد افراد مختل شود.

رنگ آمیزی استخر

 این رنگ ها حتی برای رنگ آمیزی استخر بسیار کاربردی هستند؛ چراکه می توان آن ها را بر روی سطوحی که کمی رطوبت دارند نیز اجرا کرد. به علاوه قرار گرفتن در معرض آب و رطوبت دائم باعث خرابی این رنگ ها یا از بین رفتن آن ها نمی شود.

مزیت رنگ ترافیکی دو جزئی

در پاسخ به سوال مزیت استفاده از رنگ ترافیکی دو جزئی چیست باید بگوییم که این رنگ ها دارای چسبندگی بسیار زیادی هستند و به خوبی در آسفالت و بتن اجرا می شوند.

به همین دلیل به خوبی به خورد جاده رفته و در صورت بلا رفتن حجم تردد افراد و خودروها پاک نمی شوند و آسیبی نمی بینند. همچنین این چسبندگی بالا باعث افزایش مقاومت در برابر فشارهای مکانیکی شده و وزن وسایل باری یا آسیب های ناشی از خط ترمز یا رد روغن را به خوبی تحمل می کند.

شباهت های رنگ ترافیکی تک جزئی و دو جزئی

قبل از اینکه به تفاوت رنگ ترافیکی تک جزئی و دو جزئی بپردازیم، بهتر است در خصوص شباهت های آن صحبت کنیم.

مقاومت بالا در برابر سایش و فرسایش دارند.

هردوی این رنگ ها مقاومت خوبی در برابر سایش و فرسایش از خود نشان می دهند و به همین دلیل هم هست که می توانند رفت و آمد پرحجم افراد و وسایل نقلیه را به خوبی تحمل کنند.

در برابر اشعه UV و نور خورشید مقاوم هستند.

یکی دیگر ویژگی های مشترک این نوع رنگ، مقاومت در برابر اشعه UV و نور خورشید است. همین ویژگی سبب می شود بعد از تابش نور آفتاب حتی در گرم ترین روزهای سال نیز رنگ های کف جاده همچنان سفت وسخت و پررنگ باقی مانده و در اثر تردد خودروها پخش نشوند.

به سرعت خشک می شوند.

اگر نمی دانید سایر شباهت های رنگ دو جزئی و رنگ تک جزئی چیست بهتر است خواندن این بخش را ادامه دهید. این دسته از رنگ ها به سرعت خشک می شوند و به همین دلیل در زمان تمدید نیز لازم نیست که مدت زمان زیادی جاده را بست یا با ماشین آلات شهرداری راه مردم را سد کرد.

مناسب کشیدن خطوط جاده ها و علائم ترافیکی هستند.

ازنظر کاربرد رنگ دو جزئی و تک جزئی نیز شباهت های زیادی وجود دارد. هردوی این رنگ ها برای کشیدن خطوط جاده ها و خیابان ها و علائم ترافیکی افقی یا رنگ کردن موانع بتنی و گارد ریل های اطراف جاده ها استفاده می شوند.

مقاوم در برابر آب و قابل شست و شو هستند.

این رنگ ها در برابر آب مقاوم هستند و به همین دلیل هم هست که در اثر بارش شدید باران یا برف سنگین صدمه ای نمی بینند و بعد از هر بارش نیازی نیست که رنگ ها ترمیم شوند. همچنین می توان دوده های جمع شده روی آن ها را با ماشین های مخصوص شست تا رنگ ها از بین نروند و طول عمر بیشتری داشته باشند.

دوام بالایی دارند.

کارخانه های تولیدکننده انواع رنگ های دو جزئی و تک جزئی تلاش می کنند که از ترکیباتی استفاده کنند که دوام این رنگ ها را بالا برده و نیاز به تمدید آن ها را تا حد امکان کمتر کند.

خوشبختانه پیشرفت تجهیزات و تغییراتی که در فرمولاسیون این سری از رنگ های ترافیکی ایجاد شده است، باعث افزایش دوام و کاهش نیاز به تمدید مداوم خط کشی ها و علائم می شود.

از رنگ های شب تاب هستند.

نکته مهم این است که قابلیت دیده شدن در هردو نوع رنگ ها از اهمیت زیادی برخوردار است؛ درواقع همه رنگ های ترافیکی باید حالت شب تاب داشته باشند تا با نور چراغ خودروها مشخص شوند. البته که در طول روز نیز نباید نور خورشید را منعکس کنند و مانع از دید مناسب راننده شوند.

این ویژگی باعث می شود که رانندگان در همه ساعات شبانه روز و در همه روزهای سال در هر شرایط آب و هوایی بتوانند حدود جاده را تشخیص داده و به راحتی به مسیر خود ادامه دهند.

تفاوت رنگ ترافیکی تک جزئی و دو جزئی

بعد از بیان شباهت های این دو رنگ نوبت به بررسی تفاوت رنگ ترافیکی تک جزئی و دو جزئی می رسد.

تفاوت در ترکیبات آن ها

اگر برایتان سوال پیش آمده که مهم ترین تفاوت رنگ دو جزئی و رنگ ترافیکی تک جزئی چیست بهتر است نگاهی به ترکیبات آن ها بیندازید. همین تفاوت نام نشان می دهد که اصلی ترین فرق این دو رنگ در نوع ترکیبات آن هاست. در رنگ های تک جزئی تنها از رزین استفاده شده ولی رنگ های دو جزئی علاوه بر رزین شامل عامل پخت نیز می شوند.

دستگاه ها و نحوه پاشش رنگ متفاوت

علاوه بر این نوع دستگاه های موردنیاز و نحوه پاشش این رنگ ها نیز با هم متفاوت است. دستگاه هایی که برای پاشش رنگ دو جزئی استفاده می شوند، دارای دو ورودی مجزا هستند و ترکیب اجزای آن ها در درون دستگاه انجام می شود.

اما رنگ های تک جزئی باید قبل از ورود به دستگاه با حلال ترکیب شده و به غلطت کافی رسیده باشند. علاوه بر این شدت پاشش رنگ نیز باید متناسب با نوع آن تنظیم شود تا خط کشی به درستی انجام شده و رنگ ها بر روی سطح خیابان و جاده پخش نشوند.

نیاز به حلال در رنگ های تک جزئی

یکی از مهم ترین تفاوت های میان این دو رنگ، نیاز به حلال در رنگ های تک جزئی است. این رنگ ها باید با استفاده از آب یا حلال مخصوص ترکیب شده و از این طریق کمی رقیق تر شوند؛ اما رنگ های دو جزئی نیازی به حلال ندارند و به راحتی با تنظیم مقدار اجزا می توان آن ها را به غلظت موردنظر رساند.

این ویژگی باعث افزایش سازگاری رنگ های دو جزئی با طبیعت می شود. حلال های مورد استفاده در رنگ های تک جزئی اغلب شیمیایی هستند و به همین دلیل باعث تخریب زیست محیطی می شوند؛ البته اگر از آب استفاده شود این مشکلات وجود ندارد؛ اما در رنگ های دو جزئی دیگر نیازی نیست بابت این مسئله نگران باشید.

مقاومت بیشتر رنگ های دو جزئی

اگر به بخش کاربرد رنگ دو جزئی و تک جزئی توجه کنید، متوجه یکی دیگر از تفاوت های موجود خواهید شد. مقاومت بیشتر رنگ های دو جزئی در برابر سایش و چسبندگی بالاتر آن ها باعث می شود که بتوان از این محصولات در جاده های برون شهری و مسیرهایی که ماشین های سنگین باری و مسافری رفت و آمد دارند استفاده کرد.

رنگ های تک جزئی اغلب برای خط کشی خیابان های شهری و مسیرهایی که خودروهای سواری در حرکت هستند استفاده می شود.

منبع: پخش رنگ تهران

yegane بازدید : 79 سه شنبه 04 آبان 1400 نظرات (0)

انواع رنگ صنعتی که هرکدام به سبب ویژگی هایی که دارند می توانند در صنایع مختلفی استفاده شوند. در مقایسه با رنگ ساختمانی این رنگ ها دارای مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و حرارت بوده، دوده و آلودگی را کمتر به خود می گیرند و طول عمر بالاتری دارند.

در ادامه این بخش با تمرکز بر روی ویژگی های این دسته از رنگ ها درباره کاربردهای آن ها توضیحاتی را ارائه می دهیم.

  • رنگ آمیزی قطعاتی که در معرض حرارت قرار دارند

در صنایع مختلف دمای محیط بسیار بالاتر از حد معمول خواهد بود و به همین دلیل این رنگ ها باید در برابر حرارت و دمای بالا مقاومت مناسبی از خود نشان دهند.

در کارخانه های مختلف ساخت وسایل شیشه ای، تولید فولاد و آهن و سایر محصولات فلزی دمای محیط بسیار بالاست و به همین دلیل رنگ هایی که بر روی دیوارها و قطعات مختلف استفاده می شوند نباید در اثر افزایش دما بریزند، بسوزند و صدمه ببینند.

علاوه بر این وسایلی مانند اجاق گاز، سماور، قابلمه، ظروف سرو غذا، قطعات الکترونیکی، وسایل مختلف گرمایشی و… که همواره در معرض دمای بالا و حرارت قرار دارند نیز باید رنگ های مقاومی داشته باشند.

قطعات و وسایلی که اغلب در فضای بیرون و در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند نیز باید رنگ های مقاوم در برابر حرارت داشته باشند تا دچار آفتاب سوختگی نشده و ظاهر آن ها تغییر نکند.

  • رنگ آمیزی قطعاتی که در معرض رطوبت و آب قرار دارند

امکان زنگ زدگی، خوردگی و پوسیدگی قطعاتی که مدام در معرض رطوبت و آب قرار دارند بسیار زیاد است و به همین دلیل اصلی ترین کاربرد رنگ صنعتی ایجاد مقاومت در برابر این آسیب هاست.

کیفیت این رنگ ها و ضخامت آن ها در ایجاد چنین ویژگی اهمیت بسیار زیادی دارد و باید در زمان خرید حتما به این مورد توجه کرد. قطعات رنگ شده نباید در معرض رطوبت زنگ بزنند یا به مرور زمان فرسوده شوند.

  • رنگ آمیزی قطعاتی که در معرض عوامل خورنده قرار دارند

در صنایع مختلف قطعات زیادی هستند که ممکن است در معرض عوامل اسیدی و خورنده قرار بگیرند. رنگ های صنعتی با ایجاد پوشش مناسب بر روی این وسایل از خورده و سوراخ شدن آن ها و ایجاد نشتی جلوگیری می کنند.

این مورد در خصوص لوله هایی که برای انتقال سیالات خطرناک مانند گاز، سوخت و… به کار می روند اهمیت بسیار زیادی دارد.

در چه صنایعی از این رنگ استفاده می شود؟

 رنگ صنعتی | شرکت پخش رنگ تهران

کاربرد های رنگ صنعتی در صنایع مختلف را می توان بر اساس نام این صنایع نیز طبقه بندی کرد. ویژگی های مختلف این محصولات باعث می شود که در صنایعی که محصولات مشابهی تولید می کنند به کار بروند.

به عنوان مثال همه در انواع سری های قابلمه از یک گروه رنگ صنعتی با ویژگی های مشترک استفاده می شود. در ادامه تعدادی از مهم ترین این صنایع را معرفی می کنیم.

  • خودروسازی

در داخل و خارج خودرو رنگ یک فاکتور بسیار مهم است و در زیبایی و کیفیت آن تاثیر بسیاری خواهد داشت. شما هیچ وقت حاضر نخواهید شد ماشینی را بخرید که رنگ آن در اثر چند روز قرار گرفتن در آفتاب یا کشیده شدن به سپر خودروی دیگر از بین برود.

با توجه به قیمت خودروهای مختلف کیفیت رنگ صنعتی به کار رفته در آن ها نیز متفاوت است. البته در برخی ماشین های خاص رنگ هایی منحصر به فرد با درخشندگی جذاب استفاده می شوند.

در صنایع خودروسازی علاوه بر بدنه خارجی خودرو از رنگ های صنعتی برای رنگ آمیزی کابین، تو دری ها، روکش صندلی ها و… استفاده می شود.

رنگ هایی که در این صنعت به کار می روند دارای کدهای خاصی هستند که تنها مخصوص کارخانه تولید می شوند و برای صافکاری و نقاشی خودرو محصولاتی با کدهای متفاوت اما بسیار شبیه به رنگ اصلی استفاده می شوند.

  • کشتی سازی

در صنعت ساخت کشتی و دیگر وسایل نقلیه آبی مقاومت در برابر آب از اهمیت زیادی برخوردار است. این دسته از رنگ ها نباید در اثر روزها و ماه ها قرار گرفتن در آب و برخورد با عوامل آلوده کننده و خورنده موجود در آب های آزاد از بین بروند.

رنگ های صنعتی مورد استفاده در صنایع کشتی سازی باید بتوانند مخازن را در برابر سوراخ شدگی و نشتی محافظت کرده و در صورتی که بار کشتی مواد خطرناک است، به خوبی آن ها را مقاوم کنند.

  • هواپیماسازی

افت فشار در ارتفاعات از عواملی است که می تواند بر روی رنگ های مورد استفاده در هواپیماها تاثیر گذاشته و به آن ها صدمه بزند. به همین دلیل یکی از موارد کاربرد رنگ صنعتی رنگ آمیزی بدنه هواپیماها و عناصر داخلی آن هاست تا در زمان تغییر فشار هوا یا برخورد با پرندگان و دیگر موجودات پرنده صدمه ای نبینند.

  • وسایل خانه و آشپزخانه

در داخل خانه همه ما نمونه های زیادی از کاربرد های رنگ صنعتی دیده می شود. این نوع رنگ ها در کوچک ترین اجزای خانه مانند نمکدان ها، قاشق و چنگال و… به کار رفته اند و وسایل بزرگ تر مانند مبلمان، یخچال و… نیز زیبایی خود را مدیون استفاده از این رنگ ها هستند.

طبیعتا افراد دوست ندارند که وسایل خانه خود را هرسال عوض کنند؛ بنابراین رنگ هایی که در آن ها به کار می روند باید بسیار مقاوم بوده و سال ها دوام داشته باشند و در اثر عوامل مختلف مانند حرارت، رطوبت، ضربه و… صدمه ای نبینند.

علاوه بر وسایلی که در منزل استفاده می کنیم، کاربرد رنگ صنعتی را می توان در مصالح ساختمانی دید. زیبایی و تنوع انواع کاشی ها، سرامیک ها، آجرها و… به دلیل استفاده از این رنگ هاست و می تواند نمای متفاوتی به ساختمان شما ببخشد.

رنگ های به کار رفته در این قطعات باید در ساختار اصلی آن ها باشند تا در اثر ضربه پتک یا برش آسیبی نبینند.

  • قطعات الکترونیکی

بردهای الکترونیکی و سایر قطعاتی که در ساخت آن ها به کار می روند، با استفاده از رنگ های صنعتی رنگ می شوند. رنگ این قطعات بسیاری از اوقات نشان دهنده ظرفیت یا قدرت آن هاست و به همین دلیل در اثر استفاده مداوم نباید صدمه ای ببینند.

در چه مکان هایی می توان رنگ صنعتی را به کار برد؟

علاوه بر قطعات صنعتی این دسته از رنگ ها در مکان های صنعتی مانند کارگاه ها و کارخانه ها نیز به کار می روند. با توجه به ویژگی هر محیط باید رنگ مناسب برای آن را انتخاب کنید.

به عنوان مثال برای رنگ کردن دیوارها یا ابزارآلات که در کارگاه ها استفاده می شوند این محصولات به کار می روند. میز کار، درب ساختمان، دستگاه ها و ابزارها با استفاده از آن ها رنگ می شوند. مهم ترین نکته در این مکان ها کیفیت رنگ و خراب نشدن آن در اثر بالا رفتن دما، برخورد اجسام مختلف یا رطوبت است.

منبع: پخش رنگ تهران

yegane بازدید : 44 دوشنبه 03 آبان 1400 نظرات (0)

تا قبل از سال 1300 در هیچ جایی از ایران رنگ به شکل صنعتی که امروز می‌شناسیم تولید نمی‌شد؛ استادکاران در صنایع مختلف با استفاده از مواد گیاهی و معدنی از طریق روش‌های سنتی رنگ‌های متنوع را تولید کرده و در ساختمان‌ها، لباس‌ها، فرش‌ها و دیگر وسایل به کار می‌گرفتند. در سال 1318 در اثر افزایش روابط کشورهای اروپایی با ایران و سفر صنعتگران به این کشورها، اولین کارخانه رنگ در ایران با نام شرکت رنگ‌سازی ایران با هدف تولید رنگ‌های روغنی شروع به کار کرد.

این کارخانه تا سال‌ها رنگ‌های روغنی را با استفاده از رنگ‌های پودری و گیاهی تولید می‌کرد و به دلیل محدودیت تولید نتوانست پاسخگوی نیاز صنایع مختلف کشور باشد. در سال‌های بعد با شکل‌گیری شرکت‌های مختلف و توسعه کارخانه‌های رنگ در سراسر کشور، اوضاع برای رنگ‌های صنعتی بهتر شده و گونه دیگری از رنگ‌ها مانند رنگ‌های پلاستیکی یا رزین‌ها به خطوط تولید افزوده شدند.

در سال 1338 شرکت پخش رنگ تهران توسط سید محمد کمال تاسیس شد تا گامی بزرگ در جهت پیشرفت صنعت رنگ‌سازی در کشور باشد. این شرکت در شرایطی شروع به کار کرد که محدودیت مواد اولیه بسیار زیاد بود و تولید داخلی نیز با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کرد؛ اما تلاش آقای کمال و کارکنان این شرکت باعث شد که صنعت رنگ ایران پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کرده و نیاز داخلی تا حد زیادی پوشش داده شود.

جایگاه شرکت رنگ تهران در پیشرفت صنایع رنگ سازی کجاست؟

تا قبل از تاسیس این شرکت تولید داخلی تنها محدود به برطرف کردن نیاز برخی شرکت‌های خاص می‌شد و رنگ‌های روغنی اصلی‌ترین محصولات کارخانه‌های رنگ‌سازی بود. بعد از افتتاح این شرکت، به دلیل ارتباطی که بین موسسان و شرکای خارجی وجود داشت، جان تازه‌ای وارد رگ‌های صنعت رنگ در ایران شده و محصولاتی جدیدتر و متنوع‌تر به بازار عرضه شدند.

این شرکت از سال 1338 با هدف افزایش تولید داخلی و تنوع‌بخشی به محصولات موجود در داخل کشور شروع به کار کرد و بعد از انقلاب یعنی در سال 1359 با مدیریت مرحوم سید اصغر کمال وارد مسیری کاملا تازه شد که کیفیت رنگ‌های تولیدی در صنایع رنگ کشور را به حد قابل‌توجهی بهبود داد.

شرکت پخش رنگ تهران  بیشتر از نیم‌قرن است که در حوزه تولید و پخش انواع رنگ‌های اتومبیلی فعالیت می‌کند و در حال حاضر محصولات متنوعی را به بازار عرضه می‌کند.

چرا پخش رنگ تهران ؟

در میان محصولات مختلف شرکت پخش رنگ تهران می‌توان انواع حلال‌ها، مواد اولیه، رزین‌های تزئیناتی، رنگ‌های اتومبیلی، ساختمانی و صنعتی و تجهیزات مختلف رنگ را پیدا کرد. به همین دلیل می‌توان گفت مزیت اصلی خرید از این شرکت این است که شما برای تهیه مواد اولیه و ابزارآلات موردنیاز خود نیازی به مراجعه به محل دیگری ندارید و می‌توانید به‌راحتی همه کالاها را در کمترین زمان ممکن تهیه کنید.

خرید از این فروشگاه مزیت‌های دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • امکان ارسال سریع

موجودی کالا در انبارهای بزرگ این شرکت به‌صورت مرتب چک و به‌روز می‌شود. به همین دلیل کمتر کالایی را می‌توان پیدا کرد که در این فروشگاه موجود نباشد. با توجه به این موضوع رنگ تهران به‌راحتی می‌تواند محصولات درخواستی مشتریان را تامین کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به سایر رقبا به دست آن‌ها برساند.

  • ضمانت کیفیت محصولات

این شرکت با انواع برندهای تولیدکننده رنگ در داخل و خارج از کشور همکاری کرده و همواره تلاش می‌کند که باکیفیت‌ترین محصولات را به مشتریان خود ارائه دهد. شرکت‌های مطرح داخلی مانند رنگ سحر، رنگ اطلس، روناس، گیتی آسا، رنگین زره و ده‌ها برند برتر دیگر محصولات خود را در فروشگاه این شرکت عرضه می‌کنند. علاوه بر این در محصولات موجود در این فروشگاه نام برندهای معتبر خارجی مانند بتا کالر ایتالیایی، پیک ترکی و… نیز به چشم می‌خورد.

  • طیف گسترده محصولات و برندهای رنگ

این شرکت در زمینه‌های مختلف تولید رنگ فعالیت کرده و تقریبا برای هر کاربردی محصولی در میان تولیدات خود دارد. به همین دلیل هم هست که طیف گسترده‌ای از صنایع و افراد می‌توانند برای خرید رنگ از این فروشگاه اقدام کنند.

علاوه بر این همکاری با برندهای متعدد باعث می‌شود که کمبود محصولات از طریق سایر شرکت‌ها تامین شود تا شما بتوانید در کمترین زمان نیاز خود را برطرف کنید. تولید تجهیزات رنگی مختلف مانند قلم‌مو، لیسه، غلتک و… نیز باعث می‌شود که شما برای تامین تجهیزات موردنیاز خود نیز از فروشگاه خارج شده و در یک سبد خرید همه محصولات موردنیاز خود را تامین کنید.

yegane بازدید : 38 دوشنبه 03 آبان 1400 نظرات (0)

استفاده از رنگ صنعتی دو هدف عمده دارد:

  • استفاده از رنگ های صنعتی از یک سو در جهت ایجاد محافظت از وسایل مختلف صنعتی مانند تجهیزات یک کارخانه پتروشیمی، در برابر ضربه، عوامل محیطی و شیمیایی و… است.
  • از طرف دیگر هدف استفاده از رنگ های صنعتی می تواند زیباسازی محیط کار نیز باشد و یا حتی ایجاد ارزش افزوده برای تجهیزات.

کاربرد های رنگ صنعتی

  • مصارف ساختمانی: شامل محصولات معماری، سیستم های مهندسی سقف و ستون
  • ساخت وساز: شامل ابزار، تجهیزات سنگین و قطعات زیربنایی
  • ظروف بسته بندی: ازقبیل ظروف کنسرو، ظروف تجاری و پلاستیکی
  • تجهیزات تولیدی: مانند ماشین آلات صنعتی

به طور کلی نمونه های زیادی از کاربرد های رنگ صنعتی در محیط اطراف ما دیده می شود. اطلاعات بیشتر در این زمینه را می‌توانید در مطلب دیگر ما با عنوان کاربرد های رنگ صنعتی مطالعه کنید.

کاربرد های رنگ صنعتی | شرکت پخش رنگ تهران

نکات مهم در اجرای رنگ صنعتی

برای دستیابی به یک نتیجه کار موفق باید نکات مهمی را پیش از شروع فرآیند اعمال رنگ رعایت کرد. این موارد کمک می‌کنند تا انطباق رنگ اجرا شده با سطح مورد ما بیشتر شده و جلوه ی بهتری نیز پیدا کند. در زیر به دو مورد از این موارد اشاره خواهیم کرد.

انتخاب رنگ مناسب

 رنگ را می توان با ویژگی های مختلفی مورد سنجش قرار داد که در زیر به چند نمونه از آن اشاره می کنیم.

  • ثبات رنگ: رنگ باید ظاهری یک نواخت و بدون توده داشته باشد.
  • ویسکوزیته (مقاومت مایعات در برابر جاری شدن): یکی از بارزترین خصوصیات رنگ است و بر پایداری و کاربرد آن تاثیرگذار است. ویسکوزیته، نشان دهنده قوام محصول است و دمای محیط بر آن تاثیر می گذارد.
  • وزن مخصوص یا چگالی رنگ: وزن مخصوص در واقع نسبت وزن به حجم است و از جمله اطلاعات مهم است و هرچه رقم بالاتری را نشان دهد، بازدهی پایین تری خواهد داشت.
  • ظرافت سنگ زنی: پراکندگی خوب رنگدانه ها و مواد چسبی، کیفیت رنگ را تضمین می کند. این ویژگی هرچه بیش تر باشد کاربرد و سطح قابل رنگ کردن را افزایش می دهد.
  • محتویات جامد رنگ برحسب وزن و یا حجم: درصد کل رنگدانه و مواد چسبی را مشخص می کند که بر هزینه و کیفیت رنگ تاثیر می گذارد.
  • عمر محصول: در رنگ های دو جزئی مدت زمانی که می شود از محصول آماده شده پس از ترکیب و مخلوط شدن استفاده کرد، اهمیت زیادی دارد هر چند به عوامل محیطی نیز بستگی دارد.
  • خشک شدن: در طول خشک شدن کامل یک رنگ، مراحل متفاوتی به دلیل تبخیر به مرور حلال ها و واکنش های پلیمرازیسیون، اتفاق می افتد. ساعت خشک شدن محصول معمولا بر روی بسته بندی رنگ مشخص شده است.

علاوه بر ویژگی هایی که رنگ باید داشته باشد عوامل دیگری نیز در انتخاب مناسب ترین رنگ دخیل هستند که در پایان مطلب به آن ها خواهیم پرداخت.

آماده سازی سطح بستر

برای این که یک روکش و یک رنگ صنعتی محکم بماند، بستر و سطح زیرین آن باید کاملا تمیز باشد. اگر سطح زیرین کاملا از گردوغبار، مواد شیمیایی و سایر آلاینده ها پاک نشده باشد، پوشش صنعتی به احتمال زیاد، به زودی خراب می شود.

تمیز کردن سطوح زیرین رنگ صنعتی از آسیب هایی مانند تاول زدن، شکستن و خوردشدن رنگ و ازبین رفتن چسبندگی جلوگیری می کند.

نحوه اجرای رنگ های صنعتی

هر روشی که انتخاب می شود باید ابتدا از پرایمینگ آغاز شود. استفاده از آغازگر به پوشاندن درزها و معایب سطح زیرین کمک می کند تا روش اجرای رنگ صنعتی، بهترین نتیجه را داشته باشد.

در این مرحله پس از انجام زیرسازی و یا پرایمینگ، با توجه به سطح و رنگ، یکی از روش های اجرای رنگ صنعتی که توضیح داده خواهد شد، انتخاب می شود.

مرحله خشک شدن یا پخت رنگ

روش های سخت و سریع پخت و خشک کردن می تواند پوشش های صنعتی را ضعیف کند..

هر پوشش صنعتی دارای یک برگه اطلاعات محصول است که روش های صحیح خشک کردن و پخت محصول را برای رسیدن به نتیجه مطلوب مشخص کرده است و در این زمینه بهتر است طبق دستورالعمل پیش رفت.

بازرسی

در پایان هر فرآیندی، قطعات باید بررسی شوند تا اطمینان حاصل شود که پوشش با پارامترهای قابل قبول مطابقت دارد. در این زمینه می توان موارد زیر را مورد سنجش قرار داد.

  • ضخامت رنگ: این بخش بستگی به ترکیب و نوع اعمال رنگ دارد. هر رنگی باید با توجه به ضخامت تعیین شده در برگه راهنما اعمال شود.
  • ظاهر رنگ: پس از خشک شدن رنگ، فیلم باید صاف، یک نواخت و براق باشد بدون نقص و ایرادی.
  • خراش پذیری: مقاومت بیش تر یا کم تر در برابر خراش، به سختی رنگ مربوط می شود. استفاده کم تر از افزودنی ها، این ویژگی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
  • براقیت: رنگ می تواند براق، مات، نیمه مات و یا ساتن باشد که در بسته بندی رنگ کاملا مشخص شده است.
  • چسبندگی: نشان دهنده میزان چسبندگی رنگ به سطح زیرین است که یکی از مهم ترین عوامل در کارایی رنگ محسوب می شود.
  • مقاومت در برابر آب و هوا: نشان دهنده ی مقاومت رنگ در برابر شرایط مانند تابش آفتاب، رطوبت، اشعه ماوراء بنفش و … است که می تواند در یک آب وهوای مصنوعی مورد آزمایش قرار بگیرد.
  • قدرت پوشش دهی: نشان دهنده ظرفیت پوشش رنگ است که با سنجش ضخامت لایه اعمال شده تعیین می شود.
  • زرد شدن: این مورد بیش تر در رنگ های سفید و روشن دیده می شود و نشان دهنده زنگ زدگی در طول مراحل تبخیر است و موجب می شود سطح در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار بگیرد.
  • مقاومت در برابر ضربه، خراش و سایش: این ویژگی طی آزمایشاتی مشخص می شود.
  • سختی: سختی رنگ توسط ابزارهایی مخصوص قابل اندازه گیری است.
  • مقاومت در برابر حرارت شدید: برای محیط هایی با این ویژگی باید رنگ به درستی انتخاب شود چراکه در غیر این صورت رنگ، به سرعت ترک خورده، تغییر رنگ پیدا کرده و از بین می رود.

روش های اجرای رنگ های صنعتی

برای اجرای رنگ های صنعتی چندین روش وجود دارد که ما این جا به پرکاربردترین آن ها اشاره می کنیم:

  • اسپری هوا

استفاده از اسپری هوا برای اعمال رنگ، یکی از بهترین روش های رنگ زنی است. در این روش رنگ توسط یک اسپری و توسط فشار هوا بر روی سطح افشانه می شود.

برای این منظور اسپری و یا رنگ پاشی باید انتخاب شود که فشاری قابل تنظیم و الگوهای مختلفی را ارائه دهد. این روش یک پایان  کار صاف و حرفه ای را بر روی سطوح مختلف امکان پذیر می کند.

  • غلطک

استفاده از غلطک زمانی مفید و موثر است که سطح زیر رنگ، صاف و یک دست باشد. زمان استفاده از غلطک، رنگ به صورت موثر و سریع بر سطح اعمال می شود.

انواع مختلف غلطک برای کاربردهای مختلف وجود دارد. به عنوان مثال برخی غلطک ها برای رنگ گذاری و برخی مخصوص از بین بردن هوای به دام افتاده در زیر رنگ ارائه شده اند.

  • غوطه وری

این روش در برخی پروژه های صنعتی که ممکن است مواردی نیاز به پوشش کامل داشته باشند، می تواند مورداستفاده قرار بگیرد. پوشش غوطه ور با رنگ های ضخیم با کیفیت چسب قوی، بهترین نتیجه را می دهد.

  • قلم مو

این روش یک روش کلاسیک و البته خوب است. در برخی از موارد تنها این روش، شما را به نتیجه خواهد رساند.

برای این مورد قلم موهای مختلف از نظر سبک، اندازه، زاویه و نوع مو در دسترس است. با داشتن یک تکنیک خوب، قلم مو می تواند یک پروژه ی صنعتی را با موفقیت به اتمام برساند.

اجرای رنگ صنعتی با قلم مو | شرکت پخش رنگ تهران

  • اسپری بدون هوا

در این روش، رنگ با فشار بیش تری نسبت به اسپری هوا، به بیرون رانده می شود. این روش برای سطوح بزرگ مناسب است و همچنین پوشش های ضخیم تری را ایجاد می کند.

عوامل کلیدی برای انتخاب بهترین فرمول رنگ برای سطح موردنظر

علاوه بر ویژگی های کلی که هر رنگ باید داشته باشد، برای داشتن یک فرمول پوششی که کاملا با قطعات و محیط زیرین خود مطابقت دارد نیازمند توجه به ملاحظاتی است که به آن ها اشاره خواهد شد.

  • شناسایی بستر

بسته به بستر، فرمولاسیون ایده آل پوشش صنعتی ممکن است به مواد آکریلیک، اورتان، اپوکسی یا سایر مواد نیاز داشته باشد. بر طبق شرایط و شکل بستر، روش ها و مواد مختلف ممکن است کاربردها و نتایج مختلف را ارائه دهند.

در این مرحله سازندگان رنگ می توانند با استفاده از آغازگر مناسب و یا افزودن سایر افزودنی ها به چسبندگی و یا افزایش سایر خواص، کمک کنند.

  • در نظر گرفتن محیط کاری

عوامل محیطی نیز در انتخاب رنگ و نیز افزودنی های لازم تاثیرگذار هستند.

روکش های صنعتی به محیطی باثبات، تمیز و در شرایط دما و رطوبت خاص نیاز دارند. قرار گرفتن در معرض گازهای شیمیایی، پاشش ها و آلاینده ها در طول روش های اجرای رنگ صنعتی و یا خشک شدن آن، می توانند پوشش را از نظر شیمیایی تغییر دهند، بنابراین قبل از اعمال رنگ باید مورد توجه قرار بگیرند.

  • شناسایی فرآیند

بهتر است پیش از انجام هرگونه کاری تمام فرآیند شامل روش اجرای رنگ صنعتی، خشک و پخته شدن رنگ، تجهیزات پخت وپز و تجهیزات کنترل شناسایی و پیش بینی شوند.

  • خواص پوشش های صنعتی

هر نوع رنگ و پوشش صنعتی ممکن است خواص مختلفی داشته باشد و در زمینه خاصی کاربرد بیش تری را ازخود نشان دهد.

به عنوان مثال پوشش اپوکسی طیف گسترده ای از مواد شیمیایی و ضربه های فیزیکی را تحمل می کند و یا پوشش های مبتنی بر آب فرآیندی ایمن تر دارند اما خطر خوردگی را افزایش می دهد.

منبع: پخش رنگ تهران

yegane بازدید : 35 سه شنبه 27 مهر 1400 نظرات (0)

همه ما خطوطی را که بر روی آسفالت جاده ها یا کف پارکینگ ها به عنوان راهنما یا جداکننده لاین ها کشیده شده است، دیده ایم.

این خطوط دربرگیرنده اطلاعات بسیار مهمی هستند که می توانند به ما در یافتن مسیر، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و تشخیص درست حقوق خود در حین رانندگی کمک کنند.

به همین دلیل در کشیدن آن ها باید از رنگ های بسیار باکیفیتی استفاده شود که در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا عبور و مرور خودروها و عابران پیاده، رنگ خود را از دست ندهند. اینجا است که مفهومی به نام رنگ ترافیکی مطرح می شود.

کاربرد های رنگ ترافیکی

رنگ های ترافیکی می توانند در مکان های مختلفی استفاده شوند. این مکان ها عبارتند از:

  • خط کشی سالن های ورزشی ، مسیر های مسابقات خودرو و مسیر حرکت در فرودگاه
  • مشخص نمودن فضای پارکینگ ، جهت مسیر حرکت، محدوده لاین ها و حریم جاده
  • کشیدن نماد های ترافیکی مانند؛ ایست، اتوبوس، خطر، حرکت و…
  • خط کشی خطوط عابر پیاده ، خیابان ها، بزرگراه و جاده ها

کاربرد های رنگ ترافیکی | شرکت پخش رنگ تهران

ویژگی های رنگ های ترافیکی

رنگ ترافیکی به دلیل اینکه در محل های پررفت و آمد مورد استفاده قرار گرفته و به طور دائم در معرض عوامل محیطی مانند نور خورشید، برف یا باران است؛ باید ویژگی های خاصی داشته باشد.

البته این ویژگی ها در انواع رنگ های ترافیک متفاوت بوده و به همین دلیل هریک از آن ها در جای خاصی به کار می روند.

  • قدرت نفوذ بالا : برای اینکه رنگ ترافیکی بتواند به مدت زیادی ثبات خود را حفظ کند؛ باید قدرت نفوذ بالایی داشته باشد. به این معنا که باید بتواند به خوبی در سطح زیرین خود مانند آسفالت نفوذ کرده و در نتیجه در اثر عوامل مختلف از بین نرود.
  • مقاومت در برابر اشعه های خورشید : اگر نمی دانید که اهمیت این ویژگی در رنگ ترافیکی چیست باید به شما بگوییم که این نوع رنگ ها بیشتر در فضاهای آزاد مورد استفاده قرار می گیرند؛ به همین دلیل به طور مداوم در معرض آفتاب هستند. اگر تابش آفتاب باعث پریدگی رنگ شده و شفافیت آن را از بین ببرد؛ شهرداری ناچار خواهد بود که هرروز بخش زیادی از نیروهای خود را برای رنگ کردن این خطوط به کار گیرد؛ بنابراین رنگ های ترافیکی باید در برابر اشعه های خورشید و دیگر عوامل محیطی مقاومت خوبی از خود نشان داده و خواص خود را از دست ندهند.
  • عدم تغییر رنگ در اثر عوامل محیطی : در کنار این ها یکی از ویژگی های رنگ های ترافیکی که از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ عدم تغییر رنگ در اثر تابش نور خورشید است؛ زیرا رنگ نشانه های ترافیکی در هدایت رانندگان و یا هشدار دادن به آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین تحت هیچ شرایطی نباید این رنگ ها عوض شده و یا از دست بروند.
  • مقاومت سایشی بالا : رنگ های ترافیکی معمولا بر روی کف جاده یا پارکینگ مورد استفاده قرار می گیرند؛ به همین دلیل تعداد زیادی خودرو یا عابر پیاده از روی آن ها عبور کرده و به این ترتیب اصطکاک بالایی را ایجاد می کنند. این نوع از رنگ ها باید در برابر سایش مقاومت خوبی داشته باشند تا بتوانند در اثر این تردد روزمره تا مدت زیادی حالت اولیه خود را با کمترین میزان تغییر حفظ کنند.
  • سرعت بالای خشک شدن : یکی دیگر از ویژگی های مهم رنگ ترافیکی، سرعت خشک شدن آن است؛ واضح است که افراد نمی خواهند در زمان عبور و مرور در جاده یا پارکینگ، رنگ ترافیکی به قسمت های مختلف خودرو مانند تایر نفوذ کند. بنابراین رنگ های ترافیکی باید به محض استفاده، خشک شده و به دیگر اشیا نفوذ نکنند.

خشک شدن رنگ ترافیکی | شرکت پخش رنگ ترافیکی

رنگ ترافیکی از چه موادی ساخته شده است؟

بسیاری از افراد نمی دانند که مواد تشکیل دهنده رنگ ترافیکی چیست و چه چیزی باعث شده که این رنگ ماندگاری بسیار زیادی داشته است.

به همین دلیل در این بخش می خواهیم اصلی ترین مواد تشکیل دهنده این رنگ را به شما معرفی کنیم. این مواد عبارت اند از:

  • رزین اکریلیک : رزین اکریلیک یک ماده پلیمری است که مقاومت شیمیایی و فوتو شیمیایی بسیار زیادی داشته و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. مزیت این نوع از رزین ها، پوشش دهی بالا و سمی نبودن آن ها است. این ماده در برابر آب و رطوبت نیز مقاومت خوبی از خود نشان داده و در برابر اشعه UV و ویژگی های جوی نیز بسیار ایمن است. این ماده دارای تنوع بسیار زیاد و سختی خوبی بوده و شفاف است.
  • ترموپلاست : ترموپلاست ماده ای پلیمری است که بدون تغییر در ویژگی های شیمیایی ذوب شده و می توانند به سایر پلیمرها متصل شوند. این مواد دارای مقاومت حرارتی بسیار خوبی بوده و خواص مکانیکی آن ها در اثر افزایش دما تغییر چندانی نمی کند.
  • کلرو کائوچو : رزین کلرو کائوچو از زنجیره های پلیمری انعطاف پذیر ساخته شده و به شکل پودری سفید رنگ در بازار موجود است. در این ماده حدود ۶۵ درصد کلر به کار رفته و گزینه خوبی برای پوشش دهی سطوح سیمانی، فولادی یا آهنی هستند. به همین دلیل یکی از مواد اصلی در رنگ های صنعتی و ترافیکی هستند. این ماده قادر است تا دمای ۶۰ درجه سانتی گراد را تحمل کرده و در برابر اسیدهای معدنی نیز بسیار مقاوم است.
  • وینیل : وینیل نیز نوعی پلاستیک است که از ترکیب موادی مانند اتیلن و کلر ساخته می شود. این ماده استحکام بسیار زیادی در برابر اشیا تیز داشته و بسیار با محیط زیست سازگار است؛ زیرا حدود ۵۷ درصد از آن از نمک طعام ساخته می شود.

۴ نکته مهم در انتخاب انواع رنگ های ترافیک

در نمونه های مختلف راهنمای انتخاب رنگ ترافیکی به این نکته تاکید شده است که باید به قوانین ایالتی و ملی توجه ویژه ای شود؛ زیرا شهرداری هر منطقه قوانین خاص خود را برای علامت گذاری هر جاده دارد و باید رنگ موردنظر برای اجرای این چارچوب ها مناسب باشد.

در ادامه به برخی از مهم ترین نکاتی که باید در خرید این رنگ ها در نظر داشته باشید، اشاره کرده ایم.

  1. ملاحظات زیست محیطی : یکی از مهم ترین نکات در خرید رنگ ترافیکی، ملاحظات زیست محیطی است که توسط شهرداری هر منطقه مشخص می شود. برای مثال در بسیاری از شهرهای دنیا، مقدار VOC موجود در رنگ دارای حساسیت بالایی است. بنابراین باید رنگ هایی را خریداری کنید که میزان VOC کمی را در هوا منتشر می کنند. برای اطلاعات بیشتر درباره این محدودیت ها، معمولا شهرداری ها نقشه ای را منتشر می کنند که با استفاده از آن می توان از این محدودیت ها اطلاع حاصل کرد.
  2. مکان کاربرد رنگ ترافیکی : بسته به اینکه رنگ ترافیکی در چه مکانی استفاده می شود؛ باید ویژگی های متفاوتی داشته باشد. بر این اساس ویژگی رنگ هایی که در جاده ها مورد استفاده قرار می گیرند با رنگ های ترافیکی باند فرودگاه ها و پارکینگ ها متفاوت است. واضح است که تنها رنگ هایی با ثبات رنگی و ماندگاری بالا را باید در مکان های پررفت و آمد و شلوغ مورد استفاده قرار داد. این در حالی است که در مناطقی مانند باند فرودگاه که نیاز به دید بیشتری دارند و علائم باید از فاصله دور قابل مشاهده باشند؛ باید از رنگ هایی با بازتاب زیاد استفاده شود. بنابراین پیش از اقدامم برای انتخاب رنگ ترافیکی، باید بدانید که می خواهید این رنگ را در چه مکانی مورد استفاده قرار دهید.
  3. تاثیرپذیری از شرایط محیطی : یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای انتخاب رنگ ترافیکی، تاثیرپذیری آن از شرایط محیطی است. بسته به اینکه میزان نفوذ رنگ در سطح زیرین خود چقدر بوده و اندازه رنگ دانه های آن چقدر باشد؛ دوام و ماندگاری آن ها متفاوت خواهد بود. برای مثال رنگ هایی که بر پایه آب هستند؛ نباید در محیط های مرطوب مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین رنگ هایی با رنگ دانه های باکیفیت باید در جایی استفاده شوند که مقادیر زیادی از اشعه UV در آنجا وجود دارد.
  4. دانه بندی مناسب : برای اینکه رنگ های ترافیکی بتوانند نور را از خود بازتاب کرده و بهتر در معرض دید قرار بگیرند؛ در آن ها از دانه های شیشه ای استفاده می شود. مقدار این دانه ها در رنگ می تواند تعیین کننده قدرت بازتاب آن باشد. بنابراین باید در زمان خرید رنگ های ترافیکی دقت کنید که به چه میزان از این بازتاب نیاز دارید و رنگی با همان ویژگی دلخواه را خریداری نمایید.

انواع رنگ ترافیکی

رنگ های ترافیکی بر اساس معیارهای مختلفی طبقه بندی می شوند که در راهنمای انتخاب رنگ ترافیکی بسیار تاثیرگذار است.

متاسفانه برخی از افراد بدون دانستن اینکه انواع رنگ ترافیکی چیست و چه ویژگی هایی دارد؛ اقدام به خرید می کنند. همین امر موجب می شود که نتوانند نتیجه دلخواه را به دست آورند.

انواع رنگ ترافیکی | شرکت پخش رنگ ترافیکی

دسته بندی رنگ های ترافیکی بر اساس شیوه اختلاط

یکی از معیارهای مهم برای طبقه بندی این نوع از رنگ ها، شیوه اختلاط آن ها است. بر این اساس رنگ های ترافیکی در دو دسته قرار می گیرند:

رنگ های ترافیکی سرد

فرایند اختلاط و اجرای رنگ های ترافیکی سرد را می توان در دماهای پایین انجام داد و نیازی به افزایش دما وجود ندارد.

این نوع از رنگ ها بیشتر در معابر کم تردد و فرعی به کار می روند. همچنین در پارکینگ های شخصی نیز می توان برای کاهش هزینه ها، از این نوع رنگ استفاده کرد.

رنگ ترافیکی گرم

رنگ های ترافیکی گرم باید پیش از اعمال بر روی آسفالت تا دمای مشخصی گرم شوند؛ به عبارت بهتر برای تشکیل فیلم رنگ و مخلوط کردن اجزا، نیاز به دمای نسبتا زیادی وجود دارد.

دسته بندی رنگ های ترافیکی بر اساس پایه آن ها

معیار دیگر برای طبقه بندی انواع رنگ های ترافیک، پایه این نوع از رنگ ها است. بر این اساس دسته بندی زیر برای رنگ های ترافیکی وجود دارد:

رنگ های مبتنی بر روغن

رنگ های مبتنی بر روغن یا حلال، از مواد شیمیایی ساخته شده و برای رقیق شدن یا تمیز کردن نیاز به یک حلال خاص دارند. بیشتر این رنگ ها آب را به خود جذب نکرده و با آب شسته نمی شوند؛ به همین دلیل در مناطقی با آب و هوای سرد و پربارش، از این نوع رنگ ها استفاده می شود.

در کنار این ها رنگ های مبتنی بر روغن یخ نمی زنند و می توانند مانع از ایجاد خطر در جاده ها شوند.

رنگ های مبتنی بر حلال

بسیاری از افراد نمی دانند که تفاوت این دو نوع رنگ ترافیکی چیست؛ یعنی رنگ های مبتنی بر حلال چه فرقی با رنگ های مبتنی بر روغن دارند.

رنگ های مبتنی بر حلال که به نام نوع I نیز شناخته می شوند؛ برای رنگ آمیزی کف انبار یا پیست های مسابقه به کار می روند؛ زیرا مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش دارند. از سوی دیگر به راحتی خشک شده و درنتیجه می توانند مکان های مختلف را زودتر به بهره برداری برسانند.

رنگ ترافیکی بر پایه آب

رنگ های بر پایه آب بسیار با محیط زیست سازگار بوده و کم هزینه هستند. این نوع از رنگ ها به راحتی با آب شسته می شوند؛ به همین دلی استفاده از آن ها در مکان های مرطوب توصیه نمی شود.

با این حال به سرعت خشک شده و بسیار در دسترس هستند؛ در نتیجه برای مکان هایی مناسب هستند که می خواهند در کمترین زمان ممکن درب های خود را به روی مشتریان باز کنند.

بر اساس تعداد اجزای هر رنگ نیز می توان رنگ های ترافیکی را به دو دسته دو جزئی و سه جزئی تقسیم بندی کرد. رنگ های سه جزئی از رزین اکریلیک، پراکساید و شتاب دهنده ساخته شده اند.

این نوع از رنگ ها بسیار سریع خشک شده و می توان در ضخامت های زیاد از آن ها استفاده کرد. اما در رنگ های ترافیکی دو جزئی، خبری از شتاب دهنده نیست؛ به همین دلیل این نوع از رنگ ها نسبت به نمونه های سه بعدی، به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند.

دسته بندی دیگر رنگ های ترافیکی

از دیگر انواع رنگ های ترافیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رنگ لاستیکی کلر دار

شاید شما آشنایی چندانی با اینکه این نوع رنگ ترافیکی چیست نداشته و تابه حال اسم آن را نشنیده باشید؛ اما باید بدانید که رنگ های پلاستیکی کلردار به دلیل ماندگاری بالایی که دارند؛ در مکان هایی که برای توقف خودروها در کنار خیابان علامت گذاری شده، مورد استفاده قرار می گیرند.

این نوع از رنگ ها در برابر خرد شدن بسیار مقاوم هستند؛ در نتیجه برای خط کشی جاده ها و محل های پررفت و آمد نیز بسیار مناسب هستند. با این حال به دلیل قیمت نسبتا بالا، بیشتر افراد ترجیح می دهند که از گزینه های جایگزین استفاده کنند.

رنگ آلکیدی

این نوع از رنگ ها که مبتنی بر حلال هستند؛ با محیط زیست بسیار سازگار بوده و دوام خوبی دارند. به همین دلیل بیشتر برای روسازی از آن ها استفاده می شود.

همچنین از این نوع رنگ ها برای کشیدن خطوط اطراف زمین در سالن های ورزشی استفاده می شود؛ زیرا در اثر سایش توپ یا فعالیت بازیکنان، رنگ خود را از دست نداده و به راحتی قابل تشخیص هستند. به همین دلیل می توان به راحتی قوانین بازی را اجرا کرد.

رنگ آلکیدی | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ ترموپلاستیک

این نوع از رنگ ها را می توان هم به صورت سرد و هم گرم مورد استفاده قرار دارد. رنگ های ترموپلاستیک بسیار بادوام بوده و در برابر عوامل محیطی و نور خورشید ثبات خود را از دست نمی دهند. به همین دلیل برای خط کشی جاده ها یا استفاده در فضاهای آزاد بسیار مناسب هستند.

رنگ بازتابنده

رنگ های بازتابنده بیشتر در باند فرودگاه ها یا پیست های اتومبیلرانی استفاده می شوند؛ زیرا در این محل ها باید نشانه ها از فاصله دور یا در سرعت زیاد قابل تشخیص باشند. این نوع از رنگ ها معمولا قیمت بالایی داشته و به همین دلیل در مکان های محدودی مورد استفاده قرار می گیرند.

دانه های شیشه ای موجود در رنگ های بازتابنده باعث می شود که در شب به خوبی قابل مشاهده باشند. به همین دلیل برای خط کشی جاده های تاریک و خیلی شلوغ نیز از آن ها استفاده می شود.

منبع: پخش رنگ تهران

yegane بازدید : 32 دوشنبه 26 مهر 1400 نظرات (0)

در یک تعریف فنی می‌توان گفت رنگ صنعتی محصولی است که به‌صورت مایع، خمیر و یا پودر ارائه می‌شود و با یک فرآیند مناسب بر روی سطوح اعمال می‌شود و پس از طی مراحل پخت به یک فیلم چسبنده جامد پلاستیکی و محافظ تبدیل می‌شود. رنگ های صنعتی از مواد و اجزای مختلف، از لوله‌های زیربنایی تا ماشین‌آلات، کف و سطوح را مقاومت بخشیده و محافظت می‌کند. این روکش‌ها را می‌توان با روش‌های مختلف از اسپری کردن تا غوطه‌ور کردن بر سطوح موردنظر اعمال کرد.

روکش‌های صنعتی علاوه بر محافظت قطعات و سطوح زیرین خود در برابر خوردگی می‌توانند:

  • از قطعات دربرابر سایش سنگین، آسیب ناشی از ضربه فیزیکی، گرمای شدید و رطوبت محافظت کنند.
  • سطوحی بدون لغزش و یا نچسب بر روی کف، دسته‌ها و سطوح ماشین‌کاری ایجاد کنند.
  • چربی و خاک آلودگی را با ایجاد سطوحی متراکم، دفع کنند.

دسته بندی کلی رنگ های صنعتی

در یک نگاه کلی رنگ های صنعتی در دو نوع پودری و مایع وجود دارند. برای روشن‌شدن ویژگی و تفاوت‌های این دو رنگ به بیان مزایا و معایب رنگ های صنعتی مایع و پودری بسنده می‌کنیم و در ادامه بحث به دلیل پرکاربرد بودن رنگ مایع به بیان انواع و اقسام آن می‌پردازیم.

رنگ صنعتی پودری

رنگ های پودری به عنوان یکی از زیرمجموعه های انواع رنگ صنعتی، یک رنگ الکترواستاتیک یا کوره ای به شمار می‌روند. این رنگ ها همانطور که نامشان پیداست حالت جامد و پودری دارند. در ادامه به مزایا و معایب این رنگ خواهیم پرداخت.

مزایای پوشش پودری
  • این نوع رنگ با ترکیبات آلی فرار کم‌تر از پوشش‌های مایع به حلال نیاز دارند.
  • ضخامت لایه خشک شده رنگ پودری از رنگ مایع بیش‌تر است.
  • افتادگی و چکه ندارد.
  • میزان اضافی در اسپری‌های رنگ پودری قابل نگه‌داری است که موجب افزایش بازده آن می‌شود.
  • ثبات طولانی‌مدت‌تری دارد و قابل ذخیره‌سازی است.
معایب رنگ های پودری
  • تجهیزات مخصوص‌به‌خود را نیاز دارد و سطح باید رسانا باشد تا ذرات رنگ باردار را بپذیرد.
  • تمام پوشش‌های پودری باید درکوره پخته شوند.
  • این رنگ ها را نمی‌توان با هم ترکیب کرد.

معایب رنگ های پودری

رنگ صنعتی مایع

رنگ های مایع صنعتی همانطور که نامشان هم پیداست حالت مایع دارند و این موضوع باعث می‌شود طیف گسترده تری از انواع رنگ را هم در بر بگیرند. با بررسی مزایا و معایب این رنگ بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

مزایای رنگ های مایع
  • رنگ های مایع را می‌توان در ضخامت‌های پایین نیز استفاده کرد که یک مزیت اقتصادی است.
  • روش‌های مختلف خشک شدن از دیگر مزیت‌های این نوع است.
  • طیف وسیعی از سطوح را می‌توان با رنگ های مایع رنگ کرد.
  • طیف گسترده‌ای از رنگ ها را می‌توان با ترکیب رنگ ها به‌دست آورد.
معایب رنگ های مایع صنعتی
  • برای اعمال رنگ به تجربه زادی لازم است تا بهترین نتیجه حاصل شود.
  • سطح زیرین رنگ مایع باید تمیز و محیط رنگ باید تهویه مناسب داشته باشد.
  • مدت ذخیره و نگهداری پایین و نیز قابل اشتعال بودن رنگ.

 

نکته: ادامه مطلب کاملا مربوط به نوع مایع رنگ های صنعتی است.

 

کاربردهای رنگ صنعتی

همان‌طورکه گفته شد کاربرد انواع رنگ های صنعتی بسیار گسترده است. از این رنگ در سطوح مختلفی چون آسفالت، سرامیک، بتن، پارچه و الیاف، فایبرگلاس، شیشه، فلز، کاغذ و مقوا، پلاستیک، چوب می‌توان استفاده کرد. همچنین به واسطه‌ی ویژگی های خاصی که این رنگ دارد در صنایع مختلفی به کار گرفته می‌شود که شامل موارد زیر می‌گردد؛

  • خودروسازی
  • کشتی سازی
  • هواپیما سازی
  • قطعات الکترونیکی
  • وسایل خانه و آشپزخانه

عناصر تشکیل دهنده رنگ های صنعتی

رنگ های صنعتی مانند بسیاری دیگر از رنگ ها، ترکیبات مشخصی دارند که هویتشان را از روی این مواد می‌توان تعیین کرد. چهار جز اصلی این رنگها به ترتیب زیر است:

  • رنگدانه ها
  • ماده های اتصال دهنده
  • حلال ها
  • مواد افزودنی

رنگدانه ها

هدف و وظیفه اصلی رنگ دانه ها در درجه‌ی اول ایجاد رنگ است. این ساختار عموما مواد جامد پودری با ذرات بسیار ریز هستند که در یک عملیات سریع به چسب موجود در رنگ اضافه می‌شوند تا بهترین عملکرد را داشته باشند. در زیر طبقه بندی رنگدانه ها را مشاهده می‌کنید:

    1. پوششی: رنگدانه های پوششی بیش‌ترین استفاده را دارند و از طریق اثر ترکیبی با چسب، ضریب شکست، گرانولومتری و پدیده‌هایی مانند انعکاس نوری را کاهش داده و به رنگ کدورت می‌بخشند.
    2. ضدخوردگی: در آغاز‌گرها و یا اولین لایه ها بر روی سطوح فولادی استفاده می‌شوند و از فرآیند خوردگی جلوگیری می‌کنند.
    3. پرکننده یا پراکنده: این نوع معمولا هیچ کدری ندارند و به دلیل ضریب‌شکست کم رنگ ها، به‌سختی بر روی آن‌ها تاثیر می‌گذارند. از این رنگدانه ها به طور کلی در آغازگرها برای به‌دست‌آوردن فیلم‌های مات و یا ساتن که به‌عنوان پرکننده در پوشش‌های رنگ هستند، استفاده می‌شود.
    4. ویژه: سایر رنگدانه های مورداستفاده در رنگ های صنعتی هستند که در طبقه بندی‌های بالا قرار نمی‌گیرند. این رنگدانه ها عبارتند از : رنگدانه های فلزی، رنگدانه های مروارید، رنگدانه های توده‌ای و رنگدانه های سمی.

ماده همبند و اتصال دهنده

این مواد جزء اصلی رنگ است که به آن امکان ایجاد یک فیلم چسبنده را پس از خشک شدن رنگ می‌دهد. ویژگی های مکانیکی و شیمیایی رنگ بستگی به مواد اتصال‌دهنده دارد، درنتیجه این ماده ظرفیت محافظتی را تعیین می‌کند. چند نمونه از اتصال‌دهنده‌ها عبارت‌انداز: رزین‌های آلکیدی، رزین‌های آکریلیک، رزین‌های وینیل و رزین‌های پلی‌استر.

حلال ها

ماموریت حلال ها اساسا این است که اجازه دهند رنگ با روش انتخاب‌شده اعمال شود و قوام آن را اصلاح کند. یک رنگ بدون افزودن حلال ها و صرفا بر اساس رنگدانه و چسب، دارای ویسکوزیته و غلظت بسیار بالایی است. دیگر کارایی این مواد ایجاد امکان ساخت رنگ و حفظ ثبات آن است. معمولا چندین نوع حلال برای منظورهای مختلفی مانند تنظیم قدرت حل شدن، سهولت کاربرد و… استفاده می‌شود. نمونه‌ای از حلال ها عبارت‌اند از: هیدروکربن‌های آلفاتیک، الکل، کلرید و کتون.

مواد افزودنی

مواد شیمیایی هستند که به‌منظور افزودن ویژگی هایی مانند بهبود کیفیت محصول، تولید جلوه‌های ویژه، تسریع سخت شدن و…، به مقدار کمی داخل رنگ اضافه می‌شوند. از نمونه‌های آن می‌توان به مواد مرطوب‌کننده، ضخیم‌کننده، کدر‌کننده و خشک‌کننده اشاره کرد.

ویژگی های رنگ های صنعتی

هر نوع رنگی را صرف‌نظر از ترکیب، کاربرد و عواملش، می‌توان با ویژگی هایی مورد سنجش قرار داد. این سنجش می‌تواند پیش‌از اعمال برای رنگ مایع و پس‌از اعمال برای رنگ خشک شده، صورت بگیرد. به همین دلیل این بخش در دو قسمت برای رنگ مایع و رنگ خشک بیان خواهد شد.

ویژگی های رنگ مایع صنعتی

منظور از ویژگی های رنگ مایع رنگی است که به صورت مایع است و هنوز اعمال نشده است و می‌توان از میان ویژگی های قابل اندازه‌گیری آن به موارد زیر برای سنجش اشاره کرد:

  1. ثبات: منظور یک‌نواختی و بدون‌توده بودن رنگ است که در محصول نهایی تاثیر زیادی دارد.
  2. ویسکوزیته: همان غلظت رنگ است که بر پایداری و کاربرد رنگ تاثیرگذار است.
  3. وزن مخصوص یا چگالی رنگ: نسبت وزن است به حجم محصول و از اطلاعات مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. این عدد هرچه بالاتر باشد، بازدهی کم‌تر خواهد بود.
  4. ظرفیت سنگ زنی: نشان‌دهنده پراکندگی خوب رنگدانه ها و مواد چسبی است.
  5. محتویات جامد: درصد کل رنگدانه ها و مواد چسبی است.
  6. عمر محصول: منظور مدت ماندگاری رنگ پس از ترکیب است.
  7. خشک شدن: مدت‌زمان و دستورالعمل‌های لازم جهت سفت و خشک شدن رنگ را تعیین می‌کند.

ویژگی های رنگ خشک صنعتی

پس‌از خشک شدن رنگ می‌توان آن را با ویژگی های از قبیل آن‌چه که خواهد آمد مورد سنجش قرار داد.

  1. ضخامت رنگ: این مورد کاملا به ترکیب رنگ و نحوه اعمال دارد. ضخامت مناسب هر رنگ در برگه اطلاعات آن، آمده است.
  2. ظاهر: رنگ خشک شده باید صاف، یکنواخت و بدون نقص باشد.
  3. خراش پذیری: این مورد به سختی رنگ مربوط می‌شود و با کاهش مواد افزودنی می‌توان به این ویژگی اضافه کرد.
  4. براقیت: رنگ می‌تواند ساختارهای متفاوتی از قبیل مات، نیمه‌مات، براق و ساتن داشته باشد که به سطح پراکندگی رنگدانه ها، روش اعمال وخشک کردن، بستگی دارد.
  5. چسبندگی: از جمله ویژگی های ضروری رنگ است و به‌منظور مقاومت رنگ در برابر جداشدن از سطح زیرین خود است.
  6. مقاومت در برابر آب و هوا: این مورد را می‌توان در یک آب‌وهوای مصنوعی مورد سنجش قرار داد تا مقاومت رنگ در برابر رطوبت، اشعه ماوراء‌بنفش و دماهای مختلف هوایی، مشخص شود.
  7. قدرت پوشش دهی: ظرفیت پوشش رنگ را نسبت به شفافیت سطح زیرین آن نشان می‌دهد. این مورد با ضخامت رنگ اندازه‌گیری می‌شود.
  8. مقاومت در برابر ضربه، خراش و سایش: این مورد را می‌توان با یک‌سری آزمایشات مورد سنجش قرار داد.
  9. سختی: برای سنجش سختی رنگ ابزار و آزمایشاتی وجود دارد.
  10. مقاومت در برابر درجه حرارت شدید: برای محیطی با این ویژگی باید از رنگ های مخصوص استفاده کرد.

انواع رنگ های صنعتی

رنگ های صنعتی براساس عوامل مختلفی طبقه بندی می‌شوند و نمی‌توان یک دسته‌بندی کلی از آن‌ها ارائه داد. در زیر به انواع رنگ های صنعتی براساس کاربرد، ترکیب، زمان استفاده از هر کدام و نحوه خشک شدن اشاره می‌شود.

طبقه بندی رنگ ها بر اساس کاربرد

  • رنگ های اپوکسی: این گروه از رنگ ها به جهت مقاومت بالا در برابر عوامل خارجی و شیمیایی، ماندگاری طولانی مدت و درخشندگی مناسب، به عنوان کفپوش در بیمارستان و آزمایشگاه ها، کارخانجات، پارکینگ ها و … مورد استفاده هستند.
  • رنگ ترافیکی: این دسته از رنگ ها به جهت مقاومت سایشی بالا، مقاومت در برابر اشعه های خورشید و عدم تغییر رنگ در طول زمان گزینه‌ی بسیار مناسبی برای خط کشی خیابان ها و ترسیم علائم ترافیکی در بزرگراه ها و پارکینگ ها هستند.
  • رنگ پلی اورتان: این رنگ ها به جهت سرعت بالای خشک شدن، چسبندگی زیاد، ضربه پذیری بالا و مقاومت در برابر عوامل شیمیایی، فشار و رطوبت در صنایع مختلفی چون کشاورزی، نفت، هواپیماسازی، هوافضا، خودروسازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • رنگ نسوز و مقاوم به حرارت: رنگ های نسوز به علت مقاومت بالا در برابر حرارت، در کوره های صنعتی، شومینه ها و همچنین لوازم آشپزخانه مانند اجاق گاز، کتری و … کاربرد دارند.

طبقه بندی رنگ ها براساس زمان استفاده از آن ها

  • آغازگر ها: اولین لایه است که در تماس مستقیم با سطح است و دارای رنگدانه های زیاد و چسب کم است. عملیات و وظیفه اصلی این لایه این است که به‌عنوان پایه برای لایه های بعد عمل کند و با مواد ضد زنگ از سطوح فلزی در برابر زنگ زدگی محافظت کند.
  • لایه های رنگ متوسط: این روکش برروی آغازگر و یا پرایمرها با مامویت افزایش ضخامت رنگ و جلوگیری از نیاز به چند لایه‌ی پایانی و درنتیجه کاهش هزینه‌ها، اعمال می‌شود.
  • لایه پایانی رنگ: همان‌طور که از نام این لایه مشخص است، به‌عنوان آخرین لایه فرآیند رنگ، بر روی لایه آغازگر و یا میانی اعمال می‌شود. این لایه به‌خوبی با نسبت رنگدانه و چسب مناسب فرموله شده است تا بهترین استحکام را داشته باشد و در ساختار مختلفی همچون مات و براق موجود است.
  • لاک ها: پوشش‌هایی هستند تشکیل شده از چسب و حلال ها که به منظور زیباسازی ظاهر رنگ و یا افزایش مقاومت آن مورداستفاده قرار می‌گیرند.

طبقه بندی رنگ ها براساس ترکیب

رنگ نیتروسلولز

رنگ نیتروسلولز از قدیمی‌ترین رزین‌های موجود است که در ساخت رنگ و لاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ ها دارای ویژگی های زیر هستند که به آن‌ها این قابلیت را می‌دهد در انواع کاربردها مورد استفاده قرار بگیرد.

  • حلالیت بالا در حلال های آلی
  • سازگاری با رزین‌های مختلف
  • فیلم شفاف و بدون‌رنگ
  • بدون بو و غیرسمی
  • خشک شدن سریع
  • موجود در ویسکوزیته و غلظت های مختلف

این نوع از رنگ به رطوبت بسیار حساس است و به همین جهت زمان خشک شدن اهمیت زیادی دارد و استفاده از حلال های مناسب با تبخیر کند معمولا مناسب‌تر است.

رنگ مصنوعی و یا آلکیدی

تحقیقات مختلف برای بهبود عملکرد رنگ های روغنی، یک ‌سری رنگ های مصنوعی را به‌وجود آورده است. این رنگ ها نمی‌توان به صورت خالص استفاده کرد؛ چراکه بسیار سخت هستند. با افزودن روغن‌ها و سایر افزودنی‌ها به این رنگ می‌توان رنگ هایی با ویژگی و عملکردهای مختلفی ایجاد کرد که هریک کاربرد خود را دارند. زمان بیش‌تری برای خشک شدن این رنگ نسبت به سایر رنگ ها لازم است؛ زیرا نیاز دارد که برای تکمیل واکنش شیمیایی آن، اکسیژن به تمام قسمت‌های رنگ پخش شود.

رنگ اپوکسی

از پرکاربردترین رنگ هاست که به دلیل برخوداری از ویژگی هایی مانند ایجاد محافظت عالی در برابر خوردگی، ضربه و یا سایش، در پروژه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر ویژگی های آن می‌توان به چسبندگی بالا و زمان خشک شدن پایین اشاره کرد.

رنگ های پلی اورتان

این رنگ عموما به صورت رنگ های دو جزئی ارائه می‌شود که پس از ترکیب رنگی با ویژگی های زیبایی، فیزیکی و شیمیایی متفاوتی از سایر رنگ ها تشکیل می‌دهد. از جمله ویژگی های این رنگ می‌توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی، دمای شدید و سایش اشاره کرد.

طبقه بندی رنگ های صنعتی براساس روند خشک شدن

رنگ های خشک شونده تبخیری

این نوع در طول فرآیند خشک شدن هیچ‌گونه تغییری نخواهند کرد. این رنگ های خشک شونده تبخیری دارای رزین‌های سختی هستند که در حلال های مناسب حل شده و پس ‌از تبخیر به حالت اولیه بازمی‌گردند. این رنگ ها برای دستیابی به مقاومت، دارای پلیمریزاسیون متوسط تا بالایی هستند و معمولا ویسکوزیته‌ی بالایی دارند. معمولا این رنگ ها پایه‌هایی از قبیل رزین‌های نیتروسلولز، وینینل، لاستیکی و … دارند.

رنگ های خشک شونده با جذب اکسیژن هوا

این فرآیند پس‌از تبخیر حلال ها صورت می‌گیرد. رزین‌ها در طول واکنش خشک شدن به ترکیباتی با وزن مولکولی بالاتر و با ویژگی های متفاوت از ترکیبات اولیه تبدیل می‌شوند. این رنگ ها معمولا بر پایه روغن‌های گیاهی، رزین‌های آکلیدی و لاک‌های فنلی اصلاح‌شده با روغن هستند.

رنگ های خشک شونده با حرارت

در این رنگ ها خشک شدن با گرمای خارجی که توسط کوره، مادون قرمز و یا.. تامین می‌شود، صورت می‌گیرد. ترکیبی از دمای ایده‌آل و زمان خشک شدن صحیح، پخت مطلوبی را ایجاد می‌کند. این رنگ ها معمولا بر پایه رزین‌های آکریلیک حرارتی، رزین‌های سیلیکونی و رزین‌های اپوکسی هستند.

رنگ های خشک شونده واکنشی

واکنش لازم توسط بخش دومی به‌نام کاتالیزور و یا سخت‌کننده که از قبل اضافه شده‌اند صورت می‌گیرد. اگرچه زمان خشک شدن در این رنگ ها بالاست اما پیوندی متقاطع و همرفت ایجاد می‌کنند که ویژگی هایی برابر و یا حتی برتر از روش حرارتی دارد. رایج‌ترین این رنگ ها از ترکیب و کاتالیز رزین‌های اپوکسی با آمیدها، رزین‌های پلی‌استر با ایزوسانت و رزین‌های آلکیدی با اسید تارس، ایجاد می‌شوند.

منبع: رنگ تهران

yegane بازدید : 16 جمعه 05 شهریور 1400 نظرات (0)

در پیاده سازی این سبک می توان چند عسلی یا چند صندلی کوچک دور تا دور میز قرار داد و محیطی در دسترس برای یک وعده غذایی خانوادگی پدید آورد. به این ترتیب ظروف به مواد غذایی و سینک ظرف شویی نزدیک تر هستند و برای هر وعده غذایی مکان کمتری درگیر می شود. ویژگی مهم این سبک ، مدرن بودن آن است. در دنیای مدرن ، برای غذا خوردن و آشپزی زمان کمتری صرف می شود. و این طراحی با متمرکز ساختن فرایند پخت و سرو غذا نقشی مهم را در پیاده سازی این امر ایفا می کند.

آشپزخانه جزیره ای چیست | تهران دیزاین سنتر

آشپزخانه جزیره ای در ایران هم مورد اقبال طراحان قرار گرفته است. با ورود آشپزخانه های اوپن به خانه های ایرانی ، از سبک جزیره هم استفاده زیادی شد. زیبایی و داشتن قابلیت های مختلف ، از مهم ترین مزایای جزیره آشپزخانه هستند که باعث استقبال بالای طراحان ایرانی شده اند.

اندازه مناسب برای پیشخوان

طراحی جزیره ای با داشتن عناصری مانند اجاق گاز یا سینک ظرف شویی ، به گسترش فضای آشپزخانه کمک می کند. در واقع فراهم شدن فضای بازتر ، از اهداف این نوع طراحی است. در نتیجه واضح است که پیشخوان نباید آنقدر بزرگ باشد که فضای آشپزخانه را دچار محدودیت کند. همچنین باید به قدری بزرگ باشد که بتوان از آن برای فعالیت های مورد نیاز استفاده کرد.

ارتفاع مناسب پیشخوان آشپزخانه جزیره ای

ارتفاع بیش از حد میز باعث می شود که فضا کوچک تر به نظر برسد و راه های استفاده از آن هم محدودتر شوند. به طور معمول ، ارتفاع استاندارد میز جزیره در این سبک ۹۰ سانتی متر است. البته اگر از آن بیشتر به عنوان سطح کار استفاده می شود ، می توان ارتفاع ۷۰ تا ۷۵ سانتی متر را در نظر گرفت. ارتفاع کمتر باعث افزایش تسلط افراد هنگام کار می شود. ابعاد ۶۰ در ۹۰ سانتی متر هم ابعاد استاندارد برای یک جزیره متحرک محسوب می شوند.

مکان مناسب قرار دادن پیشخوان آشپزخانه

پیشخوان همیشه باید نزدیک به مرکز آشپزخانه باشد. با رعایت این نکته ، میز جزیره، از دیوار ها ، کابینت ها و سایر عناصر آشپزخانه به اندازه ای مناسب فاصله دارد و از رفت و آمد جلوگیری نمی کند. البته لازم به ذکر است که گاهی پیشخوان ها متحرک و چرخ دار هستند. در این صورت هم بهتر است میز در مکانی قرار گیرد که نیازی به جابه جایی مرتب آن نباشد.

برای آشپزخانه های کوچک ، بهتر است میز بین فضای اتاق نشیمن و آشپزخانه قرار بگیرد. به این ترتیب فضا بزرگ تر به نظر می رسد و پیشخوان هم کماکان از کاربرد گسترده ای برخوردار خواهد بود.

 انواع پیشخوان آشپزخانه جزیره ای

  • جزیره آشپزخانه ال شکل L

در این سبک فضای بیشتری برای رفت و آمد به وجود می آید و دسترسی به عناصر پرکاربرد آشپزخانه ساده تر است. از طرف دیگر وقتی میز به صورت طولی در آشپزخانه قرار بگیرد ، بین سینک و صندلی ها فاصله مناسبی ایجاد می شود و فضای دل پذیرتری برای غذاخوری پدید می آید. اگر میز ال شکل باشد ، می توان در یک سر آن یک اجاق گاز کوچک نصب کرد و درسوی دیگر هم یک سینک ظرف شویی قرار داد. و به این ترتیب امکان استفاده همزمان از هر دو عناصر ممکن می شود.

  • جزیره آشپزخانه تی شکل T

این سبک بیشتر در آشپزخانه های کوچک به کار می رود. جزیره های تی شکل به طور معمول فقط دارای سینک یا اجاق گاز هستند و هر دو عنصر باهم در آن ها نصب نمی شوند. این سبک نظم خوبی به یک آشپزخانه کوچک می دهد.

جنس جزیره آشپزخانه باید چگونه باشد؟

آشپزخانه جزیره ای | تهران دیزاین سنتر

به طور معمول جنس جزیره آشپزخانه از همان جنس کابینت ها است. هماهنگی جزیره آشپزخانه با کابینت ها در رنگ و جنس برای زیباتر شدن فضای آشپزخانه ضروری است.

جنس پیشخوان می تواند چوب ، سنگ ، ام دی اف و بتن باشد.

چوب برای استفاده انتخاب بسیار مناسبی محسوب می شود. چرا که هم زیبایی و گرمای آشپزخانه را افزایش می دهد و هم مقاومت مناسبی دارد.

سنگ بیشتر برای سطح رویی پیشخوان به کار می رود. سنگ کوارتز سنگی پرطرفدار در جزیره سنگی است. مقاومت سنگ هایی مانند کوارتز و کورین در برابر گرما و حرارت بسیار زیاد است. همچنین فشار بالا و رطوبت هم نمی توانند به پیشخوان های سنگی آسیب زیادی وارد کنند.

بتن بیشتر در دکوراسیون های مینیمال و مدرن به کار می رود. بتن هم در برابر رطوبت و گرما مقاوم است و هم انعطاف بالایی دارد. این ویژگی تهیه انواع اشکال هندسی و منحنی را از ماده اولیه بتن ممکن می سازد.

ام دی اف هم یک ماده اولیه پرطرفدار محسوب می شود. این محبوبیت بیشتر به دلیل تنوع زیاد آن در روکش ها ، رنگ ها و طرح ها است.

مزایای جزیره آشپزخانه

همان طور که پیش از این ذکر شد ، پیشخوان در این نوع از طراحی هم به افزایش زیبایی دکوراسیون می افزاید و هم کاربرد بیشتری نسبت به یک میز غذا خوری ساده دارد.

دسترسی راحت و داشتن فضای وسیع برای فعالیت و ذخیره سازی هم از مزایای دیگر میز جزیره آشپزخانه محسوب می شوند. پیشخوان در این نوع طراحی ، فضایی مناسب برای وعده های غذایی خانوادگی پدید می آورد. فضایی به نسبت جمع و جور که با طراحی مناسب از زیبایی خاصی هم برخوردار است.

معایب جزیره آشپزخانه

گاهی بی نظمی از معایب جزیره آشپزخانه محسوب شود. وجود دو سینک یا اجاق گاز ، می تواند باعث بی نظمی ظاهر آشپزخانه شود و افراد را کمی سردرگم کند. همچنین چیدمان استاندارد آشپزخانه ممکن است به هم بخورد و در نتیجه هماهنگی مکانی مناسبی بین عناصر آشپزخانه ایجاد نمی شود.

منبع: تهران دیزاین سنتر

yegane بازدید : 23 پنجشنبه 04 شهریور 1400 نظرات (0)

تاریخچه این سبک به میانه های قرن بیستم و آمریکا برمی گردد. پس از انقلاب صنعتی دوم ، با افزایش جمعیت و ورود مهاجران به این کشور ، کمبود مسکن بسیاری از مردم را برای سکونت به سمت کارخانه ها و کارگاه های متروکه و خالی روانه کرد. از طرفی در جریان تغییرات بسیار آن دوره در دکوراسیون داخلی ، معماران و طراحان به دنبال خلق طراحی جدید مطابق با نیاز های افراد بودند.

در دل همین جریان ها دکوراسیون داخلی با الهام از عناصر و پارامتر های صنعتی متولد شد.

ویژگی های شاخص سبک معماری صنعتی

سبک معماری صنعتی | تهران دیزاین سنتر

سبک صنعتی دکوراسیون داخلی مانند هر سبک دیگری دارای ویژگی ها و قواعدی در طراحی است که عبارتند از:

۱.‌ نمایش آنچه مرسوم نیست

در سبک صنعتی دکوراسیون داخلی بهره گیری از تمام چیز هایی که در ساختمان اولیه بنا به کار گرفته شده است اعم از لوله ها ، تیرک های چوبی ، دیوارهای قدیمی و آجری ، مبلمان قدیمی ، کانال های تهویه هوا ، رادیاتور های ازکارافتاده ، دودکش ها و … به چشم می آید.

در این سبک معماری صنعتی سعی در استفاده کاربردی از تمام اجزای فضا است. اصول زیبایی که در سبک های کلاسیک و مینیمال در پنهان نشان دادن این اجزا و اضافه کردن تزیینات و پوشش بر روی آن ها است؛ در طراحی صنعتی داخلی کمتر موردتوجه قرار می گیرد و نمایان بودن سازه و متریال مهم است.

برای مثال سیم کشی سیم های برق یا لوله کشی آب به شکل روکار و مشخص.

۲. صنعتی اما پایبند به سنت

امروزه طراحی دکوراسیون صنعتی تلفیقی از سنت و مدرنیته است. استفاده از چوب و فلز در کنار یکدیگر یعنی عناصر دکوراسیون محیط های صنعتی قرن بیستم مانند الوار های چوب ، دیوار های آجری یا مبلمان کهنه و مستعمل در کنار پنجره های بزرگ استیل و پالت رنگی خنثی در فضایی بزرگ که شاخصه های مدرن این طراحی هستند؛ احساسی دوگانه از زمان را به بیننده القا می کند.

۳. استفاده از مواد و مصالح غیر متعارف

در سبک معماری صنعتی استفاده از آجر برای دیوار ها ، فلز برای پله ها و سایر سازه های داخلی ، بتن برای کف و چوب برای کف یا سقف ، به عنوان مواد و مصالح طراحی داخلی بسیار رایج است.

در این سبک سعی می شود با وجود آوردن فضایی با رنگ های نسبتاً سرد و خنثی ، محیط  های خشن و سرد کارخانه ها و مکان های صنعتی ، یادآوری شود.

۴. استفاده از رنگ های خنثی

در طراحی داخلی به شیوه صنعتی نیازی به رنگ آمیزی یا تغییر رنگ مصالح و عناصر فضا نیست. بلکه آن ها را به همان رنگی که دارند به صورت طبیعی در محیط قرار می دهیم.

عناصر سبک معماری صنعتی | تهران دیزاین سنتر

این رنگ ها با توجه به نوع متریال این مواد اغلب رنگ هایی خنثی دارند؛ مانند سیاه ، خاکستری و به میزان کمتری سفید. از رنگ های قهوه ای و خرمایی در مبلمان و آجر ها نیز می توان برای کمتر کردن فضای سرد محیط به عنوان رنگ های مکمل استفاده کرد. استفاده از رنگ های روشن و گرم در این طراحی جایی ندارد.

۵. استفاده از اشکال هندسی

در دکوراسیون صنعتی داخلی به تبعیت از فضای کارخانه ها اشکال و گوشه های فضا به شکل زاویه دار و منسجم طراحی می شود. به کارگیری از اشکالی مانند مستطیل ، ذوزنقه و مثلث بیشتر از اشکال مدور رواج دارد.

البته می توان برای تعادل دادن به فضا چیدمان وسایل تزیینی یا مبلمان را به شکل مدور صورت بگیرد.

۶. عدم استفاده از دیوار

دکوراسیون داخلی حتماً به محیطی بزرگ نیاز دارد. در این طراحی معمولاً یک فضای بزرگ سوله مانند به یک اتاق تبدیل می شود و فضا های آشپزخانه و اتاق ها از طریق پرده یا کابینت ها جداسازی می شوند.

درواقع بخش های مختلف از طریق مبلمان مرزبندی می شوند. در طراحی داخلی صنعتی بخش زیادی از نور محیط از طریق نور طبیعی و پنجره های بزرگ تأمین می شود.

استفاده از سبک معماری صنعتی به چه کسانی توصیه می شود؟

سبک صنعتی معماری چیست | تهران دیزاین سنتر

دکوراسیون داخلی یکی از مدل های نوین و به روز طراحی دکوراسیون داخلی برای منازل بزرگ است. همان طور که اشاره کردیم در سبک دکوراسیون صنعتی سنت و مدرنیته با هم تلفیق شده اند؛ پس این سبک برای افرادی که دوست دارند در فضایی زندگی کنند که شامل هر دو گروه از عناصر سنت و مدرنیته باشد بسیار مناسب است.

از طرفی این سبک برای افرادی که تمایل به استفاده از رنگ های شاد و دکور های شلوغ و فضا های کوچک دارند مناسب نیست؛ البته می توان در طراحی داخلی فضا از چندین سبک ازجمله سبک معماری صنعتی نیز الهام گرفت.

 مزایای سبک معماری صنعتی

در این سبک معماری شاخصه استفاده از مواد و مصالح مکان پیشین یا پرهیز از دور انداختن مبلمان و دکور های قدیمی ، به نوعی بازیافت در طراحی و ساخت و صرفه جویی در هزینه ها را در بردارد.

هم چنین وجود پنجره های بزرگ نورگیر در طراحی داخلی صنعتی ، سبب صرفه جویی در انرژی و کاهش هزینه های آن می شود.

منبع: تهران دیزاین سنتر

yegane بازدید : 40 چهارشنبه 03 شهریور 1400 نظرات (0)

رترو از واژه retrospective گرفته شده و به معنی نگاه به عقب است. در طراحی محصول و دیزاین هم رترو به معنی طراحی یک محصول جدید است ، با اقتباس از محصولی قدیمی. به طوری که احساس دل نشین و خاطره انگیز محصول قدیمی را به یاد آورد.

در تعاریف کلی ، سبک معماری رترو ، سبکی خاص است با ویژگی هایی مانند رنگ های تند ، طرح های هندسی ، تم های قدیمی و به کارگیری ترند روز دهه های پیشین. اما به طور تخصصی تر می توان گفت که سبک معماری رترو ، فقط به دکوراسیون هایی که اشاره دارد که ترند های دهه های ۵۰ ، ۶۰ و ۷۰ میلادی در آن ها به کار رفته است.

دکوراسیون رترو | تهران دیزاین سنتر

در واقع سبک رترو در دکوراسیون داخلی ، تلفیقی خوشایند از اشکال و المان های مدرنی است که از سبک های قدیمی الهام گرفته اند ، حتی اگر رابطه میان آن ها چندان هم احساس نشود.

سبک معماری رترو  بیشتر به خاطر القای حس نوستالژی و ارائه هنر غیر متکلفانه و حتی بدون چارچوب ، زیبا و سرزنده به نظر می رسد. گویی با آن همه رنگ های تند و تیز و المان های متضاد و پرقدرت ، خبر از نوعی شوخ طبعی و دیوانگی می دهد!

ویژگی های سبک رترو در دکوراسیون داخلی

این سبک ، سبک پویایی و فعالیت است. با سبک معماری رترو ، رخوت و سکون در خانه شما جایی ندارد! رنگ ها پر انرژی ، تند و پر قدرت اند و به طور بسیار متنوع به کار می روند. این سبک محدود به منطقه خاصی نیست و در آن رنگ های متنوع با سلایق مختلف چیدمان می گیرند و نوعی از آزادی و جسارت را به ظاهر خانه شما می بخشند.

سبک رترو در دکوراسیون داخلی می تواند شامل فرهنگ عمومی ، شلختگی و حتی به تعبیر برخی بدسلیقگی شود. این سبک می تواند به ترند های فرهنگ عامیانه ، طراحی گرافیک ، مد ، منابع طبیعی یا رویداد های فعلی اشاره داشته باشد. به طور کلی هر المانی مطابق با سلیقه شما می تواند در طراحی رترو به کار گرفته شود؛ اما باید توجه کنید که خاطره انگیز و قدیمی باشد.  برخی از مهم ترین ویژگی های سبک رترو عبارتند از:

رنگ سبک رترو

رنگ ها در سبک معماری رترو روشن، تند، براق و متضادند. و رنگ های ملایم و خنثی بیشتر برای جلوه دادن به رنگ های تند به کار می روند. المان هایی مانند مبلمان ، نقاشی های مدرن دیواری ، دیوارها و کف خانه ، دارای رنگ های پر انرژی هستند. به گونه ای که بیننده را به چالش میکشند و مدام نگاه او را از سویی به سوی دیگر خانه می کشانند. گویی که المان ها او را به سمت المان های دیگر هدایت می کنند.

مبلمان سبک رترو

در بین اجزای خانه ، مبلمان ، جزئی بسیار مهم در سبک معماری رترو است. در این سبک از مبلمان هایی مدرن ، با فرم های صیقلی و جلا داده شده و رنگ های پر قدرت ، استفاده می شود. در واقع مبلمان ، محور اصلی سبک رترو در دکوراسیون داخلی محسوب می شود. مبلمانی که به جای تنبلی و خمودگی ، یک سره سرزندگی ، پویایی و انگیزه را به اعضای خانه القا می کنند.

نورپرداری سبک رترو

برای ایجاد نورپردازی مناسب در چیدمان به سبک معماری رترو باید در نظر داشته باشید که در این سبک ، منابع نور مانند نمونه های سنتی متداول ، متمرکز و سقفی نیستند. بلکه بیشتر المان های جانبی مثل چراغ های رو میزی ،  لوستر ها و آباژور های مدرن سقفی و آباژور های دیواری به کار می روند.

رنگ زرد ، در نورپردازی سبک معماری رترو ، سهم بیشتری را به خود اختصاص می دهد. چرا که از کنار هم آمدن رنگ زرد و رنگ های تند مبلمان و سایر المان ها ، ترکیبی گرم و شاداب به وجود می آید.

چگونه خانه را به سبک معماری رترو در بیاوریم؟

چگونه دکوراسیون رترو داشته باشیم | تهران دیزاین

۱. از رنگ های تند و براق در دکوراسیون خود استفاده کنید. حتی در سطوح محدود و به اندازه کم. می توانید از یک تابلوی مدرن نقاشی ، چند صندلی براق ، یا چند مجسمه با سبک هنر مدرن استفاده کنید. در ضمن می توانید قسمتی از دیوار را با کاغذ دیواری یا حتی پوستر مناسبی با رنگ های گرم و پر انرژی بپوشانید. برای انتخاب هر مجموعه ای از رنگ ، ضمن توجه بر شادابی و تندی آن ، به هماهنگی و هارمونی میان رنگ ها هم توجه کنید. برای مثال می توانید رنگ های مرکب را با هم به کار ببرید.

رنگ هایی که بیشترین دخالت را در سبک معماری رترو دارند عبارت اند از: سبز ، قهوه ای ، تریاکی ، قرمز ، خردلی ، نارنجی ، بنفش و سیاه.

۲. طرح ها و فرم های هندسی را فراموش نکنید! از نقاشی ها و مجسمه هایی با خطوط منظم هندسی کمک بگیرید. همان طور که پیش از این اشاره کردیم باید از مجسمه هایی با بافت مدرن استفاده کنید اما چنان چه که به المان های چوبی علاقه دارید، آن ها را با رنگ های تیره و صیقلی انتخاب کنید.

۳. از کفپوش، موکت و فرش هایی با رنگ های شاد و دارای طرح های ساده هندسی استفاده کنید. بهتر است از فرش های قدیمی کمک بگیرید،  چرا که هم خاطره انگیزند و هم در آن ها از خطوط و فرم های هندسی استفاده شده است. فرش های قدیمی با پس زمینه لاکی و قرمز، می توانند بهترین انتخاب جهت به کارگیری در سبک رترو در دکوراسیون داخلی برای ما ایرانی ها باشند.

۴. از مصالح و المان های جدید بهره بگیرید. مانند پلاستیک ، پلی استر و منسوجات مدرن با رنگ های خیره کننده. این سبک ، با انقلابی در مقابل سبک های قدیمی ، امکان به کارگیری جسارت هر چه بیشتر در دکوراسیون داخلی را فراهم کرده است. می توانید از میزها و مبلمان پلاستیکی براق یا المان هایی با پوشش چرم مصنوعی استفاده کنید.

۵. المان های پیچیده در سبک معماری رترو جایی ندارند. مبلمان ساده ، کاربردی و راحت بهترین انتخاب برای مبلمان در این سبک هستند. از کاناپه های پهن و بزرگ ، با کوسن های رنگارنگ استفاده کنید. همچنین به جای استفاده از کاشی های گل دار در آشپزخانه ، کاشی های شطرنجی را مد نظر قرار دهید.

۶. برای خاطره انگیز کردن خانه خود ، می توانید کتاب خانه خود را از کتاب های قدیمی پر کنید و قسمت جلویی کتاب خانه را با چندین نوار کاست بپوشانید. یک دستگاه گرامافون یا یک ماشین تایپ دکوری هم می توانند انتخاب خوبی برای دکور خانه با سبک  معماری رترو باشند. هم چنین می توانید با روزنامه های دهه های گذشته ، قسمتی از دیوار را بپوشانید. کاغذ های دیواری با طرح اسکناس های قدیمی ، بلیط های اتوبوس ، عکس های هنرمندان و ورزشکاران محبوب دهه های پیشین و تمبر های رنگارنگ هم انتخابی بسیار مناسب برای به کارگیری در سبک معماری رترو هستند.

۷. برای طراحی اتاق خواب خود به سبک معماری رترو ، از ملحفه های چهارخانه ای استفاده کنید که رنگ هایی آرامش بخش با خطوطی مشخص و منظم دارند. استفاده از رنگ های تند و پر انرژی در اتاق خواب توصیه نمی شود ، به همین دلیل سعی کنید بیشتر از المان های نوستالژیک و عناصر رنگارنگ ولی مات بهره بگیرید.

منبع : تهران دیزاین سنتر

yegane بازدید : 28 سه شنبه 02 شهریور 1400 نظرات (0)

سبک روستیک در دکوراسیون داخلی ، تداعی کننده زندگی انسان های سده های پیشین و روابط مسالمت آمیز آن ها با طبیعت است. سبکی که بازگشت دل نشین طبیعت به خانه را میسر کرده است.

سبک معماری روستیک اتحاد دوباره تمدن انسانی با طبیعت است. اتحادی که کسب بیشترین آسایش و نشاط درونی را برای انسان امروزی ممکن می کند. در این سبک ، مواد اولیه مورد استفاده در المان ها ، برگرفته از طبیعت و دوستدار طبیعت هستند. در این سبک خانه مانند کلبه های روستایی ، پر از المان های چوبی و اصیلی است که سادگی و آرامش در آن ها موج می زند.

تاریخچه سبک معماری روستیک

Rustic در لغت به معنی روستا است. و سبک معماری روستیک ، به سبک روستایی نیز معروف است. اما به طور دقیق تر ، می توان گفت که این سبک در معماری دو تعریف مجزا دارد. در یک تعریف روستیک یک روش سنگ تراشی توصیف می شود که بیشتر در دوران رنسانس به کار گرفته می شده و در تعریف دیگر روستیک نوعی نه چندان رسمی از سبک در معماری محسوب می شود که در آمریکا و کانادا رواج داشته است.
سبک روستیک در دکوراسیون داخلی حدود دویست سال سابقه دارد. سبک های متفاوتی با ویژگی های سبک معماری روستیک وجود دارند.

سبک های ساحلی ، توسکان و خانه روستایی نمونه هایی از سبک های روستیک محسوب می شوند. که در همه آن ها المان های طبیعی ، قدیمی و حتی عناصر زبر و ناهموار به کار می روند. و فضای اصیل طبیعت را به ساکنین خانه القا می کنند.

سبک روستیک چیست | تهران دیزاین سنتر

متریال مناسب برای استفاده در سبک معماری روستیک

در سبک روستیک ، مواد مورد استفاده بیشتر به طور مستقیم از طبیعت گرفته می شود. بهتر است از لوازم مصنوعی در سبک معماری روستیک استفاده نشود. چرم های مصنوعی ، پلی استر ها و عناصر پلاستیکی نمونه هایی از این موارد هستند.

لازم به ذکر است که به کارگیری فلز نیز در سبک روستیک رایج است. آویزان کردن قابلمه ها و ماهیتابه های فلزی ، ظاهری مناسب به یک آشپزخانه روستیک می دهد. به جز چوب و فلز عنصر مهم دیگر طبیعت و خانه ای با معماری روستیک سنگ است. استفاده از انواع سنگ ها برای دیزاین عناصر مختلف دکوراسیون توصیه می شود.

نور و رنگ مناسب برای سبک روستیک در دکوراسیون داخلی

آفتاب یکی از اصلی ترین عنصرهای طبیعت محسوب می شود و حضور آن در خانه ای با سبک روستیک در دکوراسیون داخلی ، ضروری است. به همین دلیل بهتر است پنجره ها بزرگ باشند تا در روز نور طبیعی خورشید به درون خانه راه پیدا کند. البته به دلیل وجود پنجره های بزرگ ، قدی و شیشه ای ، بهتر است که سبک روستیک در خانه ها و هتل های ساکن در محدوده هایی پیاده سازی شود که هوایی معتدل تر دارند. تا خطراتی مانند صاعقه جان ساکنان را تهدید نکنند.

در شب ها هم بهتر است از ریسه های کوچک با نور زرد در اتاق خواب ها و قسمتی از اتاق نشیمن خانه استفاده شود. در سبک معماری روستیک ، منابع نور پرقدرت و مدرن جایی ندارند.

استفاده از نور های ملایم و آباژور هایی با رنگ خنثی ، حالتی طبیعی تر به خانه می ‎دهند و در شب هم ، به سادگی آرامش ساکنان را فراهم می کنند.

در این سبک بیشتر از رنگ های خنثی ، ملایم و آرام استفاده می شود. مانند طیف کرم تا قهوه ای که به طور خاص القا کننده تنه درختان و بدن حیوانات است. ترکیب عناصر تیره رنگ با عناصری روشن به رنگ های کرم ، سفید و زرد ، اساس رنگ بندی در سبک روستیک را پدید می آورد. همچنین می توان در المان های خاصی مانند تابلو های نقاشی یا کوسن ها از رنگ های قرمز ، زرشکی و حنایی بهره برد.

روستیک | تهران دیزاین سنتر

ویژگی های سبک روستیک در دکوراسیون داخلی

۱.‌ استفاده وسیع از چوب و سنگ در دکوراسیون
در سبک معماری روستیک المان های چوبی نقش مهمی را ایفا می کنند. عناصر چوبی به کار رفته در این سبک به طور معمول صیقل داده نشده اند و حتی به طور خام و بدون اصلاح و ایجاد تغییر به کار می روند ، مانند تنه های درخت و الوار های چوبی که به عنوان میز و صندلی مورد استفاده قرار می گیرند.

طبیعی بودن این عناصرمهم ترین ویژگی آن ها می باشد. پس بهتر است که از مجسمه ها و تزئینات سنگی و چوبی براق و رنگ شده غیرطبیعی در سبک معماری روستیک استفاده نشود. کتاب خانه های سنگی و کمد های چوبی در سبک معماری روستیک بسیار مناسب هستند. همچنین می توان در ساخت دیوار ها و ستون های خانه از انواع سنگ های طبیعی و پرداخت نشده استفاده کرد.
۲. استفاده از منسوجات طبیعی
صدف ها و مرجان های دریایی انتخابی مناسب برای تزئین میز و دکور محسوب می شوند. همچنین استفاده از بلور های نمک و انواع بلور های سنگی می تواند به افزایش حضور عنصر طبیعت در خانه کمک زیادی کند.
برای ایجاد سبک روستیک در دکوراسیون داخلی ، نیازی به استفاده از پشم و شاخ طبیعی حیوانات یا مجسمه های حیوانات تاکسی درمی شده نیست. سبک روستیک ، برگرفته از طبیعت و مدیون آن است. لوستر هایی با طرح شاخ حیوانات و شاخه های درخت می توانند نمونه های خوبی از عناصر مناسب برای به کارگیری در سبک معماری روستیک باشند. همچنین می توان از ملحفه ها و کوسن هایی با طرح پوست حیوانات استفاده کرد.
۳. به کارگیری صنایع دستی
بدون شک صنایع دستی مانند ظروف سرامیکی ، لوازم حصیری و بافت های آویزی برای به کارگیری در سبک روستیک ایرانی پیشنهاد می شوند. صنایعی که حضوری فعال و پرتکرار در خانه های روستایی دارند. در خانه ای ایرانی به سبک روستیک ، می توان از کوزه های سفالی برای نگهداری و مصرف آب شرب خنک استفاده کرد. هاون های سنگی قدیمی ، چه به عنوان دکور و چه برای استفاده می توانند در یک آشپزخانه روستیک یافت شوند.

۴. استفاده از پرده ها و پارچه های خاص قدیمی
نور طبیعی نقش مهمی در سبک معماری روستیک دارد. به همین دلیل ، بهتر است پرده های روشن ، نازک و بلندی نصب شوند که پایین آن ها روی زمین کشیده می شوند و حالتی قدیمی ایجاد می کنند.

جنس پرده ها هم می تواند کتان یا پنبه باشد. همچنین بیشتر پارچه های به کار رفته در این سبک ، قدیمی و ضخیم هستند. که از آن ها می توان در تهیه رومیزی و کوسن کمک گرفت. ترکیب چندین پارچه قدیمی و به هم دوختن آن ها هم ایده جالبی برای اجرا در این سبک است.
۵. اهمیت بالای شومینه

المان های سبک داخلی روستیک | تهران دیزاین سنتر
شومینه هم از عناصر اساسی در سبک روستیک است. شومینه های هیزمی ، در کنار سایر المان های چوبی و سنگی ، ترکیبی بسیار چشم نواز ایجاد می کند. تصویر یک صندلی چوبی راک در کنار شومینه ، از نزدیک ترین تصاویر به سبک روستیک در دکوراسیون داخلی است.

۶. قدیمی بودن مبلمان و صندلی ها
مبلمان در این سبک باید چوبی و دارای رنگ هایی در طیف سفید تا قهوه ای باشد. بهتر است طرح مبلمان و کوسن ها پوست حیوانات یا پارچه های قدیمی باشد. بدون شک بهترین صندلی مورد استفاده در سبک روستیک هم صندلی راک یا همان صندلی گهواره ای است.

منبع: تهران دیزاین سنتر

yegane بازدید : 20 جمعه 15 مرداد 1400 نظرات (0)

در محیط منزل و حتی محیط کار ایجاد سوختگی در قسمت های مختلف موکت یا فرش امری اجتناب نا پذیر است. در برخی موارد به راحتی می توانید لکه سوختگی موکت را از بین ببرید. به گونه ای که به هیچ وجه جای سوختگی مشخص نباشد. اهمیت مطالعه این روش ها کمک می کند تا از پرداخت هزینه های گزاف بی نیاز شوید.

به طور کلی سوختگی موکت به چندین دسته زیر تقسیم می شود که برای هر کدام می توانید با استفاده از روش هایی که معرفی می کنیم ، برطرف کنید:

  • سوختگی موکت با اتو
  • لکه سوختگی موکت با سیگار
  • سوختگی با شمع
  • سوختگی با قابلمه
  • سوختگی با زغال

لکه سوختگی موکت با اتو | شرکت زت کاپت

چگونه لکه سوختگی موکت را از بین ببریم

با توجه به افزایش قیمت موکت هایی که امروزه در بازار عرضه می شود ، ایجاد هر گونه لکه یا سوختگی ممکن است که مجبور شوید مجددا برای خرید موکت اقدام کنید. برخی از لکه های سوختگی که بر اثر بی احتیاطی ، حواس پرتی یا هر دلیل دیگری ایجاد می شود را به راحتی می توانید با روش های خانگی و بدون نیاز به افراد متخصص به راحتی برطرف کنید.

برخی از انواع لکه سوختگی موکت موارد زیر است. در ادامه روش های مطمئن برای برطرف کردن و از بین بردن لکه های روی موکت را به طور کامل شرح می دهیم.

  • رفع سوختگی موکت با اتو

برای برطرف شدن لکه سوختگی موکت با اتو ، اگر لکه آن زرد رنگ شده و زیاد عمیق نیست می توانید از پیاز استفاده کنید. در این روش پیاز را به دو قسمت تقسیم کرده و هر دو تکه را روی موکت قرار دهید و به آرامی روی موکت بکشید.

  • رفع لکه سوختگی موکت با سیگار

برای از بین بردن جای سوختگی ، ابتدا با استفاده از یک کاغذ سمباده ، به آرامی روی قسمت سوختگی بکشید تا پرز های ریز سوخته شده از سطح موکت جدا شود. در صورتی که مقداری از سوختگی پس از سمباده کشیدن هم روی موکت باقی ماند ، با استفاده از قیچی کوچک پرز های سوخته شده را کوتاه کنید. سپس با جارو پرز ها را جمع کنید.

لکه سوختگی موکت با سیگار | شرکت زت کارپت

  • رفع لکه زرد سوختگی موکت

در برخی موارد نیز ممکن است به دلیل ریختن غذا یا چای روی موکت لکه های زرد ایجاد شود. این مشکل نیز با یک روش خانگی هم لکه زرد را از بین می برد. مقداری از سوختگی باز هم باقی ماند ، یک ترکیب یک به ده آب اکسیژنه و آب مخلوط کنید و روی لکه زرد به آرامی با استفاده از یک پارچه روی موکت بکشید.

  • رفع لکه سوختگی موکت با زغال

برای رفع این لکه نیز مانند روش قبلی ، ابتدا با استفاده از یک کاغذ سمباده به آرامی آن را روی قسمت سوختگی بکشید.

با این کار پرز های کوتاه و بلند سوخته شده از سطح موکت جدا می شود. اگر لکه سوختگی باقی ماند ، با استفاده از قیچی پرز ها را کوتاه کنید و سپس با جارو جمع کنید. پس آن با استفاده از شامپو فرش ، آن را روی قسمت سوخته شده ریخته و اجازه دهید خشک شود.

پس از آن مجدد روی آن را جارو برقی بکشید تا سطح آن یک دست شود.

  • بر طرف کردن لکه سوختگی با قابلمه

اگر میزان سوختگی با قابلمه زیاد باشد ، با استفاده از روش های بالا به راحتی لکه های زرد روی موکت برطرف خواهد شد؛ اما اگر سوختگی خیلی کم باشد و فقط مقداری از جای سوختگی زبر شده باشد مقداری یخ بردارید و روی قسمت سوخته شده بکشید.

پس از خشک شدن روی قسمت سوخته را شانه کنید تا یک دست شود.

  • برطرف شدن لکه سوختگی با شمع

برای رفع سوختگی موکت با فرش ، قسمت سوخته شده را با استفاده از یک قاشق بتراشید تا ابتدا شمع ها از روی محل سوختگی موکت جمع شود. سپس یک پارچه سفید روی قسمت سوخته شده قرار دهید و با حرارت پایین اتو روی آن بکشید.

پس از این که باقی مانده شمع ها روی پارچه جمع شد ، پارچه را بردارید.

منبع: شرکت زت کارپت

yegane بازدید : 26 دوشنبه 11 مرداد 1400 نظرات (0)

موکت ۳d یا موکت سه بعدی، از جمله لوازم منزل هستند که بسیار شیک و کاربردی ساخته شده اند و با استفاده از آن ها می توانید فضای متفاوت و جدیدی خلق کنید.

با روی کار آمدن موکت سه بعدی، دیگر ذهنتان به سراغ مدل های قدیمی و کسل کننده نخواهد رفت. با توجه به بازار داغ کف پوش ها و سرامیک ها و تنوعی که در طراحی آن ها وجود دارد، تولیدکنندگان فرش و موکت نیز، امکان رشد و تولید موکت با تنوع بسیار بالا را فراهم کرده اند. درواقع موکت ۳d یک شاهکار به تمام معناست که می تواند در هر خانه یا اتاق خوابی، تحولی بزرگ در فضا ایجاد کند.

شما از بین مدل های مختلف و رنگ های بسیار متنوع، قدرت انتخاب دارید و می توانید با توجه به چیدمان منزل و سلیقه خودتان، از موکت سه بعدی مناسب استفاده کنید. موکت ها بسیار نرم تر از سطح زمین هستند و به ویژه برای اتاق کودکان بهترین گزینه محسوب می شوند.

ممکن است شما نخواهید سر تا سر اتاق یا خانه را با فرش بپوشانید و دکور خوبی هم به شما نمی دهد؛ اما استفاده از موکت ۳d می تواند هم کاربردی باشد و خیالتان را از بابت سطح اتاق و خانه راحت کند و هم زیبایی دو چندانی داشته باشند.

طرح های سه بعدی بسیار واقعی به نظر می رسند و به طور کلی نمونه ای از دکوراسیون مدرن به شمار می روند. حالت زنده و متفاوت آن ها، به تنهایی می تواند یکی از المان های جذاب دکور شما محسوب شود. حتی می توانید از این موکت ها به جای فرش استفاده کنید و بخش هایی از خانه یا اتاق و یا تمام محیط را با آن ها بپوشانید.

موکت ۳d طرح های بسیار مختلفی دارد که در ابتدا باید مشخص کنید می خواهید از آن در چه منطقه ای استفاده کنید و بعد با توجه به معیار هایی که در نظر گرفته اید، دست به انتخاب بزنید. موکت های سه بعدی همچنین در اندازه های مختلف قابل خریداری هستند و شما می توانید با توجه به متراژ و محیطی که می خواهید موکت را در آن به کار ببرید، متراژ متناسب را خریداری کنید.

از طرفی باید تصمیم بگیرید می خواهید چه بخش هایی از خانه یا اتاق را با موکت سه بعدی بپوشانید، در هر حال طرح های ساده می توانند زیبایی خاصی ایجاد کنند، اما اگر تمام پذیرایی را با یک طرح شلوغ که با دیگر المان ها و دکور کلی فضا همخوانی ندارد پر کنید، نمای خوبی نخواهید داشت.

اگر می خواهید از موکت ۳d طرح دار استفاده کنید، بهتر است آن را در بخشی از خانه پهن کنید و یا از طرحی استفاده کنید که با محیط همخوانی داشته باشد. به طور مثال اگر وسایل خانه شما ساده هستند، می توانید از یک موکت سه بعدی طرح دار استفاده کنید تا جلوه بیشتری پیدا کند.

چه رنگ موکت سه بعدی مناسب منزل شماست؟

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در انتخاب موکت سه بعدی و فرش مناسب در نظر بگیرید، هماهنگی آن با محیط و دکوراسیون خانه است. با در نظر گرفتن پارامتر هایی که اهمیت دارند و در نمای داخلی تأثیر می گذارند، می توانید انتخاب بهتری داشته باشید. در این بخش چند نکته که می توانند به شما در انتخاب بهترین موکت کمک کنند را بیان می کنیم.

اگرچه بسیاری از افراد به استفاده از رنگ های تیره علاقه ندارند، اما امروزه این رنگ ها به دلیل همخوانی با انواع چیدمان ها و نمای مدرنی که ایجاد می کنند، بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین می توانید از موکت هایی با تراکم بالا استفاده کنید تا نرمی بیشتری داشته باشند و به ویژه برای کسانی که کودک دارند و یا از سالمند پرستاری می کنند، استفاده از چنین موکت هایی توصیه می شود

اگر خانه شما کوچک است و متراژ اتاق یا محیطی که می خواهید در آن از موکت سه بعدی استفاده کنید محدود است، بهتر است طرح های روشن و ساده تر را انتخاب کنید تا محیط بزرگ تر جلوه کند؛ اما اگر محیط بزرگ باشد، می توانید از انواع مدل ها استفاده کنید.

رنگ بندی وسایل خانه اهمیت زیادی دارد و موکت به دلیل اینکه فضای زیادی را اشغال می کند، می تواند در این ترکیب بندی بسیار تأثیرگذار باشد. موکت ها را بر اساس ترکیب بندی رنگی خانه انتخاب کنید. گاهی می توانید از یک پالت رنگی خاص استفاده کنید و طیف روشن و تیره را انتخاب کنید. همچنین ممکن است علاقه داشته باشید از رنگ های مختلف که ترکیب خوبی باهم دارند استفاده کنید.

همچنین پیشنهاد می شود در اتاق کودکان از رنگ های تیره و یا چرک تاب استفاده کنید، زیرا کودکان بازی می کنند و فرش های روشن می توانند شما را دچار مشکل کنند.

منبع: شرکت زت کارپت

yegane بازدید : 25 دوشنبه 11 مرداد 1400 نظرات (0)

یکی از نکات مهمی که هنگام خرید و انتخاب کف پوش باید به آن توجه کافی داشته باشید، میزان بودجه ای است که برای کف پوش در نظر گرفته اید. اگر به نصب و استفاده از سرامیک برای قسمت های مختلف منزل ازجمله آشپزخانه، پذیرایی و هال منزل علاقه دارید، در بسیاری از موارد نیاز به خراب کردن زیر ساخت اولیه است.

علاوه بر این، این خراب کردن و زیرسازی، هزینه های بالایی را برای مالک منزل رقم خواهد زد؛ اما در صورتی که موکت را به عنوان کف پوش انتخاب کنید، نیازی به خرابی نیست و فقط با یک چسب می توانید موکت را روی هر سطحی بچسبانید.

حتی اگر بعد از چندین سال بخواهید نوع کف پوش یا رنگ آن را عوض کنید سختی کم تری را متحمل خواهید شد. برای تعویض سرامیک باید کلیه قسمت ها را مجدداً خراب کنید؛ که این کار علاوه بر صرف بودجه زیاد، باعث صرف هزینه های زیاد دیگری نیز می شود؛ اما اگر به هر دلیلی قصد تعویض موکت را داشته باشید، به راحتی از سطح کنده شده و می توانید آن را با طرح دیگر جایگزین کنید.

به طور کلی موکت ها به چندین دسته مختلف ازجمله موکت کبریتی، موکت چمن مصنوعی، موکت طرح دار و موکت پرز بلند تقسیم می شوند. در این بین امروزه موکت چمن مصنوعی بیشتر جنبه تزئینی داشته و برای اتاق خواب کودکان مناسب است. موکت های طرح دار به راحتی با انواع دکوراسیون ها ست می شوند و برای منازل کلاسیک، مدرن و مینیمال، دارای طرح های مختلفی هستند که متناسب با سلیقه هر فردی در نظر گرفته شده اند.

مقایسه موکت و سرامیک

کف پوش یک پوشش تقریباً دائمی برای قسمت های مختلف هر منزل یا دفاتر کار است؛ شما باید اطلاعات کافی برای انتخاب موکت یا سرامیک داشته باشید.

دکوراسیون منزل روی احساسات مالک منزل تأثیرات مستقیمی دارد و حتی در برخی موارد فرد ممکن است چندین ساعت متوالی را در منزل حضور داشته باشند و بهتر است بهترین دکوراسیون را برای منزلتان آماده کنید. از مهم ترین تفاوت ها و مزیت های بین کف پوش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نظافت آسان موکت

در مقایسه موکت و سرامیک، یکی از نکاتی که حائز اهمیت می باشد، این است که کف پوش سرامیک به صورت مداوم نیاز به نظافت و تی کشیدن دارد. در نگاه اول کلیه لکه ها و حتی جای پا روی سرامیک باقی می مانند.

در صورتی که موکت چندین روز یک بار نیاز به نظافت دارد و برای تمیزکاری وقت زیادی از شما نمی گیرد. همچنین برای تمیز کردن نیازی به استفاده از دستمال نم دار نیست و با جارو برقی به خوبی تمیز می شود.

  • تنوع بالا در طرح موکت ها

موکت در مقایسه با انواع کف پوش ها تنوع طرح بالاتری دارد و با دید بازتری می توانید گزینه متناسب با رنگ و طرح دکوارسیون پذیرایی یا هال، رنگ و طرح موردنظرتان را خریداری کنید. موکت با الیاف طبیعی یا الیاف مصنوعی با پرزهای بلند و کوتاه تولید می شود.

برای مثال موکت های پرز بلند با رنگ های فانتزی برای اتاق خواب کودکان مناسب هستند و برای پوشاندن کف سالن پذیرایی، موکت های پرز کوتاه با رنگ های تیره تر و طرح های متنوع تر توصیه می شوند. موکت به دلیل تنوع زیادی که دارد به راحتی با دکور های مختلف هماهنگ می شود.

  • سکوت و امنیت با موکت

سطح موکت چه دارای پرزهای بلند باشد و چه از پرزهای کوتاه تولید شود، هنگام راه رفتن باعث تولید صدای اضافه نمی شود و به همین دلیل باعث ایجاد فضایی آرام و امن خواهد شد. به همین دلیل موکت برای منازلی که کودکان خردسال یا افراد مسن در آن ساکن هستند، بسیار مناسب است.

علاوه بر این، در صورتی که اجسام روی سرامیک سقوط کنند حتماً می شکند، اما با سقوط اجسام روی موکت هیچ آسیبی به آن ها وارد نمی شود.

  • سرامیک سرد است و موکت گرم

همیشه در مقایسه موکت و سرامیک، یکی از موضوعات مهمی که مطرح است، سرد بودن سطح سرامیک است که این سرما در فصول سرد نیز تشدید می شود. استفاده از موکت علاوه بر جلوگیری از ورود و نشستن سرما داخل منزل، باعث ایجاد فضایی گرم در آن می شود.

به همین دلیل بسیاری از افراد موکت را به عنوان یک عایق حرارتی و صوتی می شناسند. علاوه بر این، سرمای حاصل از راه رفتن روی سرامیک، پس از مدتی باعث ایجاد درد در مفاصل و به ویژه پاها می شود.

  • ارزان تر بودن موکت

انواع و اقسام موکت ها در شرکت های با کیفیت در سراسر ایران و جهان تولید می شوند و به همین دلیل قیمت فروش موکت در اقصی نقاط کشور حدوداً یکسان است. با توجه به این نکته، می توانید با در نظر ای که در اختیار دارید، طرح و رنگ موکت موردنظر را خریداری کنید.

موکت به صورت رول های بزرگ و در هر ابعادی که لازم دارید به فروش می رسد؛ اما برای خرید سرامیک در بسیاری از موارد، باید یک بسته کامل از سرامیک را خریداری کنید و ممکن است همه سرامیک های یک بسته به کار نیایند و دور ریز زیادی داشته باشند.

  • لغزنده بودن سرامیک

سطح سرامیک در مقایسه با موکت لغزنده تر است و به همین دلیل در اکثر موارد مبلمان و میز ناهارخوری در آشپزخانه به راحتی روی سطح آن قرار نمی گیرند و دچار لغزش می شوند. همچنین احتمال افتادن کودکان نیز افزایش می یابد.

  • بزرگ تر نشان دادن فضا

موکت های یک دست که پرزهای کوتاه دارند، فضای هال یا اتاق نشیمن و پذیرایی را بزرگ تر نشان می دهند.

زت کارپت

yegane بازدید : 17 یکشنبه 27 تیر 1400 نظرات (0)

. اگر زمین را به اندازه یک توپ بیلیارد کوچک کنید، زمین از توپ، صافتر خواهد بود.

  1. در سیاره زحل، احتمالاً هرساله میلیونها پوند الماس به صورت باران می‌بارد، جو زحل آن چنان حرارت و فشاری دارد که دانشمندان فکر می‌کنند این سیاره می‌تواند در بالای سطح سیاره، از کربن، الماس تولید کند.

  1. سیاره مشتری آنقدر بزرگ است که به دور خورشید نمی‌چرخد بلکه به دور نقطه‌ای در نزدیکی سطح خورشید گردش می‌کند، خورشید هم به دور همان نقطه می‌چرخد، اما چون نقطه، نزدیک خودش است تنها کمی تکان می‌خورد.

  1. سیاره زهره، برعکس سیارات دیگر منظومه شمسی به دور خود می‌چرخد. دانشمندان فکر می‌کنند که کشش نیروی جاذبه خورشید، محور سیاره را 180 درجه تغییر داده است.

  1. وقتی کره ماه در دورترین قسمت مدار بیضی شکلش قرار دارد، تمام سیارات منظومه شمسی می‌توانند در فاصله بین زمین و ماه قرار بگیرند.

  1. زمین در حال حاضر با سرعت 1029 مایل در ساعت (1656 کیلومتر در ساعت) حرکت می‌کند در حالیکه منظومه شمسی ما با سرعت 490000 مایل در ساعت (حدود 789000 کیلومتر در ساعت) در حال حرکت است.

  1. کهکشان راه شیری و کهکشان آندرومدا قرار است 4 میلیارد سال دیگر با هم برخورد کنند، در اثر این برخورد احتمالاً خورشید به قسمت دیگری از کهکشان پرت می‌شود اما زمین از بین نمی‌رود.

  1. سریع ترین جرم در جهان یک پالسار (تپ احتر) به نامPSR J1748-2446adاست. این تپ اختر، یک ستاره منفجر شده‌ای است که در هر ثانیه 716 بار به دور خود می‌چرخد.

  1. ابر مولکولی "کمان بی (Sagittarius B)" بیش از 2 اکتیلیون (دو به همراه 27 صفر) گالون الکل را در خود جا داده است.
yegane بازدید : 13 پنجشنبه 24 تیر 1400 نظرات (0)

همان‌گونه که در مقاله‌ی “رفتارشناسی اقوام ایرانی”، آثار عوامل طبیعی، فرهنگی و اجتماعی بر رفتار مردم بررسی گردید،

در این مقاله عوامل موثر بر هوش و نظریه‌ی اپی‌ژنتیک (Epigenetics) با عناوین، تعریف هوش، عوامل موثر بر هوش، هوش هیجانی، تیزهوشی، الگوی جهانی بهره‌ی هوشی، انتقاد به مفهوم هوش، وراژن‌شناسی، و نظریه وراژنتیکی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که این تحقیق بسیار جزیی فقط به جهت بیان عوامل محیطی- فرهنگی بر هوش با توجه به منابع مذکور، و اصل اعتقادی‌ام به این عوامل به همراه تجربیات چند دهه‌ی عمرم می‌باشد. ضمنا سخت ایمان دارم که قانون طبیعت بسیار دقیق بوده و انسان کامل خلق می‌شود، ولی شرایط برای بروز و ظهور این صفات (هوش) متفاوت است. در واقع ژنتیک بخشی از ظرفیت درونی فرد است و اپی‌ژنتیک، سایر عواملی است که موجب می‌شود این ژن بیان شود و ظهور یابد.

تعریف هوش:

هوش مقوله‌ای قابل رؤیت یا احساس شدنی نیست، بلکه یک صفت فرضی و یک مفهوم انتزاعی(ذهنی) و مجرد است و آثار آن مورد مطالعه قرار می‌گیرد. هوش مجموعه‌ای از استعدادهاست که حافظه، دقت، یادگیری، درک و … در آن اثر دارد.

در تعریف هوش سه جنبه را باید در نظر گرفت:

  • توانایی و استعداد کافی برای یادگیری و درک امور،
  • هماهنگی و سازش با محیط،
  • بهره برداری از تجربیات گذشته، به کار بردن قضاوت و استدلال صحیح و پیدا کردن راه حل منطقی در مواجهه با مشکلات.

تعریف هوش از دیدگاه بزرگان روان‌شناس، و برخی از دیدگاه‌های دانشمندان مشهور درباره‌ی هوش:

  • دیوید کمر: هوش نتیجه‌ی تاثیر دائمی متقابل فرد با محیط است و اگر این رابطه متقابل به صورت متعادل انجام گیرد موجب توانایی سازگاری فرد با محیط و پیشرفت هوشی می‌شود.
  • اشترن: هوش استعداد عمومی فرد برای سازگاری عقلی با مشکلات و اوضاع تازه زندگی است.
  • همه‌ی آدم‌ها، کوچک و بزرگ دارای هوش هستند، منتها با شدت و ضعف‌های گوناگون. این هوش‌ اکتسابی، قابل رشد و ارتقاست و فقط باید زمینه‌ی بروز پیدا کند و با علاقه و تلاش همراه شود تا شکوفا شده و موفقیت فرد را رقم بزند.
  • هوش مثل چتری وجود و استعدادهای کودک را در برگرفته و مهم‌ترین راه ارتقای هوش و استعداد کودک تا ۱۲ سالگی، فراهم کردن یک محیط غنی برای اوست.

عوامل موثر بر هوش:

از عوامل مهم موثر بر هوش، تغذیه و دیگر شرایط دوران بارداری است. تغذیه مناسب در این دوران و رعایت بهداشت جسمی و روحی مادر، تاثیر مهمی در هوش نوزاد خواهد داشت. سطح هوشی والدین، تغذیه دوران نوزادی و کودکی، شرایط و امکانات محیطی، نوع ارتباط والدین با کودک از دیگر عوامل موثر در رشد و شکوفایی هوش به شمار می‌روند.

عوامل محیطی مثل وجود محرک‌های مناسب در محیط پرورش کودک که او را به کنجکاوی و کنکاش وامی‌دارد، در بروز و ظهور و شکوفایی هوش وی نقش اساسی دارد.

بهره‌ی هوشی (هوش بهر، IQ):

در سنجش‌های سنتی‌تر تیزهوشی، افرادی که میزان بهره‌ی هوشی آن‌ها از حد مشخصی بیشتر شد تیزهوش نامیده می‌شوند. این حد مشخص در نمونه‌گیری‌های مختلف، با توجه به نوع آزمون و جامعه‌ی آماری (جامعه‌ای که بهره‌ی هوشی به صورت نسبی با آن سنجیده می‌شود) متفاوت است. اما بازهم به صورت معمول می‌توان ۱۳۰ را عددی دانست که در بیشتر آزمون‌ها مرز تیزهوشی فرض می‌شود و به افرادی که بهره‌ی هوشی بیش از این مقدار داشته باشند، تیزهوش گفته می‌شوند.

هوش هیجانی (یا هوش احساسی یا عاطفی، EQ):

هوش هیجانی بخش مهمی از هوش است که شامل توانایی شناخت، درک و تنظیم هیجان‌ها (احساسات) و استفاده از آن‌ها در زندگی است. هوش هیجانی از چهار مهارت اصلی تشکیل می‌شود:

  • خود آگاهی: توانایی شناسایی دقیق هیجان‌های خود و آگاهی از آن‌ها به هنگام تولید خودآگاهی، کنترل تمایلات خود در نحوه‌ی واکنش به اوضاع و افراد مختلف را نیز شامل می‌شود. فردی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار است، نسبت به احساسات خود، آگاهی بی‌واسطه و بدون وقفه دارد.
  • خود مدیریتی: یعنی اینکه بتوانید واکنش‌های هیجانی خود را در مقابل همه مردم و شرایط مختلف کنترل کنید.
  • آگاهی اجتماعی: توانایی در تشخیص دقیق هیجانات دیگران و درک اینکه دقیقا چه اتفاقی در حال روی دادن است. این موضوع اغلب به این معناست که طرز تفکر و احساسات دیگران را درک می‌کنید، حتی زمانی که خودتان همان احساسات یا تفکرات را ندارید و این همان همدلی است.
  • مدیریت رابطه: توانایی در به کارگیری “آگاهی از هیجانات دیگران” به منظور موفقیت در کنترل و مدیریت تعامل‌ها. همچنین این توانایی و ارتباط واضح با شرایط و کنترل موثر تعارض‌های دشوار را شامل می‌شود.

تیزهوشی:

تیزهوشی مجموعه‌ای است از استعدادها و ویژگی‌های شخصیتی، و الگوهای رفتاری. تیزهوشی به معنای وسیعِ آن ویژگی برجسته‌ای است که ورای مفهوم صرف هوش‌بهر (IQ) قرار دارد.

تیزهوشی پنهان:

تیزهوشی پنهان یا نهفته برای گروه بزرگی از افراد به کار می‌رود:

گروه اول؛ در شرایط نامساعد محیطی، طبقه اقتصادی- اجتماعی پایین، اقلیت نژادی و قومی قرار دارند.

گروه دوم؛ افرادی که در زمینه‌های متفاوت خلاقیت و هوش‌های گوناگون برجسته‌اند. مانند: هنرهای تجسمی و نمایشی، رفتار روانی- اجتماعی رهبری

گروه سوم؛ افراد کم‌آموز تخصصی، معلولان حرکتی، و افراد ناتوان در یادگیری را شامل می‌شود.

نمونه‌های متعددی از افراد گروه سوم تیزهوشی پنهان را می‌توان نام برد. رودکی، شاعرایرانی؛ هلن کلر، نویسنده‌ی آمریکایی؛ استیون ویلیام هاوکینگ، فیزیکدان و کیهان‌شناس انگلیسی از این افراد هستند.

دام هوش:

بسیاری از مردم که خود را بسیار باهوش می‌دانند، الزاما متفکران خوبی نیستند. آنان در “دام هوش” گرفتارند. این دام جنبه‌های بسیاری دارد که در اینجا به دو مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

شخص بسیار باهوش می‌تواند درباره‌ی موضوعی عقیده‌ای را بپذیرد و از هوش خود برای دفاع از این عقیده (که ممکن است نادرست هم باشد) استفاده کند. این شخص هرچه باهوش‌تر باشد بهتر می‌تواند از عقیده‌اش دفاع کند.

هرچه دفاع از عقیده بهتر باشد، شخص نیاز کمتری به انتخاب‌های دیگر پیدا می‌کند، یا تصمیم بگیرد که به حرفی دیگر گوش ‌دهد. اگر شما خود را محق بدانید، چرا باید این کار را بکنید؟ در نتیجه بسیاری از ذهن‌های خیلی باهوش در دام فکرهای ضعیف می‌افتند، زیرا قادرند از این فکرها دفاع کنند.

جنبه‌ی دوم دام هوش، آن است که شخص با این اندیشه بزرگ می‌شود که خود را از اطرافیانش باهوش‌تر می‌داند (شاید هم این تصور درست باشد). به این ترتیب می‌خواهد بیش‌ترین سود ممکن را از هوش خود ببرد. سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای سود بردن از هوش “اثبات اشتباه دیگران” است. یک چنین سیاستی فورا نتیجه می‌دهد و برتری وی را محرز می‌سازد. سازنده بودن، پاداش کمتری دارد. زیرا ممکن است سال‌ها کار لازم داشته باشد تا موثر بودن عقیده‌ای آشکار گردد. بنابراین، بدیهی است انتقادی و مخرب بودن، کاربرد بسیار خوشایندتری برای افراد باهوش است.

الگوهای جهانی بهره‌ی هوشی

براساس مطالعات انجام شده بهره‌ی هوشی در برخی مناطق زمین بالاتر از دیگر مناطق است. بهره‌ی هوشی در گوشه و کنار جهان از تنوع و تفاوت بالایی در میان کشورهای مختلف، یا شهروندان یک کشور باهم، برخوردار است. دلیل این تفاوت برای مدت زمانی طولانی مورد توجه دانشمندان قرار داشت و پرسش اصلی نیز اینجا بود که آیا دلیل این تفاوت در ریشه‌های ژنتیکی انسان‌ها نهفته است یا شرایط محیطی. براساس نتایج پژوهش‌ها، تنوع در بهره‌ی هوشی دلیل تکاملی دارد و نه ژنتیکی.

انتقادها به مفهوم هوش

غالبا معیارهای معینی نظیر توانایی حل مسئله، استدلال، قدرت حافظه و مانند آن را تعیین کننده‌ی هوش در هر فرهنگی می‌دانند. دانشمندانی نظیر بری (۱۹۷۴) شدیدا با این عقیده مخالف‌اند. آن‌ها طرفدار نسبی‌گرایی فرهنگی هستند. در این دیدگاه، مفهوم هوش از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. برای مثال استرنبرگ (۱۹۷۴) نشان داد که مهارت‌های هماهنگی در جوامع بدوی و نانویسا برای زندگی در این جوامع ضروری به شمار می‌آیند و به عنوان معیاری برای سنجش میزان هوش افراد به کار می‌رود. (مثلا آن دسته از مهارت‌های حرکتی که برای تیراندازی با تیر و کمان لازم است). اما این مهارت‌ها برای اکثر جوامع باسواد و پیشرفته‌تر هیچ رابطه‌ای با هوش ندارد.

در فرهنگ‌های غربی، هوش را اغلب توانایی فرد در حل مسایل دشوار و تفکر خلاق می‌دانند. در حالی که در بسیاری از فرهنگ‌های غیرغربی هوش تا حد زیادی تحت شرایط اجتماعی  بررسی می‌شود. در این گونه فرهنگ‌ها میزان نقش‌پذیری فرد در مسئولیت‌های اجتماعی، همکاری با دیگران و مهارت در ایجاد روابط بین‌فردی به عنوان معیاری برای سنجش هوش در نظر گرفته می‌شود.

اپی‌ژنتیک چیست؟

اپی‌ژنتیک به معنای “ورای ژنتیک” است و در این زمینه به بیان(خواندن) یا عدم بیان(نخواندن) ژن‌ها گفته می‌شود. اپی‌ژنتیک اصولا مطالعه‌ی عوامل خارجی یا محیطی است که باعث روشن یا خاموش شدن ژن‌ها می‌شود و بر روی چگونگی خوانده شدن ژن‌ها (بیان ژن‌ها) اثر می‌گذارد.

نظریه‌ی اپی‌ژنتیک

نطریه‌ای است در زمینه‌ی توارث که می‌گوید ژن‌ها دارای حافظه‌ای برای وقایع هستند. مثلا ممکن است دو نسل در معرض واقعه یا رخدادی قرار بگیرند و این رخداد در ژن‌های آن نسل نشان‌گذاری (Gene Imprinting) شود و همین الگو برای ۳ یا ۵ نسل بعد یا بیشتر ادامه یابد. به این ترتیب در واقع الگوی بیان ژن تغییر می‌کند، بدون اینکه توالی DNA تغییر نماید.

چگونگی روش کار؟

ژن‌های DNA باید بیان (خوانده) شوند و به RNA پیام‌رسان کپی شوند تا RNA در خارج از سلول شروع به تولید پروتئین کند. این پروتئین‌های ساخته شده هستند که خصوصیات و عملکرد هر سلول را تعیین می‌کنند. تغییرات اپی‌ژنتیکی می‌توانند بیان یک ژن را بهینه سازند یا در آن اختلال ایجاد کنند.

یکی از روش‌های معمول ایجاد اختلال این است که DNA یا پروتئینی به نام هیستون که DNA به دورش پیچ خورده، با برچسب‌های شیمیایی کوچک برچسب بخورد. بعضی از این برچسب‌ها از بیان ژن جلوگیری می‌کنند. حال یا به وسیله‌ی تداخل در مولکول کپی‌کننده‌ی DNA به RNA ، یا شیوه‌ای که باعث می‌شود DNA به دور هیستون محکم‌تر و تنگ‌تر پیچ بخورد، باعث می‌شود این قسمت از DNA قابل دسترس نباشد. یعنی ژن مورد نظر آنجا هست ولی فعالیتی ندارد، چون ترجمه نمی‌شود. بهینه‌سازی کپی و ترجمه‌ی ژن توسط این برچسب‌ها باعث می‌شوند DNA به دور هیستون بازتر شود و در نتیجه راحت ترجمه و کپی شود و پروتئین مربوط به آن ژن بیشتر و بهتر تولید گردد.

تغییرات اپی‌ژنتیکی می‌توانند بعد از تقسیم سلولی نیز باقی بمانند. این بدان معناست که این تغییرات می‌توانند روی یک موجود از تولد تا مرگ تاثیر بگذارند.

اپی‌ژنتیک هم‌چنین باعث می‌شود که محیط و ژنوم شما تاثیرات متقابل داشته باشند. برچسب‌هایی که ژن‌ها را خاموش و روشن می‌کنند، خود تحت تاثیر تغییرات محیطی مانند رژیم غذایی و آلودگی‌های شیمیایی و داروها قرار می‌گیرند. این تغییرات ممکن است که به بیماری و اختلال‌های زیستی منجر شوند. به عنوان مثال، یکی از این برچسب‌ها می‌تواند ژنی را خاموش کند که مسئول تولید پروتیین مقابله با تومور باشد.

بیشتر تغییرات اپی‌ژنتیکی در تشکیل (گامت) سلول‌های جنسی پاک می‌شوند. ولی تحقیقات جدید نشان داده که تعدادی از این برچسب‌ها باقی می‌مانند و به نسل‌های بعدی منتقل می‌شوند. به عبارتی اپی‌ژنوم قابلیت موروثی بودن را دارد. البته خوبی اپی‌ژنوم این است که دائمی نیست و با یک روش سالم می‌توان آن را در تعادل و سلامت نگه داشت. چرا که با درک بهتر اپی‌ژنتیک ما می‌توانیم چرایی پیری، ایجاد سرطان و خیلی مشکلات و فعالیت‌های بدن را درک کنیم. با فهمیدن اینکه  چگونه اپی‌ژنتیک ما را کنترل می‌کند ما نیز می‌توانیم آن را کنترل کنیم.

با توجه به تاثیرات محیطی بر ژن می‌توان نتیجه گرفت که رویدادهای آسیب‌زا مانند قحطی، اضطراب، نوع رژیم غذایی و … بر نسل‌های آینده اثرگذار می‌باشند و در واقع در حین رشد جنین سابقه ژنتیکی والدین به طور کامل پاکسازی نمی‌شود و بخش‌هایی از گذشته‌ی آن‌ها به نسل جدید انتقال پیدا می‌کند. بنابراین داشتن ژن خوب تضمین کننده‌ی داشتن فرزندانی سالم نیست، برای داشتن فرزندان سالم باید DNA را نیز سالم نگه داشت.

اما چطور باید DNA  را سالم نگه داشت؟

پاسخ این سئوال را شاید بتوان در حد چند جمله به صورت کامل بیان کرد، اما برای به اجرا درآوردن آن باید روی نسل‌های آینده در بازه‌ی زمانی چند قرنی کار فرهنگی، اجتماعی، آموزشی صورت پذیرد تا آثار رویدادهای تاریخی و اجتماعی از حافظه‌ی ژن‌ها پاک گردد و به تدریج جامعه به سوی تولیدمثل سالم گام بردارد.

ثبات اقتصادی و امنیت زن در خانواده و جامعه، آموزش صحیح از دوران کودکی، امنیت روحی روانی، و تامین آرامش در جامعه و … عواملی هستند که جامعه را به سوی تولیدمثل سالم هدایت می‌کند. کشورهایی مانند نروژ، فنلاند، سوئد، دانمارک، نیوزلند، کانادا و دیگر کشورهای اتحادیه اروپایی، امریکا، ژاپن، چین، کره جنوبی و … در طول چند قرن توانستند به این مهم دست یابند. مسلما این کشورها متکی به ژن هوش نبودند و تلاش چند قرن گذشته آنان در امر آموزش نقش به‌سزایی در رشد هوش افراد اجتماعشان داشته است (نظریه اپی‌ژنتیک).

اما کشورهای پیشرفته به دو روش به اهدافشان دست یافتند:

  • تلاش بی‌وقفه در تامین عوامل موثر بر پرورش هوش،
  • جذب افراد باهوش از کشورهایی که زمینه‌ی پرورش هوش را ندارند یا بهتر بگوییم جذب نخبگان کشورهای دیگر.

بدیهی است که بار توسعه  پیشرفت جوامع بر دوش هوشمندان و نخبگان هر جامعه‌ای است. حال وقتی در یک جامعه شرایط به گونه‌ای باشد که نخبگان در گذر زمان آن را ترک کنند، جامعه مستقیما صدمه می‌خورد و در درازمدت هم ذخیره‌ی ژنتیکی فقیرتر می‌گردد و نسل‌های آتی آن جامعه در روند انتقال هوش با اخلال مواجه می‌شوند.

در واقع یک نخبه‌ی علمی، اقتصادی که از کشور خارج می‌شود، تنها دانش و استعداد آن فرد یا مقداری ثروت عادی از کشور خارج نمی‌شود؛ بلکه ژن‌های نخبگی و کارآمدی را نیز با خود می‌برد تا نسل‌های بعدی او در خارج از کشور از آن بهره‌مند شوند و جوامع میزبان‌شان را از آن بهره‌مند سازد.

yegane بازدید : 18 چهارشنبه 23 تیر 1400 نظرات (0)

اعتماد به نفس نقش تعیین‌کننده‌ای در زندگی هر فرد دارد. چالش‌ها مانند بارانِ شهاب‌سنگ یکی پس از دیگری بر روی سَرمان می‌ریزند و «اعتماد به نفس» تنها سایه‌بان ماست. افراد موفق بخش بزرگی از موفقیت‌شان را مدیون اعتماد به نفس‌شان هستند. موفقیت و اعتماد به نفس رابطه‌ی مستقیمی دارند. ممکن است فردی به‌تازگی به شرکتی که در آن کار می‌کنید پیوسته باشد، ولی در همین زمان کوتاه به لطفِ اعتماد به نفس‌ بالایش، اعتبار زیادی کسب کرده باشد. بسیاری از کارآفرینان موفق، به کمک اعتماد به نفس‌شان ایده‌های انقلابی‌ خود را که از دیدِ دیگران غیرممکن و حتی احمقانه بودند، عملی کرده‌اند.

برای داشتن اعتماد به نفس لازم نیست آدم بی‌نظیری باشید، تنها کافی است که از خودتان راضی باشید. اعتماد به نفس همان صدای درون سرتان است که می‌گوید: «همه چیز درست میشه، تو می‌تونی.»

حال نگاهی می‌اندازیم به ۸ روشی که می‌تواند اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرد و شما را به موفقیت نزدیک‌تر کند.

۱. خودباوری داشته باشید

افراد با اعتماد به نفس باور دارند که می‌توانند کارهای دشوار را انجام بدهند. آنها برای انجام کارها، داشتن مدرک یا تحصیلات دانشگاهی را ضروری نمی‌دانند، بلکه تلاش می‌کنند و باور دارند که موفق می‌شوند.

. شرایط بد را مدیریت کنید

افراد با اعتماد به نفس هنگام بروز مشکلات به جای بدوبیراه گفتن به زمین و زمان، تلاش می‌کنند شرایط را مدیریت کنند. آنها به جای شکایت از چالش‌ها و مشکلاتی که برای‌شان پیش آمده است، تلاش می‌کنند مشکلات را پشت سر بگذارند و آماده‌ی مواجهه با چالش‌های بعدی شوند.

اتفاقات ناخوشایند برای همه‌ی ما پیش می‌آیند. باید تلاش کنید تا از تکرار این اتفاقات جلوگیری کنید و اجازه ندهید که این اتفاقاتِ بد، سایر فعالیت‌هایتان را هم تحت تأثیر قرار بدهد.

. تسلیم نشوید

موفقیت و اعتماد به نفس - هرگز تسلیم نشوید

هیچ چیز باارزشی، آسان به‌دست نمی‌آید. اگر می‌خواهید فردِ با اعتماد به نفسی باشید، باید غبار شکست را از خود بتکانید و مسیرتان را ادامه بدهید.

وقتی تمام اطرافیان‌تان معتقدند ایده‌ی شما احمقانه است، شما باید تنها کسی باشید که به خودتان ایمان دارید، درست مانند ایلان ماسک که با وجود مشکلات و چالش‌های موجود، تسلا را ساخت. افراد با اعتماد به نفس سعی می‌کنند دید مثبتی به زندگی داشته باشند تا در دام مشکلات و ناامیدی‌ها گرفتار نشوند. آنها می‌دانند حتی اگر استراتژی‌های فعلی‌شان به موفقیت نرسد، می‌تواند درس‌هایی برای موفقیت در پروژه‌ی بعدی به آنها بدهد.

. تمام الگوها را بشکنید

افراد با اعتماد به نفس به جای دنباله‌روی از همه‌ی قواعد، آنها را می‌شکنند، زیرا می‌دانند درنهایت کارشان به نتیجه‌ی مثبت ختم می‌شود. آنها باور دارند وقتی دیگران دستاوردشان را ببینند، کارشان را درک می‌کنند.

در طرف مقابل، افرادی هستند که به‌دلیل نداشتن خودباوری، از شکستن الگوهای ثابت می‌ترسند. آنها تصور می‌کنند شکستن الگوها گناهی کبیره است و به هر قیمتی که شده از اعتماد به خودشان و ساختن الگوهای جدید، پرهیز می‌کنند. آنها افراد با اعتماد به نفس را افرادی مغرور می‌دانند و منتظر فرصتی هستند که نفرت‌شان را به آنها ابراز کنند. البته منظورمان این نیست که الگوها را بشکنید تا نشان بدهید فرد باحالی هستید! بلکه باید الگوها را بشکنید تا چیز فوق‌العاده‌ای خلق کنید.

. به حرف مردم اهمیت ندهید

یکی از چیزهایی که می‌تواند موجب نابودی اعتماد به نفس‌ شود، اهمیت دادن به حرف مردم است. وقتی در مورد یک تصمیم بیش از اندازه فکر کنید، رفته‌رفته اعتماد به نفس‌تان جای خود را به ترس و شک می‌دهد.

افراد با اعتماد به نفس قلبا برای خودشان ارزش قائل هستند. آنها نیازی به تأیید دیگران ندارند، زیرا هیچ چیزی برای‌شان باارزش‌تر از تأیید خودشان نیست.

۶. از اشتباهات دیگران بگذرید

افراد با اعتماد به نفس سنجیده عمل می‌کنند. آنها به همه‌ی رویدادهای منفی واکنش نشان نمی‌دهند، بلکه سعی می‌کنند نسبت به بعضی از مسائل بی‌تفاوت باشند. این هنری است که در مدیتیشن هم به افراد آموخته می‌شود.

اگر بخواهید از انرژی محدودی که دارید، برای مقابله با همه‌‌ی اتفاقات زندگی استفاده کنید، خیلی زود خسته می‌شوید. شاید همین پدیده، علت خستگی و بی‌حوصلگی برخی از اطرافیان‌تان باشد. گاهی اوقات بد نیست از اشتباهات دیگران چشم‌پوشی کنید و به کسی که اعصاب‌تان را بهم می‌ریزد، لبخند بزنید. افراد با اعتماد به نفس خودشان را درگیر مسائل کوچک نمی‌کنند.

. از مکالماتِ چالش‌برانگیز نترسید

موفقیت و اعتماد به نفس - از مکالمات سخت نترسید

یکی دیگر از ویژگی‌های افراد با اعتماد به نفس این است که از گفت‌وگوهای دشوار نمی‌ترسند. گاهی اوقات باید چیزهایی ناخوشایندی به دیگران بگوییم که حتی ممکن است به‌خاطر آن از ما متنفر شوند. گفتن این حرف‌ها واقعا دل شیر می‌خواهد!

در این‌گونه مواقع بهترین کاری که می‌توانید انجام بدهید، این است که به گذشته نگاه کنید و موقعیت‌هایی را به یاد بیاورید که شجاعت در یک مکالمه‌ی ترسناک، دستاورد بزرگی برای‌تان به ارمغان آورده بود. مرورِ موفقیت‌های قبلی، یکی از راه‌هایی است که به شما کمک می‌کند در موقعیت‌های سخت، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

افراد با اعتماد به نفس می‌دانند تا زمانی که گفت‌وگوهای دشوارشان را به پایان نرسانند، نمی‌توانند به کارهای مهم دیگرشان رسیدگی کنند. به تأخیر انداختن و اجتناب از مکالمات سخت، احساس دردناکی به شما می‌دهد و بخشی از مغزتان را درگیر این موضوع می‌کند، درحالی‌که اگر این مأموریت را به انجام برسانید، می‌توانید با خیال راحت به سایر کارهایتان رسیدگی کنید.

هیچ‌کس دوست ندارد دیگران او را پس بزنند و بر سرش فریاد بکشند، ولی داشتنِ اعتماد به نفس این شجاعت را به شما می‌دهد تا این جنبه‌ی منفی کوتاه‌مدت را در نظر نگیرید و کاری را که لازم است، انجام بدهید. باید گاهی اوقات بایستید و پیامی را به دیگران برسانید که شاید دوست نداشته باشند بشنوند.

نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که بعضی از مکالمات به آن سختی‌ای که ما تصور می‌کنیم، نیستند و نتیجه‌ی آنها با چیزی که انتظارش را داریم، بسیار متفاوت است. بیشترِ نتایج بزرگ، از گفت‌وگوهای دشوار به‌دست می‌آیند. ممکن است استرسِ برخی از این مکالمات، خواب را از چشمان‌تان برباید و معده‌تان را به درد بیاورد، ولی با به‌کار بردنِ نکاتی که گفتیم، احتمالا کار آسان‌تری پیش‌رو خواهید داشت.

. ترس‌تان را به اعتماد به نفس تبدیل کنید

اگر می‌خواهید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، وقت آن رسیده است کارهایی را که برای‌تان ترسناک هستند، به انجام برسانید. انجام این کارها اعتماد به نفس‌تان را بیشتر از هر چیز دیگری تقویت می‌کند.

زمانی که زندگی برای‌تان سخت می‌شود و اتفاقات روزمره شما را تحت فشار قرار می‌دهند، دنبال کردن اهداف‌، کار سختی خواهد شد. در این بین، تنها راه‌ این است که ترس‌تان را به‌عنوان یک سلاح به‌کار ببرید و آن را به اعتماد به نفس‌ تبدیل کنید. با این کار، مورد تحسین دیگران نیز قرار می‌گیرید.

yegane بازدید : 18 دوشنبه 21 تیر 1400 نظرات (0)

بعضی اوقات ممکن است فرد همه‌ی امیدش به زندگی را از دست بدهد. این اتفاق ممکن است به دلیل شکست‌های متوالی در زندگی باشد. نتیجه‌ی آن ایجاد دردی وصف‌ناپذیر است. طلاق، شکست در فعالیت اقتصادی، اخراج از کار، از دست دادن عزیزان و… از جمله اتفاقاتی هستند که می‌توانند امید در زندگی را از بین ببرند. در نهایت شما احساس می‌کنید به آخر خط نزدیک شده‌اید و انگیزه‌ای برای ادامه دادن ندارید.

زمانی که ما دچار شکست بزرگی می‌شویم، بخش اعظم امیدی که کم‌کم در زندگی به دست آورده‌ایم را از دست می‌دهیم. مانند قدرت اراده، چشمه‌ی امید ما هم می‌تواند به راحتی خشک و نابود شود. وقتی تنها کاری که پس از یک شکست بزرگ انجام می‌دهید دچار نگرانی و استرس شدن و فکر کردن به ترس‌هایتان است، از دست دادن همه‌ی امیدتان اتفاق محتملی خواهد بود.

شکست بخشی از چرخه‌ی زندگی است. شکست به ما می‌آموزد که ما انسان‌های کاملی نیستیم. حتی اگر در اثر تصمیمات غلط یا اتفاقات بد احساس شکست کنیم، باز هم نباید همه‌ی امیدمان را از دست بدهیم. شکست‌ها ما را برای زندگی بهتر و درخشان‌تر آماده می‌کنند. شاید این موضوع در همان روزها احساس نشود، ولی گذر زمان برای ما اتفاقات خوبی رقم خواهد زد.

با تمام این اوصاف وقتی که احساس می‌کنیم کل دنیای ما ویران شده است، چه اتفاقی می‌افتد؟ چگونه امید را در دل‌مان زنده نگه داریم؟ چگونه در آینده در مقابل از دست دادن تمام امیدمان مقاومت کنیم؟ ۵ راه ساده و سرراست برای زنده نگه‌داشتن امید وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

۱. ارزیابی مجدد شرایط

امید در زندگی - شرایط را مجددا ارزیابی کنید

زندگی شبیه لنز دوربین است. هر چیزی که بر روی آن تمرکز کنیم، برای ما واضح‌تر و واقعی‌تر به نظر می‌آید. اگر بر روی نقاط منفی تمرکز کنیم، فقط نقاط منفی را می‌بینیم. ولی وقتی تمرکز خود را بر روی نقاط مثبت منعطف کنیم، چیزهای مثبت بهتر دیده می‌شوند. ما همان چیزی را درو می‌کنیم که کاشته‌ایم.

وقتی که در زندگی با شکست بزرگی مواجه می‌شوید، باید نسبت به شرایط موجود ارزیابی مجددی انجام بدهید. توجه کنید که بسیاری از افراد موفق هم بارها در زندگی طعم شکست را چشیده‌اند.

صحبت ما فقط در مورد موفقیت مالی نیست. اگر شما در پی شکست تسلیم نشوید، موفقیت در تمام زمینه‌ها برای شما امکان‌پذیر خواهد بود. به شکست به چشم مانعی نگاه کنید که با پریدن از روی‌ آن می‌توانید به سمت موفقیت حرکت کنید. اجازه ندهید موانع سد راه شما بشوند.

کل زندگی برای شما مثل یک سفر ماجراجویانه است. فقط مقصدتان نیست که اهمیت دارد. در اهداف خود بازنگری کنید تا ببینید دقیقا هدف‌تان چیست و چرا چنین هدفی دارید. اگر دلایل شما محکم و قانع کننده بود، نگذارید هیچ شکستی مانع راه شما بشود.

۲. قلب خود را سرشار از قدردانی و شکرگزاری کنید

امید در زندگی - قدردان داشته‌های خود باشید

شاید به نظر شما این حرف شعارگونه بیاید. اما بهتر است ما به جای حسرت چیزهایی که نداریم، قدردان داشته‌های خود باشیم. ذهن‌تان چیزی را درو می‌کند که خودتان در آن کاشته‌اید. شکرگزار باشید تا ببینید زندگی‌تان چگونه تغییر می‌کند و امیدتان دوباره زنده می‌شود.

افراد زیادی در دنیا فقر، جنگ، قحطی، ظلم حاکمان و انواع معلولیت‌ها را تحمل می‌کنند. وقتی که ما بر روی چیزهایی خوبی که در زندگی داریم تمرکز کنیم، می‌توانیم به جای ناامیدی، شکرگزار داشته‌های خود باشیم.

زمانی که احساس می‌کنید هیچ چیزی در زندگی ندارید که به خاطرش شکرگزار باشید، تلاش کنید تا فهرستی از داشته‌های خود تهیه کنید. همین که زنده‌اید، می‌توانید بخوانید، حرف بزنید، غذایی برای خوردن دارید و افرادی شما را دوست دارند، دلایل خوبی برای شکرگزاری هستند.

ما همیشه می‌توانیم دلیلی برای قدردانی داشته باشیم. قدردانی خصلتی است که با تمرین می‌توانیم کسب کنیم. وقتی که ما خوبی‌های دنیا را ببینیم، امید در زندگی در ما دوباره زنده می‌شود و منتظر اتفاقات خوب در زندگی خود خواهیم بود.

۳. بی‌طرفانه به شرایط موجود نگاه کنید

سخت‌ترین قسمت شکست و ناامیدی، ناتوانی ما در نگاه بی‌طرفانه به شرایط است. چه ما مسبب مصیبت یا اتفاقی باشیم چه نباشیم، نگاه بی‌طرفانه به وضعیت می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. خیلی سخت است که احساسات درونی و امیال خود را از شرایط موجود حذف کنیم.

اما وقتی که بی‌طرفانه و بدون تعصبات به شرایط نگاه کنیم، می‌توانیم علت و تأثیر شرایط را بر روی رفتارمان شناسایی کنیم. در این زمان باید اصلاحات لازم را بر روی خودمان انجام بدهیم تا بتوانیم به هدفی که داریم، نزدیک شویم. اگر ما بتوانیم خودمان را اصلاح کنیم و ناامید نشویم، در نهایت به رؤیاهای خود می‌رسیم و موفق می‌شویم.

۴. به حمایت دیگران تکیه کنید

امید در زندگی - به حمایت دیگران تکیه کنید

از دست دادن همه‌ی امیدمان می‌تواند ما را ویران‌ کند. وقتی که ما قدم در مسیر آرزوهای خود می‌گذاریم، سختی‌های زیادی برای ما پیش خواهد آمد. ولی وقتی به افرادی تکیه کنیم که از ما حمایت می‌کنند، کمی از مشکلات ما کاسته می‌شود.

دیگران می‌توانند چشم‌اندازی از شرایط را به ما نشان بدهند که خودمان از آن غافل بوده‌ایم. هنگامی که با شرایطی بسیار سخت مواجه می‌شویم، خانواده، دوستان، همکاران و سایر افراد می‌توانند از ما حمایت کنند.


۵. باور داشته باشید

امید در زندگی - به خدا ایمان داشته باشید

گاهی اوقات باید ایمان داشته باشیم که اتفاقات خوبی در راهند. و به این درک برسیم که هر اتفاقی دلیل و حکمتی دارد و همه چیز تحت کنترل و قدرت ما نیست. اگرچه ممکن است ما همیشه حکمت یک اتفاق را درک نکنیم ولی قطعا دلیلی برای رخ دادنش وجود دارد.

هر دینی که داشته باشید، ایمان داشتن نشان دهنده‌ی اعتماد و اطمینان‌تان به رخ دادن اتفافات خوبی است که در راهند. تکیه بر ایمان‌تان به شما کمک می‌کند تا امیدتان افزایش یابد.

شاید گفتنش ساده‌ باشد، ولی می‌توانبم به مرور زمان امید را دل‌مان تقویت کنیم تا در مواجهه با بزرگترین مصیبت‌ها هم به طور کامل از بین نرود. چیزی که ما را نکشد، قوی‌ترمان می‌کند. ما باید به خلقت هوشمندانه‌ی جهان اعتماد داشته باشیم. انسان‌ها فقط برای زنده ماندن آفریده نشده‌اند، بلکه هدف خلقت آنها کمال است.

yegane بازدید : 17 یکشنبه 20 تیر 1400 نظرات (0)

می توانیم زمان را مدیریت کنیم

بسیاری از افراد می گویند ما نمی توانیم به کارهای خود برسیم! همیشه سرمان شلوغ است! اصلاً نمی توانیم زمان خود را مدیریت کنیم! همیشه زمان را زود از دست می دهیم و…

اگر شما نیز جز این دسته از افراد هستیم، باید بگویم که برنامه ریزی می تواند همه این مشکلات را حل کند!

بدیهی است که شما وقتی برنامه ریزی می کنید، به راحتی در ذهنتان تقسیم بندی می کنید که چه کارهایی باید انجام دهید تا به موقع به انجام تمام کارهای خود برسید و از برنامه جا نمانید.

در واقع برنامه ریزی کمک می کند که برای رسیدن به تمام کارهای خود، قید برخی کارهای غیر مهم و نه چندان ضروری را بزنید و فقط به تکمیل برنامه خود فکر کنید. به همین دلیل مدیریت زمان از آب خوردن هم ساده تر می شود!

البته درباره این موضوع در مقاله دیگری به نام اهمیت برنامه ریزی در مدیریت زمان به طور دقیق و مفصل صحبت کرده ایم که مطالعه آن مقاله را هم به شما توصیه می کنم؛ چرا که به نوعی مکمل این مقاله به شمار می آید.

برنامه ریزی، مدیریت زمان را آسان تر می کند
برنامه ریزی، مدیریت زمان را آسان تر می کند

تمام جوانب را در نظر می گیریم

فکر می کنم اگر حتی ما قرار باشد به یک دلیل برنامه ریزی داشته باشیم، می توانیم این مورد را ملاک خود قرار دهیم! چرا که زمانی که برنامه ریزی انجام می شود، ما تمام تلاش خود را می کنیم که تمام جوانب زندگی خود را مورد بررسی قرار دهیم. یعنی به خوبی می بینیم که در هر بخش زندگی خود چه کارهای عقب افتاده یا مهمی داریم و تلاش می کنیم که آن ها را به خوبی پوشش دهیم.

به زبانی ساده تر، برنامه ریزی کمک می کند که ذهن ما تمرکز خود را از نمی توانم ها و افکار منفی بردارد و به این فکر کند که چطور باید کار را انجام دهد و روی من می توانم تمرکز کند.

همچنین تلاش می کند که هیچ کاری از برنامه جا نماند تا کامل ترین و بهترین برنامه ممکن برای ما رقم بخورد. پس فکر می کنم که به خوبی متوجه شده باشید که دقیقاً چرا باید برنامه ریزی کنیم !

به انجام کارهای بیشتری می رسیم

یک بار دیگر به دو مورد قبل توجه کنید؛ مدیریت زمان و توجه ذهن به قدرت و توانایی های خود.

خب، با توجه به این دو مورد، به نظر شما بدیهی نیست که کارهای بیشتری انجام شوند و برنامه ریزی در اصطلاح پر و پیمون تری داشته باشیم؟

طبیعی است که برنامه ریزی انسان را منظم تر می کند و باعث می شود ذهن به انجام کارها طبق نظمی خاص و اصولی عادت کند و بعد از یک مدت، برنامه ریزی نکردن و کم کار کردن ما را اذیت خواهد کرد!

البته این نکته را هم مدنظر داشته باشید که برنامه ریزی اصول و تکنیک هایی خاص دارد که باید آن ها هم به خوبی رعایت شوند تا در نهایت نتیجه ای که دلخواه ما می باشد حاصل شود. اگر شما هنوز این تکنیک ها را به خوبی نمی دانید، پیشنهاد می کنم حتماً مقاله تکنیک های برنامه ریزی را هم مطالعه کنید که از نان شب هم برایتان واجب تر است!

وقتی برنامه ریزی کنیم، می توانیم به انجام کارهای بیشتری برسیم
وقتی برنامه ریزی کنیم، می توانیم به انجام کارهای بیشتری برسیم

نقاط ضعف و قوتمان مشخص می شود

وقتی که برنامه اصولی پیش می رود، بعد از مدتی ما به خوبی متوجه می شویم که دقیقاً چه نقاط ضعف و قوتی داریم؟

به طور مثال، اگر در برنامه ریزی های روزانه خود در طی یک هفته گذشته، هیچ روی نتوانسته ایم به انجام کارهای مرتبط با درس یا… برسیم، متوجه می شویم که در این حوزه ضعف داریم و باید بیشتر روی آن کار کنیم.

یا اگر کارهای مرتبط با شغلمان طبق روال پیشرفته، متوجه می شویم که هم به این حوزه علاقه داریم و هم یکی از نقاط قوتمان به شمار می آید.

پس مورد بعدی برای این که بدانیم چرا باید برنامه ریزی کنیم شد: شناسایی نقاط ضعف و قوت.

با برنامه ریزی می توانیم صرفه جویی کنیم!

اگر تا کنون به خوبی برنامه ریزی کرده باشید، متوجه شده اید که این کار، از اتلاف زمان و انرژی ما بسیار جلوگیری می کند!

درباره زمان صحبت کردیم اما در مورد انرژی، باید بگویم که وقتی ما طبق اصول و برنامه کارهای خود را پیش می بریم، دیگر از این کار به آن کار نمی پریم، کارها را نیمه کاره رها نمی کنیم، تعداد زیادی کار را به طور همزمان روی سر خود نمی ریزیم و…

همین اتفاق هم باعث می شود که به انرژی ما تحلیل نرفته و برای انجام کارهای دیگر قدرت بیشتری داشته باشیم.

اهمیت برنامه ریزی در جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی
اهمیت برنامه ریزی در جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی

کاهش فشارهای روانی و ذهنی را در پی دارد

زمانی که اتفاقاتی که در بخش قبل عرض کردم برای ما رخ ندهد (از این کار به کار دیگری پریدن، نیمه کاره رها نکردن، عدم انجام کارها به طور همزمان و…) به نوعی تکلیف ما با خودمان مشخص می شود و در اصطلاح متوجه می شویم که با خودمان چند چندیم!

این کار به شدت از میزان فشار روانی و روحی و حتی جسمی روی ما می کاهد و کمک می کند با آرامش بیشتری به کارهای خود ادامه دهیم و در نتیجه، در انجام کارهای خود موفق تر هم باشیم!

پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که دائماً در معرض فشارهای زیادی هستید و به دنبال آرامشید، برنامه ریزی برایتان به طرز فوق العاده ای واجب و ضروری می باشد.


در ادامه بخوانید: چگونه برنامه ریزی خود را عملی کنیم؟


حس و حالمان بهتر و بهتر می شود

دلایل این که چرا باید برنامه ریزی کنیم به نوعی به یکدیگر وصل هستند و اگر دقت کرده باشید، هر کدام از این موارد روی دیگری تأثیر می گذارد و به صورت زنجیر وار به رخ دادن اتفاق مثبتی دیگر کمک می کند.

پس با توجه به نکته قبل، طبیعی است که وقتی خبری از فشار روانی نباشد و مشکل خاصی هم در کار نباشد، حس و حال ما روز به روز بهتر شده و با انرژی بیشتر و بهتری به سوی اهداف خود حرکت می کنیم.

همچنین وقتی برنامه ریزی به طور مرتب انجام شود، خودباوری و اعتماد به نفس ما نیز بیشتر شده و به خود باور بیشتری داریم و در نتیجه بسیار شادتر و سرزنده تر از قبل خواهیم بود.

برنامه ریزی می تواند حس اعتماد به نفس افراد را افزایش دهد
برنامه ریزی می تواند حس اعتماد به نفس افراد را افزایش دهد

قدرت و توانمندی فکری افزایش می یابد

وقتی همیشه برنامه ریزی در دستور کار ما باشد، توانایی مدیریت بحران ما نیز افزایش می باید و در شرایط و اوضاع متفاوت، بهتر تشخیص می دهیم که زمان انجام چه کاری است و چه چیزی برای ما بهتر است؟

چرا که در هر روز، ممکن است مشکلات زیادی پیش بیاید و اتفاقات بسیاری رخ دهد و اگر ما این قدرت را نداشته باشیم، حتماً بعد از مدتی بیخیال برنامه ریزی خواهیم شد چون نمی توانیم به کارهای خود برسیم. اما بعد از گذشت مدتی، انعطاف پذیری ما بیشتر شده و با توجه به شرایط، اوضاع را مدیریت می کنیم.

پس عامل بعدی اهمیت برنامه ریزی شد: افزایش قدرت و توانمندی فکری و انعطاف پذیری.

برنامه ریزی گام بعدی را به ما نشان می دهد

برنامه ریزی همیشه ما را یک گام جلوتر از کارهایمان قرار می دهد و کمک می کند که همیشه برای اتفاق بعدی آماده باشیم.

به این صورت که به طور مثال اگر ما برنامه ریزی روزانه را طی چندین روز داشته باشیم، بعد از مدتی تمام مشکلات احتمالی را پیش بینی می کنیم و تلاش می کنیم از بروز آن ها جلوگیری کنیم و در صورت عدم این اتفاق، حتماً راه حلی برای آن پیدا می کنیم.

این کار باعث می شود در سایر مراحل زندگی ما نیز پیش بینی و آینده نگری وجود داشته باشد و سعی کنیم در همه جا، از بروز اتفاقات ناخوشایند و ناخوانده جلوگیری کنیم.

برنامه ریزی باعث می شود شما بتوانید به خوبی گام بعدی خود را پیش بینی کنید
برنامه ریزی باعث می شود شما بتوانید به خوبی گام بعدی خود را پیش بینی کنید

امکان ارزیابی خود به وجود می آید

پیش تر گفتم که با برنامه ریزی، نقاط ضعف و قوت ما به خوبی شناسایی می شود؛ طبیعتاً زمانی که این اتفاق رخ دهد، ارزیابی خودمان راحت تر شده و بهتر می توانیم خود را آنالیز کنیم و راه های جدید و بهتری برای رسیدن به موفقیت و اهداف خود انتخاب کنیم.

آنالیز کردن خود یکی از مهم ترین کارهایی است که تمام افراد موفق به خوبی آن را انجام می دهند و همین کار هم آن ها را روز به روز به درجات بهتری هدایت می کند.

یادتان باشد که موفقیت برنامه می خواهد و رسیدن به هیچ چیزی بدون برنامه و آنالیز آن، امکان پذیر نبوده، نیست و نخواهد بود. فکر می کنم به همین دلیل هم که شده باشد به خوبی متوجه شده اید که چرا باید برنامه ریزی کنیم ؟! پس از همین امروز هم که شده برنامه ریزی پر قدرت خود را آغاز کنید تا موفقیت را بیش از پیش لمس کنید.

بهترین راه برنامه ریزی حرفه ای

جدا از تمام مباحثی که در این مقاله گفته شد که می تواند به برنامه ریزی شما بسیار کمک کند، یکی از بهترین راه ها برای برنامه ریزی مناسب، استفاده از چک لیست و یک نوع برنامه خاص می باشد که شما را هر روز، گام به گام به انجام کارهای روزانه نزدیک تر کند.

دفتر برنامه ریزی چک لیست برتر، دقیقاً همین کار را برای شما انجام می دهد و برنامه ریزی را از همیشه آسان تر خواهد کرد؛ چرا که شما در این چک لیست، روزانه می توانید تمام کارهای خود را در آن یادداشت کرده، شکرگزاری داشته باشید، اتفاقات روزانه و مثبت را ثبت کنید، با جملات انگیزشی بمب انگیزه شوید، داستان های افراد موفق را بخوانید، با بهترین قوانین موفقیت آشنا شوید و در یک کلام، هر آنچه برای برنامه ریزی کامل و جامع به آن نیاز مندید را داشته باشید! فوق العاده است! تمام این امکانات را می توانید یکجا در اختیار داشته باشید! پس این فرصت را از دست ندهید و برای این که بهترین نوع برنامه ریزی روزانه را تجربه کنید، همین الآن چک لیست برتر را تهیه کنید.

yegane بازدید : 19 شنبه 19 تیر 1400 نظرات (0)

تصور عموم مردم بر این باور است که دیزاین دکوراسیون داخلی خانه های اشرافی کاری راحت و بی‌دردسر است. در بین همه اقشار جامعه این عبارت زیاد شنیده می‌شود که: «وقتی پول خرید خانه بزرگ و وسایل لوکس و لاکچری باشد، چیدمان و طراحی زیباترین دکوراسیون راحت‌ترین کار است.»

البته که این یک دیدگاه اشتباه است. برای طراحی دکوراسیون، چه فضاهای بزرگ و ویلایی و چه کوچک نیاز به داشتن ایده و خلاقیت در کنار آشنایی حداقلی به علم دکوراسیون و اصول اولیه‌ آن است. دکوراسیون منزل را با سبک مدرن، کلاسیک یا تلفیقی، سلیقه و غریزه‌ زیبایی شناسانه طراح آن دکور، چشم‌گیر و خاص می‌کند و لوکس، مجلل و سلطنتی یا ساده بودن طراحی داخلی یک خانه تعیین کننده جلوه‌های بصری آن نیست بلکه مهارت و دقت و ظرافت کار طراح این جلوه‌ها را به نمایش می‌گذارد. بنابراین زیباترین و خاص‌ترین دیزاین یک منزل و خانه‌های لاکچری جهان- خانه‌های اشرافی

جذابیت‌های دکوراسیون داخلی خانه های اشرافی

معماری و دکوراسیون داخلی خانه‌ های اشرافی لاکچری یا ویلایی همواره از جذابیت‌های علم طراحی و معماری داخلی است. تا جایی که حتی برنامه‌های تلویزیونی با این موضوع ساخته می‌شود و صفحات و وب‌سایت‌های فراوانی به این مساله می‌پردازند. یکی از علایق عموم مردم در سال‌های اخیر سرچ کردن و خواندن درباره دکوراسیون داخلی خانه های اشرافی و منازل افراد ثروتمند جهان و اطلاع از جزئیات منازل آن‌ها است. این علاقه که این روزها بیشتر به چشم می‌آید از گذشته به شکل بازدید از کاخ موزه‌های سلطنتی وجود داشته و همچنان پابرجاست.

خانه‌های اشرافی- خانه‌های سلطنتی

اصول طراحی دکوراسیون داخلی خانه های اشرافی

دیزاین و دکوراسیون داخلی خانه ‌های اشرافی لاکچری زمانی مورد توجه و استقبال قرار می‌گیرند که نتیجه تلاش و کار گروه‌های طراحی ماهر و کارکشته باشد. چرا که نمایش زیباترین دکوراسیون خانه‌های بزرگ و ویلایی و دکوراسیون داخلی خانه های اشرافی با نمای لوکس و لاکچری، کاری اصولی و بسیار سخت است. با وجود بزرگ بودن فضا و اتاق‌ها باید در انتخاب رنگ دکوراسیون هر اتاق دقت فراوان داشت تا از بزرگی و شکوه فضا نکاهد. انتخاب وسایل نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

یکی از اصلی‌ترین تعیین کننده‌های دکوراسیون منزل وسایل استفاده شده در دکور خانه هستند. استفاده از مبل سلطنتی، پرده‌های مجلل، اکسسوری‌های گران‌قیمت و لوکس و فرش‌های ابریشم، تمام کاری نیست که برای دیزاین منازل لاکچری و اشرافی باید انجام شود. انتخاب درست وسایل و ابعاد آن‌ها نسبت به خانه، طوری که برای مثال مبلمان نه در سالن نشیمن کوچک باشد نه بیش از حد بزرگ، هماهنگ کردن آن‌ها با هم، ست کردن‌شان از نظر هارمونی و کنتراست رنگی و جای دادن هریک در محل درست و مناسب، نیاز به دقت، توجه و اصول علم طراحی داخلی دارد. نورپردازی در دکوراسیون داخلی خانه ‌های اشرافی و مجلل اهمیت ویژه دارد چرا که باید به شکوه و چشم‌گیر شدن وسایل، اکسسوری‌ها و فضای خانه کمک کند.

دکوراسیون داخلی خانه‌های اشرافی - خانه‌های بزرگ و مدرن

دکوراسیون لاکچری خانه‌های فرانسوی

دکوراسیون داخلی خانه های اشرافی با ظاهری لوکس و لاکچری در هر کشوری سبک خاص خود را دارد و مانند سبک مینیمال یا آرت دکور از قوانین ثابت جهانی پیروی نمی‌کند. برای مثال در فرانسه زیباترین خانه‌های لاکچری و لوکس همچنان از ظرافت خاص فرانسوی تبعیت می‌کنند. سبک دکوراسیون منازل لوکس فرانسوی که به عنوان یکی از محبوب‌ترین دکوراسیون‌های مجلل دنیا در بیشتر نقاط جهان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، در مقابل با سبک مینیمال است و سرشار از تجملات و فرم سلطنتی. در این سبک معمولا از رنگ سفید فرانسوی که با ترکیب سفید و درصد بسیار جزئی از صورتی به دست می‌آید استفاده می‌شود و رنگ‌های گرم و تند در آن جایی ندارند.

yegane بازدید : 17 پنجشنبه 17 تیر 1400 نظرات (0)

انواع چای و دمنوش‌ها‌ی گیاهی، به نوعی نوشیدنی مفرح و آرام‌بخش برای ایرانیان محسوب می‌شوند. در واقع این نوشیدنی‌ها محصولاتی هستند که در صورت مصرف صحیح، سلامتی را به ارمغان می‌آورند. امروزه دمنوش‌ها‌ی گیاهی در باکس‌ها‌ی زیبا مهمان خانه و محیط کار ما شده‌اند و یکی از اید‌ه‌آل‌ها‌ی پذیرایی مدرن محسوب می‌شود.

در حال حاضر دمنوش‌ها‌ی گیاهی با تنوع بالا در بسته‌بندی‌ها‌ی منحصر‌به‌فرد به بازار عرضه شده‌است؛ در طب سنتی برخی گیاهان به خاطر خواص درمانی بالا متقاضیان زیادی داشتند. برای مثال بهترین دمنوش برای فشار خون بالا با طعمی ایده‌آل و مزه‌ای خوشایند، بابونه است که البته قصد داریم نکات تخصصی در استفاده از چای بابونه و فشار خون را متذکر شویم.‌

امروزه بسیار مشاهده شده که در بین انواع قرص‌ها و داروهای شیمیایی، درمان فشار خون بالا با طب سنتی توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده‌است. آیا راههای طبیعی پایین آوردن فشار خون را می‌شناسید؟ آیا از تاثیرات چای بابونه بر فشار خون اطلاعی دارید؟ برای تنظیم فشار چه میزان از این چای را بنوشیم؟ بابونه کاهنده فشار خون است یا افزایش‌دهنده؟ برای دریافت پاسخ این سوالات ما را تا پایان مطلب همراهی کنید.

بهترین دمنوش برای فشار خون بالا با طعمی ایده‌آل و مزه‌ای خوشایند، بابونه است

نکات مهم در رابطه با چای بابونه و فشار خون

جالب است بدانید که طرز فکری عجیب در رابطه با فشار خون بین مردم رواج دارد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که افزایش یا کاهش فشار خون دو معضل بزرگ درمان‌نشدنی هستند که تا پایان عمر باید به درمان‌ها‌ی شیمیایی متوسل شد. اما این طرز فکر بنا بر دو دلیل زیر اشتباه است‌:

  • داروهای شیمیایی اثر درمانی ندارند؛ بلکه کنترل‌کننده فشار خون هستند و کمک می‌کنند که فشار خون در حد متعادلی باقی بماند.
  • این بیماری درمان‌شدنی است‌. زیرا در طب سنتی راههای طبیعی پایین آوردن فشار خون بسیار هستند‌.

همان‌طور که می‌دانید فشارخون بالا یا پایین یکی از مشکلات شایع قرن حاضر است‌. اگر فشار خون کنترل نشود به سلامت قلب، کلیه و بینایی چشم آسیب‌های جدی وارد می‌کند. در این مطلب راهکاری به شما معرفی می‌شود که اطمینان حاصل کنید این بیماری درمان قطعی دارد. آیا  میزان مصرف بابونه و فشار خون ارتباط دارند‌؟ چای بابونه اصلی‌ترین راه درمان فشار خون بالا با طب سنتی به‌شمار می‌رود. چرا که درمان به این شیوه کم‌هزینه و بدون ضرر است و آن‌چنان که آزمایشات و تحقیقات نشان‌ داده‌اند، اثر‌بخشی بالایی دارد.

اگر درمان سنتی فشار خون را در برنامه خود قرار داده‌اید، باید به این نکته اشاره کنیم که برای تاثیرگذاری بیشتر دمنوش برای فشار خون بالا، رژیم غذایی مناسب و تحرک بدنی را نیز ضمیمه آن کنید. در این صورت به وضوح نتایج قطعی را در روند درمان مشاهده خواهیدکرد. در ادامه آنچه را که باید در رابطه با چای بابونه و فشار خون بدانید، توضیح می‌دهیم.

نکات مهم در رابطه با چای بابونه و فشار خون

عوامل افزایش فشار خون و تاثیرات مثبت بابونه

فشار خون یکی از علائم حیاتی انسان است که میزان آن با استفاده از دستگاه فشارسنج مشخص می‌شود. جهت پمپاژ اصولی و خون‌رسانی به تمام نقاط بدن فشار جریان خون باید در حد نرمال قرار بگیرد. در این رابطه باید بدانید که فشار خون بالا بدون نشانه است. به همین دلیل خطرناک‌تر از فشار خون پایین خواهدبود. اما آیا می‌دانید چه عواملی باعث فشار خون بالا می‌شود؟

علل افزایش دهنده فشار خون

ابتدا باید مهم‌ترین عوامل افزایش دهنده فشار خون را بشناسید که از رابطه چای بابونه و فشار خون مطمئن شوید. از جمله این عوامل باید به موارد زیر اشاره شود:

  • افزایش مصرف غذاهای فرآوری‌شده و کنسروی؛
  • افزایش مصرف نمک در غذاها؛
  • وزن بالا و کم‌تحرکی؛
  • مصرف زیاد الکل و دخانیات؛
  • اضطراب و استرس.

در کنار عواملی که ذکر شد افزایش سن و عوامل ژنتیکی نیز در افزایش فشار خون دخیل هستند. حال سوال اصلی این است که برای درمان این مشکل چه کنیم؟ میزان مصرف دمنوش برای فشارخون بالا چگونه‌است‌؟ در این رابطه باید ابتدا سبک زندگی خود را تغییر دهید و شیوه‌ای هوشمندانه انتخاب کنید؛ سپس به مصرف متعادل چای بابونه بپردازید.

راه حل درمانی چای بابونه و فشار خون بالا

درمان فشار خون بالا با طب سنتی به شیوه مصرف چای بابونه بستگی دارد. در این روش بدون خطر و دردسر فشار خون خود را کنترل می کنید؛ ضمن اینکه باید ورزش را نیز به برنامه روزانه خود اضافه کنید. البته دقت به این نکته الزامی است که افرادی که از داروهای کاهش دهنده فشار خون استفاده می‌کنند، باید قبل از مصرف دمنوش‌ها‌ی گیاهی با پزشک معالج خود مشورت کنند

.شاید بپرسید که در درمان فشار خون بالا چای بابونه در این رابطه باید بدانید که مصرف روزانه چای بابونه راه‌حل اید‌ه‌آلی برای کاهش فشار خون است‌. این نوشیدنی گوارا مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد و گرفتگی عروق خونی و شریان‌ها را برطرف می‌کند.هم‌چنین یکی از خواص مفید بابونه برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا این است که همزمان با فشار خون، سطح کلسترول را کاهش می‌دهد.

طرز تهیه و میزان مصرف چای بابونه برای درمان فشار خون بالا

شیوه تهیه و مصرف چای بابونه و فشار خون بالا بسیار حائز اهمیت است‌. برای تهیه چای بابونه مقداری گیاه بابونه را در آب جوش بریزید و با پارچه‌ای تمیز بپوشانید. پس از ۱۰ دقیقه این دمنوش آماده مصرف است. در نهایت این گیاه دارویی ارزشمند را با کمی نبات نوش‌جان کنید. توجه داشته باشید که میزان مصرف مناسب این دمنوش روزانه یک تا دو فنجان است‌. مصرف بابونه هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارد؛ اما جهت درمان فشار خون در مصرف این چای نباید زیاده‌روی نکنید.

yegane بازدید : 13 شنبه 12 تیر 1400 نظرات (0)

سبك مدرن

یکی از مهم ترین سبک های دکوراسیونی، سبک مدرن است. پیش از این در مطلبی با عنوان «سبک مدرن و نشانه های آن در دکوراسیون منزل» در رابطه با این سبک گفته ایم که  تأکید این سبک بر فرم های شسته رفته، الگوهای معاصر، مصالح طبیعی و یک جریان یکپارچه بین فضاهای داخلی و خارجی، ترکیبی از آسایش واقعی و شیک بودن به ارمغان می آورد. ظاهر این سبک بین طبیعت و تصنع یعنی آنچه به صورت طبیعی در دنیا وجود دارد و آنچه ساخته ی دست بشر است پل می زند. برای آشنایی کامل با سبک مدرن، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. 

سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی منزل

سبک کلاسیک، در واقع یکی از پرطرفدارترین سبک ها در دکوراسیون منزل ایرانی است که خیلی از ما به خوبی با آن آشنا هستیم. پیش از این در مطلبی با عنوان «رموز سبک کلاسیک، قدیمی اما پرطرفدار!» در رابطه با این سبک گفته ایم که سبک کلاسیک (سنتی غربی)، از مبلمان آنتیک گرفته تا پارچه‌های گل‌دار چاپی، گاهی به‌عنوان یک سبک قدیمی و منسوخ شناخته می شود. اما چنین چیزی درست نیست. اگرچه ظاهر این سبک الهام‌گرفته از گذشته است، اما واقعا هدفش راحتی در خانه است. همه عناصر حسی آشنا دارند و به شیوه‌ای درست در جای خود قرار گرفته‌اند. 

در یک طراحی سنتی همه چیز از مبلمان گرفته تا محل قرارگیری مبل‌ها در تعادل است. مبلمان تمایل دارد تا در یک چیدمان رسمی قرار گیرد تا دیگران در آن به گفتگو دعوت شوند و در امتداد محور اتاق قرار گیرد. البته دلیلی ندارد که در این سبک همه‌چیز در هماهنگی باشند، اما این سبک مناسب کسانی نیست که به ناهماهنگی و شیوه‌های تلفیقی علاقه دارند.

 اگرچه نباید خیلی از تقارن دور شوید، اما راه‌های زیرکانه‌ای وجود دارند که فضای خانه را از داشتن جلوه‌ای ایستا دور می‌کنند. یک آینه مرتفع در مقابل دیوار قرار دهید، آثار هنری را به صورت گروهی بر روی دیوار نصب کنید تا حس حرکت ایجاد شود، و یا یک میز در کنار صندلی دسته‌دار قرار دهید. در این اتاق شکل نامنظم فرش اتاق را از حالت خشکی در آورده و به آن انرژی بخشیده است.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 30
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 62
  • بازدید سال : 271
  • بازدید کلی : 1,157